Gå til innhold

jente på 10 skal kjøpe bærbar pc - tips om maskin ønskes av mamma`n


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva med en:

https://prisguiden.no/product.php?productId=100027

Den fikk masse skryt i HW sin test iallefall. Litt lite ram er det da, men en kjempe pc til prisen. Solid bygd er den også.

 

 

Slenger meg med på den anbefalingen der. Har kjøpt flere slike i det siste til familiemedlemmer, alle er kjempefornlyd. Veldig mye for pengene her, sørg for å få med litt ekstra ram, slik at du har 3-4gb.

Lenke til kommentar

Ta en nærmere titt på Acer maskinene til rundt 6000 , de har 3 gb minne og brukbar separat grafikk brikke.Se bort fra de billigste alternativene med integret grafikk. Vår datter nektet iallfall å spille sims på bærbar med intel integrert grafikk.

 

 

Hun har låst seg på en bærbar pc. Hun skal bruke sine egne penger og har spart vel og lenge nå. Når vi drar på på turer/besøker besteforeldre ol så kan hun ha med seg pc sin. - en fordel ! De nekter å ha spill inne på sin pc.
Lenke til kommentar

Minimum System Requirements for Sims 2 Apartment Life

 

Minimum System Requirements for The Sims 2 Apartment Life

 

 

SYSTEM REQUIREMENTS

 

1.3 Ghz processor (2.0 for Vista)

512 MB RAM (1GB for Vista)

Windows® Vista, Windows XP, Windows ME, Windows 98 or Windows 2000 Operating System.

8x or faster CD/DVD drive

At least 1.5 GB of additional hard drive space (5.0 GB total is required if installing both The Sims 2 and The Sims 2 Bon Voyage Expansion Pack at the same time.)

A T&L-capable video card with at least 32 MB of video RAM.

Supported video cards:

 

ATI Radeon series 8500 or better (9600 or greater required for Vista)

8500, All-In-Wonder 8500

9000, 9200, 9500, 9600, 9700, 9800

X300, X600, x700, X800, x850

X1300, X1600, X1800, X1900, X1950

NVIDIA® Quadro series

Quadro, Quadro2, Quadro4

 

NVIDIA GeForce series GeForce2 GTS and better (GeForce 6200 or greater required for Vista)

 

GeForce 2, 2 GTS

GeForce 3, 3 Ti

GeForce 4, 4 Ti, 4200, 4600, 4800, MX 420, 440, 460

GeForce FX 5200, 5500, 5600, 5700, 5800, 5900, 5950

GeForce PCX 5300, 5900

GeForce 6200, 6600, 6800

GeForce 7300, 7600, 7800, 7900, 7950

S3 GammaChrome

S18 Pro

S18 Ultra

Intel® Extreme Graphics (see note below)

82865, 82915 and above

 

NOTE: If you have a non-T&L capable video card, such as Intel Extreme Graphics, then you need at least a 2.4 GHz processor.

 

The Intel Graphics Media Accelerator X3000 card experiences known performance issues on High Settings. When graphic detail settings are set to Medium or lower, perforce is greatly improved.

 

ME and 98 Microsoft OS have known issues supporting more than 1GB of RAM.

 

Sims 3 FAQ

Q: When The Sims 3 will be released?

 

A: It has been announced as 2009. We are expecting it to arrive about March-2009 but there might be delays as this date is not official yet.

 

 

Q: What Will be the System Requirements?

 

A: It hasn't been announced yet, but game developers told that system requirements will be close to The Sims 2, as the game engine is completed. Though, it is always adviced to have a better system, higher than the The Sims 2 needs, in order to assure you are meeting possible expansion pack needs.

 

 

Q: I am planning to buy a computer now, I can't wait until they release the requirements. What kind of a system would be needed to play The Sims 3?

 

A: It is hard to give an accurate answer right now, but be sure to choose a High-End computer. Your Computer must be at least a Core-2-Duo 2.0Ghz or higher, 2 or 4 GB RAM, a stand-alone graphics card with at least 512MB non-shared Memory by Ati or nVidia, never buy an on-board graphics card, to play the game. Of course game may need a lower or higher configuration than this, but this system is good for a ideal quality gaming experience.

 

 

 

Med tanke på at det er stor sannsynlighet for at Sims 3 også skal spille med tiden, ville jeg ikke gått for en av disse maskinene for 3000kr. Jenta har sikker prøvd både maskinene til mor, far, besteforeldre, skolemaskiner og maskiner til venner. Er stor sjanse for at hun vet hvilken skjermstørrelse hun kunne tenke seg. Vil påstå at 15,4" gir mest for pengene.

 

Jeg ville gått for en maskin som har "ekstern" skjermkort, men da sprenges budskjettet på 3000kr veldig fort.

 

For eks en Acer Aspire 5920G til 5495,-

Endret av Hareide
Lenke til kommentar

Regner med at budsjettet ikke er akkurat 3000kr og at mamma kan hjelpe til litt her.

Vær obs på at de fleste maskinene til ca 3000 anbefalt i denne tråden har enten lite minne, lite lagringsplass, mangel på bluetooth eller ikke dedikert skjermkortbrikke.

 

Er pcen ment til å skulle vare litt med tanke på Sims3 (det er bare tull at sims2 ikke trenger en kraftig pc , har man et integrert skjermkort så går det rett og slett sakte og spillopplevelsen er veldig kjip) og at jenta kanskje tar i bruk andre nye spill (spore , Fable 2 og andre nyheter) så kan jeg ikke annet enn å anbefale at man strekker budsjettet til 6 til 10 tusen kroner for å få noe som varer lengre og som er kraftig nok.

 

En annen ting å ha i tankene er at om man kjøper en maskin som er beregnet til å kunne kjøre sims2 på minimum så kjøper man i hovedsak en ganske svak maskin som takler år 2006 grafikk og applikasjoner, noe som ikke er så veldig fremtidsrettet.

Lenke til kommentar

Det er tankene hennes at 3000,- vill ha svar her inne på om jeg hadde rett ja. Og med tanke på at jenta vår helst skal ha maskinen noen år, så ville det vel være lurt å satse på en maskin med mye GB (?)

 

Vi går for en pc med skjerm 15 - ikke de "små" typene. Hun skal få en pc-sekk å transportere den i.

 

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=96390

 

ser andre steder at denne maskinen er anbefalt.

 

Er den "for mye"?og hvordan er det kontra noen av de andre dere har anbefalt?

 

Noe særlig over 6-7000 har jeg ikke lyst til å gå.

 

Hva med de som har vært anbefalt til rundt 4000? Er det maskiner hun kan ha en stund?

Lenke til kommentar
Det er tankene hennes at 3000,- vill ha svar her inne på om jeg hadde rett ja. Og med tanke på at jenta vår helst skal ha maskinen noen år, så ville det vel være lurt å satse på en maskin med mye GB (?)

 

Vi går for en pc med skjerm 15 - ikke de "små" typene. Hun skal få en pc-sekk å transportere den i.

 

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=96390

 

ser andre steder at denne maskinen er anbefalt.

 

Er den "for mye"?og hvordan er det kontra noen av de andre dere har anbefalt?

 

Noe særlig over 6-7000 har jeg ikke lyst til å gå.

 

Hva med de som har vært anbefalt til rundt 4000? Er det maskiner hun kan ha en stund?

 

maskinen er veldig bra i spesifikasjonene og siden hun ikke primært skal ha den med frem og tilbake forskjellige steder hver dag, så går det greit med 3 kilo, men vær oppmerksom på at 3 kilo er som å bære på en ganske stor murstein hvis den skal bæres mye.

 

ellers hadde jeg tittet hos dell og sett hva de kan tilby sammen med den fulle supporttjenesten sin, hvis du har den ekstraforsikringen så kan du godt stå å helle brus på maskinen og de vil ikke spørre hva som har skkjedd, bare bytte den... (ikke at jeg oppfordrer til den slags, men uhell kan skje)

ellers kan det være veldig lurt for deg som mor å sjekke med innboforsikringen din og finne ut hvor mye ekstra det koster med en fullforsikring, som dekker uhell av alle typer...

jeg kan ikke anbefale å kjøpe andre "uhellsforsikringer" som det reklameres for over alt, da de veldig ofte bare er JUKS og du får masse trøbbel hvis uhellet først er ute...

 

når det gjelder spesifikasjonen på den maskinen du har sett på så kan den "kjøre" det aller meste av nyere spill, også de som kommer, ihvertfall de som er for barn i den aldersgruppen datteren din er i de neste årene.

 

jeg må beklage og si at jeg har hatt noen Acer bærbare tidligere år og har ikke vært fornøyd med kvaliteten på dem, i tillegg har jeg hatt store problemer med service de gangene jeg har brukt dette istedenfor å kjøpe en ny maskin, det har gått lang tid før maskinen har kommet tilbake og det har vært trøbbel med feil reperasjon og maskinen har kommet tilbake og samme feil har oppstått etter få uker.

Riktignok har Acer blitt mye mer stuerent nå enn for 2-4 år siden da jeg hadde med disse å gjøre (firmaet jeg jobbet i den gangen brukte dem før vi byttet til Dell). Det kan være feil med Dell maskiner som alle andre, men jeg har aldri opplevd tull med supporten og det er viktig også.

HP har også bra support, Acer vet jeg ikke nå, men jeg var skuffet bare for noen få år siden.

 

Jeg har en stor anbefaling å komme med!!!

KJØP ALDRI PC ELLER ANNET DATAUTSTYR HOS F.EKS. LEFDAL, EL-KJØP el andre kjedebutikker, det er dyrt, dårlig service og de lurer på deg dyre forsikringer du ikke trenger.

Lenke til kommentar

Jeg er overrasket og skuffet over at det blir anbefalt maskiner med elendig skjermkort. Når det har blitt gitt klar beskjed om at maskinen skal brukes til spill (riktignok sims) samt skal holde i noen år, er det idioti å kjøpe noe uten et skjermkort som klarer å trekke litt last.

 

Da jeg kjøpte laptop, slutten av 2004, la jeg litt ekstra penger på bordet og fikk en maskin med et ati 9700-skjermkort. Har ikke angret et sekund på at jeg gikk for en løsning som var noe mer fremtidsvennlig enn en billig og kjip maskin med integrert skjermkort - som under tvil kan tilsfredsstille behovene som trådstarter har nevnt.

Lenke til kommentar

Vi har en toppforsikring på innbo så de trekker fra noen kroner pr leveår på maskinen.

 

Jeg er ikke inne i dette med skjermkort, integrert eller ikke.. hvordan ser jeg om det er intgrert eller ei?

 

Har hørt blandete erfaringer med acer fra andre.

 

Men nå sitter jeg igjen og aner ikke hva jeg skal kjøpe.

 

Den acer hadde nemlig 4GB og mye minne, som jeg synes var bra.. (og det er alt jeg kan om data *sukk*)

 

Hun skal helst ha en pc hun kan ha noen år, og vekten bryr vi oss ikke mye om. Hun blir kjørt til venner ol. og stort sett skal de stå stille - på pulten- håper jeg :thumbup:

Lenke til kommentar

Tror du vil bli fornøyd med acer-maskinen. Det er mye maskin for pengene. Og tross alt - dersom kvaliteten på maskinen skulle skuffe, har du for det første 14 dagers angrerett ved kjøp over nett. Skulle noe skje med maskinen som dekkes av garanti, har du det i tillegg.

 

Når vekt ikke er et problem, er det bare å bestille den maskinen.

 

ps, husk ekstern mus. Det blir fort irriterende å spille med touch-padden på laptoper. (Personlig erfaring)

Lenke til kommentar
Den acer hadde nemlig 4GB og mye minne, som jeg synes var bra.. (og det er alt jeg kan om data *sukk*)

 

Da får jeg vel lære deg noe :p, dette er det du behøver å se på når du skal kjøpe maskinen:

 

Maks 2 GB Ram(minne) - Hun kommer ikke til å bruke noe mer minne, så det er absolutt ikke vits å skaffe noe mer.

 

Minst 100GB Harddisk(lagringsplass), det er så billig å kjøpe plass at du ikke behøver å bekymre deg om det, bare pass på at det er minst 100GB.

 

Prosessor: Intel Core 2 Duo / Dual Core, hvis du ser dette under "prosessor" på maskinen så er du som regel trygg på at maskinen takler litt av hvert.

 

Skjermkort produsent: Nvidia. Dette er litt mer vanskelig å forklare enkelt, se at produsenten er Nvidia, hvis den er det så ser du på 4 siffer som viser hvilken versjon kortet er. 8000-modeller er det mest vanlige nå til laptops, så vi fokuserer på dem for å gjøre det enkelt. 8000-modeller er delt inn slik: 8400, 8600, 8800. Sats på et 8600 kort så har du et kraftig nok skjermkort til en god del spill.

 

Ellers så har alle laptops det nødvendige, men er greit å spørre før du kjøper noe.

 

Edit: Du kan også se etter 7000-modeller, de er på ingen måte svak, 7900 for eksempel. 8600 synes jeg egentlig er litt overkill, vet ikke hva sims3 sine krav er, men jeg klarer Crysis på medium med det kortet.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...