Gå til innhold

jente på 10 skal kjøpe bærbar pc - tips om maskin ønskes av mamma`n


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Kjøp en 15,4" bærbar med minimum 2gb ram (minne), og et skjermkort med eget minne (slik at det ikke deler minne med de 2gb som jeg nevnte. Ville ikke kjøpt en ultra-portabel hvis den er tenkt for sims spillene, da de krever middels god grafikkløsning.

Lenke til kommentar
ojsann...her har det kokt litt ser jeg..

 

Jeg har ingen os cd til pc min, men en slags reperasjonscd. Så hun må kjøpe med operativsystemet inne. Jeg har ingen til å hjelpe meg med å ordne pc.

 

Hun skal ha en 15" den på youtube så veldig liten ut.

 

Er veldig i tvil med acer siden den ikke har så godt rykte på seg. Men ser at hun uansett må opp en del i pris - og den får man mye for pengene sine etter hva jeg skjønner.

Jeg har ikke HD tv så trenger ikke blue ray.

 

Som jeg tenker så kan hun og jeg like gjerne kjøpe en pc som hun kan ha en stund. Og da bør vi vel gå for vista. Spesielt interessert i spill er hun ikke, så det vil bli til skolearbeid og nettsurfing . Antagelig sims 3 også :)

 

Hun vil ha en "normal pc" dvs helst helt svart, ingen spesielle bilder ol på.

Og jeg tror neppe jeg skal begynne å laste ned og omprogrammere div på en pc.

Da anbefaler jeg Acer 5920G til 5995,-. Da får du en god pc for en grei pris. Den har du et par år også, vis du behandler den fint. Har den selv, og er storfornøyd, selv om Acer har et dårlig rykte som du sier.

Pcen ble testvinner i flere magasin, som testet studentpcer.

 

Ang antivirus så vet jeg ikke hvor mye datteren din er på internett, men skal den kobles til internett mye anbefaler jeg å investere i Norton 360. Dette er virusprogram og brannmur, som gjør alt automatisk omtrent. Jeg har hatt det i 1 1/2 år og ikke hatt noe virus eller trojaner. Gratisprogrammene fungerer like så bra som Norton, vi du setter deg inn i det, men alt går somregel ikke like knirkefritt.

5920G er også stilren, men svart pianolakk utseende, og hvit innmat.

 

Zeitgeist: Det siste innlegget mitt var bare for å trekke frem at think2ace tok litt av, selv om jeg hadde feil.

Endret av Pirja
Lenke til kommentar

Faktisk er den nye Norton mye bedre ang ressurser enn de tidligere. Men jeg støtter også at en gratis løsning gir like god beskyttelse.

 

Hos 10 år gamle jenter, og egentlig mer gutter vel, kan de komme inn på feile sider. For feks å finne en aktiviseringskode til ett spill, og komme inn på de feile sidene. Og da er det viktig at man ihvertfall har ett antivirus som scanner nye filer hele tidne, og at det er på.

 

Har bare hatt god erfaring med AVG. Eneste er at man må klikke OK et par steder for å oppdatere. Men når barnet har lært det, og det er enkelt, burde det gå greitt.

Lenke til kommentar

Ser flere foreslår Acer Aspire 5920G, og jeg slenger meg på her.

 

Bra spesifikasjoner, den kommer garantert til å dra Sims 3, og den er billig. Samboeren min har en slik maskin som hun spiller World of Warcraft på, i Vista med 2GB ram uten noen som helst form for lag, og da kan jeg ikke skjønne annet enn at den skal kunne kjøre Sims 3 da det kommer.

 

Ser ut som den er billigst hos elprice;

 

http://www.elprice.no/lagersalg-data/acer-...r-pc-lxan40x829

Endret av vladnag
Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg. Det blir den acer til henne. Regner med at det er en maskin hun kan ha noen år. Noe dyrere og kraftigere enn noen her inne mener hun trenger, men bedere det enn at vi angrer senere tror jeg.

 

Tusen takk til dere alle for mye engasjemang og gode råd.

 

Skal hilse dere masse fra 10 åringen også. Hun har hengt over skulderen på meg og lurt på hva dere mener og finner ut av er best! :)

 

Jeg går og for AVG virusprogram og satser på at hun ikke surrer seg inn på så mange rare (?) sider. Er google bilder og youtube foreløpig som er noe..

Lenke til kommentar

Hei

 

Håper dere blir fornøyd med kjøpet. Hvilken modell ble det ?

 

Flere ting er viktig ved slike kjøp.

En av dem er å ta høyde for videre bruksutvikling hos den som skal

benytte pc'en. Å anbefale en pc som er råsterk til en 10-åring er ikke

riktig rådgivning. Behovet vil sannsynligvis være begrenset i flere år og det er dyrt å være for forutseende.

 

Alfa og Omega er å lære gode vaner om:

* Aldri flytte pc'en når den står på

* Koble fra USB-enheter riktig (ikke bare nappe ut USB-minne)

* Ikke spise og drikke overhodet ved pc'en

* Alltid si i fra til noen voksne når nettsider som man ikke "forstår" dukker opp.

* Pc'en har en rekke "skjøre" deler og må behandles deretter.

* Ikke installere programmer ukritisk

 

Hvis foreldre / andre sjekker opp pc'en med jevne mellomrom og passer på at det blir kjørt oppryddingsprogrammer o.l. vil pc'en vare lenge.

Uten vedlikehold vil en pc ikke vare lenge før den blir treg og uforutsigbar uten at den er utdatert. Husk at antivirusprogrammer ikke rydder opp mer enn høyst nødvendig. Mesteparten av de elementene som gjør begrenset skade slipper inn ved at man lar dem slippe inn eller at de ikke ryddes vekk automatisk.

 

Lykke til

 

M.v.h.

 

Jan

 

 

Jeg har bestemt meg. Det blir den acer til henne. Regner med at det er en maskin hun kan ha noen år. Noe dyrere og kraftigere enn noen her inne mener hun trenger, men bedere det enn at vi angrer senere tror jeg.

 

Tusen takk til dere alle for mye engasjemang og gode råd.

 

Skal hilse dere masse fra 10 åringen også. Hun har hengt over skulderen på meg og lurt på hva dere mener og finner ut av er best! :)

 

Jeg går og for AVG virusprogram og satser på at hun ikke surrer seg inn på så mange rare (?) sider. Er google bilder og youtube foreløpig som er noe..

Lenke til kommentar
Takk for link til antivirusprog. Da slipper jeg handle inn det også.

 

I tillegg kan det være hun trenger ett Office program. Det som oftes leveres med OEM PC'er er Microsoft Works, dette er ikke spesielt brukervenlig, ei heller spesielt kompatibelt med mye annet.

Hvis dere har råd, mulighet, se på f.eks. Microsoft Office Standard (student versjon hvis det finnes)

da kjøper dere en Office versjon med 3 eller 5 lisenser, som gjør at dere kan installere med samme lisens på inntil 5 maskiner samtidig.

da blir faktisk MS Office ganske billig.

Bare si ifra at Office Basic 2007 IKKE inneholder MS Outlook som er Microsoft sitt store e-post og kalender program (som er veldig bra, men muligens litt overkill for en 10-åring), det finnes mange flotte gratis versjoner, men før jeg anbefaler noen så skal jeg bare fortelle hvorfor jeg tenker på outlook.

Utenom at det er mangebra ting med selve e-post delen, så er kalenderen uovertruffen. Her kan dere legge inn f.eks. lekselister, når hun skal trene(hvis...), og alt mulig annet, samtidig så kan en e-post enkelt legges inn som ett kalender element, dvs at hun kanskje får en e-post om en bursdag, og kan veldig enkelt legge denne inn i kalenderen sin... i tillegg kan det skrives ut flere varianter som kan henges opp.

igjen det finnes mange gratisvarianter, men få som har en så enkel samhandling med alle andre programmer som Outlook.

Det er veldig mange av de unge jeg kjenner og har hjulpet med PC og programvare som synes at det er utrolig morsomt å drive å lage sine egne kalendere, de får en helt spesiel kontroll, og selvom de sikkert ikke alltid klarer å følge den, så lærer man ganske mye. Kanskje ikke når man er 10, men PC og programvare skal jo holde en stund...

 

Som gratise alternativ kan nevnes Openoffice http://www.openoffice.org

IBM Lotus Symphony http://symphony.lotus.com/software/lotus/s...y/home.nsf/home

 

det finnes flere, men jeg ville helt klart anbefalt OpenOffice, da denne også ofte brukes i skolesammenheng i Norge for tiden. Den kan åpne og lagre Microsoft sine dokumenter frem til nest siste versjon, og den nye som kommer vil kunne åpne og lese alle mer eller mindre bra...

her er det lov å korrekte meg hvis jeg har bommet, for jeg har ikke lest meg opp på de siste oppdateringene til OpenOffice og det er mange som kan mye om dette programmet, jeg for min del holder meg til Microsoft Office, enkelt og greit fordi jeg kan det og 99% av alle firmaer jeg er innom bruker dette, men OpenOffice er ett veldig bra produkt, kommer på norsk, har alt som trengs for skolearbeid, e-post og kalender funksjon, regneark og mer. også sparer dere ett par tusenlapper.

 

Derimot så fraråder jeg bruk av Microsoft Work, avinstaller dette så fort som mulig eer min anbefaling.

 

Synes maskinvalget ditt er bra, uansett ryktene til Acer, for det første har vi kjøpsloven, for det andre har dere en toppforsikring på innbo.

 

PS. Kjøp ikke PC'n hverken på ELPRICE eller ELKJØP, jeg kan heller ikke anbefale LEFDAL, da aller disse har frynsete rykte når det kommer til kundeoppfølging og support ved feil og mangler, det er bare å ta en liten titt på antall saker(klager) som er levert forbrukermyndighetene.

Jeg kan anbefale både MPX (bortsett fra en greie mht en utalelse mht. ett proffkamera jeg skulle ha erstattet) PS og Komplett, alle har jeg hatt retursaker hos og alle har opptrådd hyggelig, gitt god informasjon og rask saksbehandling. jeg vet også at ementio.no har fått mye bra kritikk, men har aldri hatt behov for å returnere noe jeg har handlet hos dem.

 

Angående alle som har kommentert min krasshet og mine svar...

min utalelse om idiot til ett innlegg var i drøyeste laget, jeg ser det kan bli sett på som personangrep, dette var ikke intensjonen, jeg la inn en redigering der, hva har med diskusjonen om mengde minne på en PC som skal kjøre VISTA, så vet de fleste at VISTA kjører greit! med 2 GB, men ved en anbefaling når minne er såpass billig som det er nå, så kan jeg ikke annet enn å anbefale 4 GB RAM, og det jeg responderte på var ikke om Vista kunne kjøre greit med 2 GB RAM, men at hun "ALDRI" ville trenge mer og at en "PC" ikke kunne utnytte mer enn 3 GB.

dette synes jeg også at jeg argumenterte greit nok for, så jeg tar ikke opp igjen det her og nå.

Saken er også at jeg absolutt vil anbefale 64-bit OS for nettopp å være litt fremtidsrettet, og da er det lønnsomt med 4 GB, selvom det går greit med 2 og 3 GB, Jeg kjører en maskin med Vista 64 med 1 GB og det går det også, til sitt bruk.

Men, det er noen ting som taler for mer mest mulig minne, f.eks det at hun lagrer bilder, ergo, det kan være hun om ett år eller to synes det er morsom å redigere litt på disse bildene, da vil hun fort få behov for mer minne, kanskje finner hun interesse å redigere litt film med tiden, da trenger hun mer minne og en god CPU og hun vil dra stor fordel av 64-bit Vista(XP vil etterhvert ikke være supportert, ergo ingen flere sikkerhetsoppdateringer fra Microsoft).

Skal man ha en maskin som er ønskelig å beholde en stund fremover, så bør man også tenke igjennom hva som kan bli interesser de neste årene...

At noe kan kjøres med slik og sånn, betyr ikke at det er optimalt? men ja, idag er 2 GB og Vista helt greit, spesielt med 32-bit versjonen, men hva når servicepack 2 eller 3 kommer? er ikke sikkert det er like greit lenger da?

 

Jeg synes trådstarter her har gjort det de fleste som ikke kan så mye om ett emne bør gjøre, spørre i de frie forum og ta en egen beslutning utifra det. og jeg synes stort sett alle som er i disse forumene stort sett har mye bra å komme med, men av og til så bør man irettesette noen for uttalelser som ikke burde vært lagt inn.

 

til slutt til de av dere som kommenterte mine innlegg, jeg ble på ingen måte irritert eller sur, det er deres rett i ett fritt forum (som det er mitt) å kommentere slikt. jeg synes det er bortkastet å bruke energi på å være sur for at noen har andre meninger... jeg bruker heller tiden på å argumentere for hvorfor jeg skriver det jeg gjør.

 

 

Ha en fortsatt god forumopplevelse og til trådstarter, LYKKE til med PC kjøp og husk det er mange kloke hoder her som kan hjelpe deg også med problemer du måtte få med programmer.

Det var ett godt råd ett sted her, ikke innstallerer programmer ukritisk, er dere i tvil, såør på forumet, dere vil raskt få svar, og det er også viktig å følge litt med på hva den håpefulle driver med...

Jeg ville f.eks. ha opprettet 2 kontoer i Vista/XP, en bruker som bare har brukerrettigheter, og en passordbeskyttet administratorkonto, som brukes til å installere programmer o.l.

på denne måten så vil dere også sikre maskinen litt hvis ett virus kommer, siden hun som "bare bruker" ikke kan tillate installasjon av programmer. Dette er nemlig en av de største grunnene til den mengde virus som eksisterer på maskiner idag, det er faktisk programvare som brukerne har tillatt installert ved å klikke på en link... klart, mange virus går utenom og er programmert på en slik måte at de finner smutthull, men for veldig mange "malware" så er det slik at de må installeres, dette kan ikke en "vanlig" bruker gjøre...

Kun en liten digresjon om sikkerhet...

 

Lykke til

Endret av think2ce
Lenke til kommentar
* Koble fra USB-enheter riktig (ikke bare nappe ut USB-minne)

 

Jeg vet at jeg ikke bare bør nappe den ut, men koble den fra først. Men hva kan skje hvis jeg bare napper den ut?

 

det er som annet innlegg svarer, det kan i noen få tilfeller skje at data blir ødelagt, dette skjer stort sett i de tilfeller der minnepinnen blir trekt ut rett etter at den er skrevet til.

jeg har siden usb 2.0 kommer aldri gjort annet enn å nappe ut usb-enheten, bortsett fra når det er snakk om store disker, eller når jeg skal ha den ut rett etter at jeg har brukt den.

men det er absolutt å anbefale å lære datteren din god dataskikk med en gang og lære henne å bruke funksjonen for sikker fjerning av enhet.

nesten alle usb lagringsenheter idag har en form for buffer, altså ett raskere minne som holder data midlertidig, det er hvis data som ligger i dette bufferet ikke er skrevet til selve lagringsområdet at data kan bli ødelagt, når det gjelder hvor lang tid det tar før bufferet er skrevet til lageret, så er dette litt forskjellig fra enhet til enhet...

men hvis enheten har stått naktiv noen minutter er det sjeldent problemer med å plukke den rett ut... men, god pc skikk kan det diskuteres om det er... hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...