Gå til innhold

Windows Vista - bare dritt?


Anbefalte innlegg

Windows server 2008 er da dyrt for en privatperson, og det er heller ingen løsning og innstalere hele tidene prøveversjonen.

 

Vista er helt kurrant på nyere maskiner, men jobber du med kraftige programmer som videoredigering så bør du absolutt ha minimum 4Gb, helst 8Gb og derfor kan jeg ikke annet enn å anbefale at du vurderer en stasjonær da denne har flere fordeler enn en bærbar :

 

*Raskere Hd drev , rask disk er nesten et must når man driver med videoredigering.

*Få bærbare som takkler store mengder med minne.

*Kraftigere cpu og skjermkort for selve redigeringen.

 

Men skal du nå absolutt ha en bærbar så vær obs på de punktene over og sørg for at den er kjapp nok.

 

Når det gjelder minnebruken til vista så tar nok kernelen og vertsfilene opp mer minne enn det man gjør i utgangspunktet med xp vanilla som ligger på 320 til rundt 5-600 og der ser man fort at vista trekker opp til tre ganger med basisminne.

Har erfart at Vista benytter seg av ca 720 til 980Mb for operativsystemet og cacher gjerne resten av minnet til apps som du bruker ofte.

Sånn rent erfaringsmessig så er det bedre å slå av superfetch på systemer med lite minne og slippe konstant hd aktivitet der man laster hele tiden opp programmer til minnet med en gang det er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ha en temmelig hardcore bærbar om du skal drive med

video-redigering. Spesielt om du driver med Adobe Premiere Pro e.l.

 

Vista er bedre en XP på alle måter*, mere oversiktelig,

søkefunksjonaliteten er gull værd om du sitter med mange små klipp og

skal sette samme film/musikkvideo ol. Det nytter ikke bare å ha alt organisert når man sitter på 40tusen lyd, bilde og videoklipp.

Søkefunksjonen i vista har spart meg veldig mye død arbeidstid.

 

Det er selfølgelig noen som klager over vista. De fleste sitter på

gammel hardware eller har ikke testet vista etter første release dagen. Vista 32 & 64bit versionen er like stabilt som XP og du

bør ikke ha noe problemer med å bruke Vista til noe som helst.

Jeg anbefaler å bruke 64bit versionen, da 32bit bare har for

dårlig minneutnyttelse til det du skal drive med.

 

*Men vær sikker på at hardwaren du skal bruke er up to date.

For videoredigereing er en god quadcore, godt skjermkort og 4+GB

ram noe jeg ville kjørt på med, om du skal kjøre Adobe Premiere

og feks AfterEffects. Laptops er ikke ideele maskiner til slikt

arbied, da du bør ha flere skjermutganger (crt og lcd osv.) og

at pris VS performance rett og slett er galskap.

(dette gjelder mere for halv-prof. video redigering, men ettersom du

ikke spesifiserte noe så skriver jeg nå ned bare fra erfaring.)

 

Men om du kjøper en decent bærbar vil nok opplevelsen bare være positiv.

Lenke til kommentar

Hater Vista,men grunnen til det er at jeg har kun testet/fixet Vista på et par laptopper med lite ram <= 1gig)og svak CPU.

Alle levert med Vista ny.

 

Her er vista helt ubruklig.

Tar jo 1 min og avinstalere winrar feks. helt på tryne..

Stakkars di som har handlet billig/svak laptopp med Vista.

Endret av taz
Lenke til kommentar
Halvstartede programmer, søkefunksjon etc. som gjør at du bør ha en god del minne.

 

Selv ville jeg aldri gått for en Vista-maskin med mindre enn 2GB minne, og ville helst hatt 4GB.

Søkefunksjonen kan du lett slå av. Kjører server 2008 her, og den bruker kun ~500mb ram (av 2gb) med alle vanlige programmer kjørendes. (msn, coretemp, eset smartsecurity, gmail notifier)

 

BF2, HL2-spillene og diverse retrospill selv etter å ha søkt etter løsninger på nettet.

Valve sine Source-spill (HL2, CSS, EP1/2 osv.) fungerer helt PERFEKT på vista, så forstår ikke hva du babler om... Vet ikke om BF2, men tviler på at det har noen merkbare problemer.

 

Glemte å påpeke at ja, det er ikke Vista som er problemet men dårlige drivere. Ellers så har jeg fortsatt problemer med å finne de rette menyene og liker dårlig UAC og defragmenteringsverktøyet. Med UAC disablet popper det opp en boble om at datamaskinsikkerheten er svekket og nytt defragmenteringsverktøy hentet på www.defraggler.com .

Hadde du sagt det for et år siden hadde jeg trodd deg, men i dag fungerer de fleste/ alle driverne helt fint.

Defragmenteringsverktøyet i windows har aldri vært noe tess, ikke i XP heller, så ser ikke problemet her.

Og for å få vekk UAC boblen slår man enkelt og greit av sikkerhetssenteret. (Som man ikke trenger hvis man har en hjerne, og kan bruke den)

 

vista er helt greit til du får et eller annet problem. på laptopen min ville den plutslig ikke koble seg til trådløse nett lenger. usikra eller sikra med wpa eller wpa2 .

 

virtualbox fikk jeg ikke til å fungere.

 

startmenyen er bedre en i xp. men det er noen programmer som failer med å putte snarveier der.

Vista sin nettverkskonfigurasjon fungerer mye bedre enn XP sin.

Virtualbox fungerer helt fint i vista.

Startmenyen sparer deg MYE tid når du skal finne frem noe.

 

annbefaler å bruke Windows Server 2008, syns det er bedre en Vista.

Her finner du informasjon om hvordan du kan kjøre windows server 2008 som workstation os http://www.win2008workstation.com/wordpress/

Må si meg enig her, server 2008 er å anbefale, bruker selv webserver versjonen :)

 

vista er BRA hvis dere følger disse to guidene:

http://www.theburningsoul.com/my-blog/14-b...-to-the-maximum (KAN være litt avangsert men LES hva dere gjør før dere gjør det) og command prompt er egentlig CMD !

Command prompt ER cmd, slik har det alltid vært :p

Lenke til kommentar

Gratis og lekkert Linux distro: Ubuntu

 

Den enda funksionen som var gull på vista var search linja på startmenyen. Vista var trege, brukte mer minne, kompitablitets layers er ren dritt, UAC(selvsagt deactivert nå), og måtte ha eksterne verltøy for register editing.

Glemte jeg å si at den at den eter RAM'n min til middag? Og den blirr veldig treg etter å stå på 3 dager i strekk.

Sitter med 32-bit og 4gb ram.

Lenke til kommentar
Gratis og lekkert Linux distro: Ubuntu

 

Den enda funksionen som var gull på vista var search linja på startmenyen. Vista var trege, brukte mer minne, kompitablitets layers er ren dritt, UAC(selvsagt deactivert nå), og måtte ha eksterne verltøy for register editing.

Glemte jeg å si at den at den eter RAM'n min til middag? Og den blirr veldig treg etter å stå på 3 dager i strekk.

Sitter med 32-bit og 4gb ram.

 

Litt spent på hva slags verktøy du trenger for å editere i registeret? (Om det er det du mener). Forøvrig, spiser ram? Endelig får man bruk for ramen man har kjøpt seg, for mer enn å spille. Vista er ikke tregere enn XP på min PC ihvertfall. Faktisk litt kjappere, om man tenker på hvordan jeg bruker vista. UAC er null problemer, eneste gangene UAC er irriterende er når du setter på PC'n.

Og har vanligvis en uptime på 30-60 dager forresten. Rebooter bare pga updates (som er irriterende, men var jo det samme på XP).

Lenke til kommentar
Har vista Ultimate OEM utgaven 64Bit, kan jeg få brukt den på min nye pce jeg driver å setter opp nå?

 

OEM lisenser er låst til den maskinen du først installerte det på.

Du må derfor kjøpe ny lisens. Bytter du maskin ofte, kan de være greit å ha en Retail versjon av Windows.

Lenke til kommentar
BF2, HL2-spillene og diverse retrospill selv etter å ha søkt etter løsninger på nettet.

Valve sine Source-spill (HL2, CSS, EP1/2 osv.) fungerer helt PERFEKT på vista, så forstår ikke hva du babler om... Vet ikke om BF2, men tviler på at det har noen merkbare problemer.

Det var en driverfeil som jeg senere nevnte var problemet. Men siden du er så i tvil, et klipp på vei.

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...