Gå til innhold

Brusboks i bagasjen på fly?


TwintipGreve

Anbefalte innlegg

Jeg skal reise med fly i morgen, en mellomlanding med flybytte, og turen varer i 2 timer. Jeg hadde tenkt å ha med en flaske champagne, men vegrer meg litt på grunn av at frykt for trykkforskjeller og lignende skal sprenge flasken, og skape et sabla søl.

 

Er det noen som vet om jeg kan føle meg trygg så lenge jeg pakker flasken godt inn i plastposer? Den er allerede i champagneesken, som i seg selv virker å holde flasken godt på plass. Jeg har komprimert, og pakket esken med flasken inn i klær etc, så jeg føler meg ganske sikker på at den ikke skal knuses som følge av støt. Derimot er jeg som nevnt bekymret for dette med trykk.

 

Noen som har peiling?

Vil ikke love, men tror det skal gå fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner det itressant at denne tråden gjenopstår i dag.. Da den orgianlt ble postet "04/10-2008 : 23:18"

 

:p

 

Ikke inne i flyet. Hvis bagasjen i flyet hadde vært på minus seksti, tror du ikke folk hadde lagt merke til det når de åpnet bagasjen?

 

Hvorfor tror du det tar så forbanna lang tid å få bagasjen etter reisen ;)

Jeg ser nå for meg en horde med folk som føner bagasjen :wee:

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
For å si det slik, de frakter dyr i samme område som resten av bagasjen, og nei, de er ikke bunnfryste når de kommer frem. At det ikke er trykk i bagasjeområdet på kommersielle rutefly er ne myte.

Det er sant, det var en bakkeansatt i SAS som fikk en ufrivillig reise fra Bergen til Oslo for noen år siden. Han overlevde turen, så det er definitivt nok lufttrykk til at man overlever.

Hva temperatur anngår så tviler jeg på at den er så ekstremt lav. Moren min hadde med seg to glassflasker med cola fra USA for noen år siden. De var like hele, og hadde ingen tegn på skade som følge av at colaen ekspanderer når den fryses. Så jeg tviler på at den noen sinne var under 0 grader på tur over atlanteren.

 

Men det er en ting jeg funderer litt på, det er hva trykket ombord i fly egentlig er. Det kan se ut som det er noe lavere enn trykket på bakken, da f.eks. engangspakninger med smør har en tendens til å se veldig oppbløste ut på fly i forhold til hva de gjør på bakken.

Lenke til kommentar
Men det er en ting jeg funderer litt på, det er hva trykket ombord i fly egentlig er. Det kan se ut som det er noe lavere enn trykket på bakken, da f.eks. engangspakninger med smør har en tendens til å se veldig oppbløste ut på fly i forhold til hva de gjør på bakken.

Kan jo bare svare på dette siden jeg er innom en tur. Trykket inne i et fly vil være lavere enn på bakken ja, men hvilket trykk kabinen holder avhenger av hvilken høyde flyet befinner seg i. Trykkabinen regulerer differansen mellom det omkringliggende trykket og trykket i kabinen, rundt 4-5 PSID (pounds square inch differential) max etter hva jeg kan huske fra bøkene (lenge siden teorien nå :hmm: ).

 

En annen ting å ta hensyn til er kabinens "stigning" i forhold til flyet. Selv om flyet stiger opp til 10 000 fot vil ikke kabinens "høyde" stige like fort og høyt som flyet. Dvs. at om flyet stiger med 1000ft i minuttet, kan kabinens "stigning" være på bare 500ft i minuttet. Trykket inne i kabinen blir da styrt av ventiler som slipper ut noe av den trykksatte luften som blir tilført fra motorene.

 

En siste ting som kan nevnes er at at maksimal kabinhøyde tillatt er bestemt av regelverk og satt til 8000ft. Hva det atmosfæriske trykket på 8000ft. er vet jeg ikke på sparket, men mener det er rundt 25% lavere enn på bakken. Folk må bare rette på meg hvis jeg har skrevet noe feil her, alfor mye som har gått i glemmeboken fra skolen kjenner jeg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...