Gå til innhold

propeller på båter?


Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.. vet ikke om jeg skal poste dette her men....

 

lurte på hvorfor propellene på båter alltids er bak? hvorfor ikke foran? sånn som på fly....

 

også er det ingen som har laget noe som fungerer som en jet motor under vann?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vannjet fungerer ikke som en jetmotor.

 

En vannjet er kunn et frammdriftsystem og ikke en motor i seg selv men må drives av en ekstern motor.

 

Grunnen til at man ikke har lagd noen jetmotor som går i vann er vel fordi vann ikke kan komprimeres tenker jeg.

Skrevet
lurte på hvorfor propellene på båter alltids er bak? hvorfor ikke foran? sånn som på fly...

På fly er det vingene som sørger for oppdriften og stabiliteten, og diverse bevegelige flater som sørger for styring. Flyskroget har egentlig ingen aerodynamisk funksjon (aero betyr luft), så den turbulente luftstrømmen som oppstår på grunn av propellbladenes pisking i luftstrømmen gir minst problemer langs flyskroget. Det finnes forresten propellfly med propellen bak også, men propellen må da beskyttes mot å slå ned i bakken akkurat i det øyeblikket flyet letter fra bakken. Derfor har de fleste propellfly propellen foran.

mailedd39px3.jpg

 

På båter er det selve skroget som sørger for både oppdrift og stabilitet, derfor ville en frontmontert propell ødelagt for de hydrodynamiske strømningene rundt skroget (hydro betyr vann). Derfor er det best å sette propellen bak på båter.

 

Vannjeter forstyrrer vannstrømmene mindre enn propeller, og kan utformes slik at de står "på stilk" slik at de ikke forstyrrer de skrognære vannstrømmene mindre, så vannjeter kan derfor anbringes på nye steder og nye måter. Dette brukes nå bl.a på store båter og skip som skal kunne snus "på en femøring".

Skrevet
Flyskroget har egentlig ingen aerodynamisk funksjon

 

skroget har en effekt på super soniske fly, de merket det når fly som skulle kunne bryte lydmuren ikke gjorde det,

 

det viste seg at viss skroget var tykt med vinger utenpå, fikk man en boble effekt midt på flyet, som stoppet flyet fra å bryte muren, de fikset dette med å gjøre skroget litt tynnere der vingene var, så den totale "boblen" ble så liten som mulig,

 

vet ikke om man kan kalle det aerodynamisk eller supersonisk dynamisk eller hva

Skrevet

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...