Gå til innhold

Er redd jeg brenner av CPU snart!


ebso86

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte meg nettop ny "Igloo silent breeze".

 

DET SKULLE JEG ALDRI GJORT!

 

Nå nettop skulle jeg comprimere et par filer til mp3, då suste CPU tempen helt opp til 79 grader!

 

HJELP!

 

HVa er gale? passer ikke denne kjøleren med en 2100+ palamino?

 

Jeg bruker den kjølepastaen som fulgte med kjøleren.

 

Monterte på en ukjent coolermaster vifte i går, da var idle på ca 55 grader +/-

 

Med Silent Breezen pleier IDLE å ligge på rundt 67!

 

 

Mvh.

Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har montert den riktig! er jo enkli bare en måte å montere den.

Har tatt den av og satt den på 3 (!) ganger, ingen forskjell i temp.

 

Er ikke bios, flashet nettop BIOS, og når jeg kjenner på ribben er den glovarm!

 

Hva kan være gale med den da? (fra produsenten sin side)

 

Mvh.

Erik

Lenke til kommentar

Prøv å kjør med åpent kabinett. Hvis temperaturen går ned trenger du kabinettvifter.

 

Det er ikke særlig gunstig å blåse varm luft fra psu ned på cpu kjøleren. Prøv å snu den når du tester med åpent kabinett. Begge viftene i psu skal trekke luft ut ifra kabinettet. Jo kaldere luften er jo bedre.

 

ps. Vi vet hvilken maskin du har, så du kan skru av siggen nå :)

Lenke til kommentar

Med den gamle kjøleren hadde jeg 67 grader etter å ha spilt UT2003 i 1.5 timer! (EKL papst 28db)

 

Prøvde med en coolermaster vifte for noen dager siden på samme ribbe, tempen va da nede i 56-56 grader ved normal surfing på nettet.

 

Hvordan plansliper jeg da?

 

Jeg trodde denne kjøleren skulle være bra jeg, men på speedfan står det at viften går med 2300 RPM, er dette normalt?

Coolermaster viften gikk med 5000 RPM!

Lenke til kommentar

Hvordan plansliper jeg da?

 

Plansliping:

Anbefaler våtslipepapir 600- 1200-2400. Ei glassplate som underlag er en god ide (slett og jevnt underlag). Når slipepapiret legges ned på våt glassplate vil slipepapiret suge seg fast. Viktig å bruke mye vann. Vær forsiktig så ikke kjøleren heller litt når du sliper (=mest slipt rundt kantene). Fortrekker å bruke mest rette bevegelser fram og tilbake rett ut fra kroppen. Sirkulære bevegelser kan lett føre til at kantene blir slipt mere enn på midten.

 

Ellers er det dusinvis av artikler om emnet - også med bilder over fremgangsmåten.

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg trodde ikke Igloo Silent Breeze var såpass dårlig, men siden du har en gammel CoolerMaster som klarer jobben bedre, så stemmer vel det da.

 

1. Plansliping, glem det enn så lenge. Det kan ikke hjelpe så mye.

2. PSU vifter: Disse skal sørge for å luft trekker inn i PSU og blåses ut bak på kabinettet. All annen montering er generelt feil.

3. Sjekk hva systemtemperaturen din er når du måler av også. De har gjerne en sammenheng.

4. God kjølepasta hjelper selvsagt, men sjelden mer enn et par-tre grader i forskjell mellom dårligst/best. Det er nok ikke her problemet ligger.

 

hele poenget med denne kjøleren ar at den skal støye lite, men samtidig kjøle OK. Derfor gåt viften selvsagt på et lavere turtall en din gamle vifte. Hvis du har lyst til å prøve, så kan du jo skru fast viften fra den gamle kjøleren over på den nye (hvis de er like store).

 

PDF fil med spec.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...