Gå til innhold

Hvor mye klær bør man ha med på rekrutten?


aXXo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke vits i å ta med seg så mye, siden man har uniformsplikt de første ukene uansett.

 

Mitt tips er å ta med seg alle boxerne du har, siden de forsvaret har ikke er verdens beste og noen er plaget med gnagsår i lysken/ insiden av lårene med dem og tro meg det er lite som er så kjedelig som å gå med gnagsår der. Den andre tingen du burde ha med deg er et par gode store håndkler, siden de forsvaret stiller opp med er både dårlige og små.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe vits å ta med for mye ting da det som sagt er uniformsplikt de første ukene. Ta med litt ekstra boxere, selv om jeg også har hørt at forsvarets funker bra. Jeg kommer til å ta med en 40 liters sekk når jeg har innrykk. I denne sekken har jeg nesten ferdig inngåtte M77, ett ekstra skift med sivile klær, og type småting som kamera, ipod kanskje en bok og toalettsaker. Kan noen bekrefte eventeult avkrefte om man får problemer med type "erstatning" om man får frostskader pga sivile boxere. Jeg kommer hvertfall ikke til å bruke sivile når jeg har innrykk i januar i Indre-Troms.

Lenke til kommentar

Forsvarets egne boskere er i bomull, så man vil ikke få noe problemer med erstatning pga av bruk av egne boksere. .

 

Pungen er heller ikke det stedet man først får frostskader. Føtter og hender er mer utsatt for det problemet.

Endret av 40mm
Lenke til kommentar
Forsvarets egne boskere er i bomull, så man vil ikke få noe problemer med erstatning pga av bruk av egne boksere. .

 

Pungen er heller ikke det steder man først for frostskader. Føtter og hender er mer utsatt for det problemet.

 

Ok. Jeg har kjøpt inn en type spesialboxere som har polstring forran og bak. Tror det er fra Bavac eller Ulvang jeg. MEn de er hvertfall av ett type stoff som varmer mer enn bomull, for bomull er jo egentlig ett helvete :) Kan det være smart å ta med noen av disse?

Lenke til kommentar
Forsvarets egne boskere er i bomull, så man vil ikke få noe problemer med erstatning pga av bruk av egne boksere. .

 

Pungen er heller ikke det steder man først for frostskader. Føtter og hender er mer utsatt for det problemet.

 

Ok. Jeg har kjøpt inn en type spesialboxere som har polstring forran og bak. Tror det er fra Bavac eller Ulvang jeg. MEn de er hvertfall av ett type stoff som varmer mer enn bomull, for bomull er jo egentlig ett helvete :) Kan det være smart å ta med noen av disse?

 

Personlig så prøver jeg å ha på meg så lite som mulig, også om vinteren pga at man blir veldig varm selv om vinteren under marsj og bevegelse. Så jeg vil ikke anbefale å ha på seg noe varmere boxere enn det som er "normalt". Ville heller ha invisert i et par gode hansker som er litt letre å bruke enn vindvotter.

Lenke til kommentar
Forsvarets egne boskere er i bomull, så man vil ikke få noe problemer med erstatning pga av bruk av egne boksere. .

 

Pungen er heller ikke det steder man først for frostskader. Føtter og hender er mer utsatt for det problemet.

 

Ok. Jeg har kjøpt inn en type spesialboxere som har polstring forran og bak. Tror det er fra Bavac eller Ulvang jeg. MEn de er hvertfall av ett type stoff som varmer mer enn bomull, for bomull er jo egentlig ett helvete :) Kan det være smart å ta med noen av disse?

 

Personlig så prøver jeg å ha på meg så lite som mulig, også om vinteren pga at man blir veldig varm selv om vinteren under marsj og bevegelse. Så jeg vil ikke anbefale å ha på seg noe varmere boxere enn det som er "normalt". Ville heller ha invisert i et par gode hansker som er litt letre å bruke enn vindvotter.

Du som har vært der opp om vinteren, har du ett forslag til hansker jeg kan kjøpe? Sende meg noen linker ellerno? HVis jeg skal finne hansker på egenhånd til bruk jeg ikke har noe særlig kunnskap om blir det veldig vanskelig :)

Lenke til kommentar

Har selv meget gode erfaringer med denne, tynne nok til at man kan jobbe med de, og samtidig varme så lenge gradestokken ikke synker for, langt under 0 grader.

Anbefaler disse som skytehansker

 

http://combatkit.no/products.php?g=120&p=23

 

Har også en del erfaring med disse, men bruker de ikke så mye, er tykkere og vanntett i motsetning til Neopren hanskene, samtidig som de ikke reduserer evnen til å knyte en sko.

 

http://www.bikeshop.no/aspx/loginVnet.aspx...3&plid=5113

Lenke til kommentar
Har selv meget gode erfaringer med denne, tynne nok til at man kan jobbe med de, og samtidig varme så lenge gradestokken ikke synker for, langt under 0 grader.

Anbefaler disse som skytehansker

 

http://combatkit.no/products.php?g=120&p=23

 

Har også en del erfaring med disse, men bruker de ikke så mye, er tykkere og vanntett i motsetning til Neopren hanskene, samtidig som de ikke reduserer evnen til å knyte en sko.

 

http://www.bikeshop.no/aspx/loginVnet.aspx...3&plid=5113

Men gradene kommer vel til å synke greit under 0 grader i Indre-Troms i januar. Burde vel ha noen som tåler gode 20 minus da vel. Eller er det bare vindvottene som funker da?

Lenke til kommentar

Sealskinz holder greit selv om det er -20.

 

Du kan også prøve Norrøna sine jakthansker, de er greie å jobbe med samtidig de er designet med tankte på at en skal skyte.

 

http://www.oslosportslager.no/produkt/norr...nske-19194.aspx

 

Med hansker så vil en få litt kalde fingre når det blir skikkelig kaldt, Det som funker bra er hansker med vinnvottene utenpå, så er et bare å dra vinnvottene av når det smeller.

Er noe drit å betjene våpen med vinnvotter på.

 

En annen ting, sørg for å ha 2 par hansker, et som bruker når du er ute å jobber og i bevegelse, og et par som du bruker når du holder på med stasjonere oppdrag.

 

De hanskene man bruker under patruljer og annet fysisk arbeid har en tendens til å bli fuktige pga av svette. Da er det greit å haa et tørt par tilgjengelig når man stopper opp.

Lenke til kommentar

Er greit å ha et par tykke hansker som tåler vann/kulde/vind for nå du skal lage levegg eller bare gå rundt når det er veldig kaldt.

 

Vindvottene var greie nok til denne jobben, men syntes det var så mye stress å ta de på og av at et par tykke gode hansker var mye bedre.

 

Du får også utdelt ullvanter uten fingre som er geniale å ha siden de holder varmen selv om de blir våt, tårker på 2 sekunder og gjør at du kan gjøre andre oppgaver i teltet eller ute når det ikke er så kaldt. Rett og slett et must.

Lenke til kommentar
Forsvarets egne boskere er i bomull, så man vil ikke få noe problemer med erstatning pga av bruk av egne boksere. .

 

Pungen er heller ikke det steder man først for frostskader. Føtter og hender er mer utsatt for det problemet.

 

Ok. Jeg har kjøpt inn en type spesialboxere som har polstring forran og bak. Tror det er fra Bavac eller Ulvang jeg. MEn de er hvertfall av ett type stoff som varmer mer enn bomull, for bomull er jo egentlig ett helvete :) Kan det være smart å ta med noen av disse?

 

Personlig så prøver jeg å ha på meg så lite som mulig, også om vinteren pga at man blir veldig varm selv om vinteren under marsj og bevegelse. Så jeg vil ikke anbefale å ha på seg noe varmere boxere enn det som er "normalt". Ville heller ha invisert i et par gode hansker som er litt letre å bruke enn vindvotter.

Du som har vært der opp om vinteren, har du ett forslag til hansker jeg kan kjøpe? Sende meg noen linker ellerno? HVis jeg skal finne hansker på egenhånd til bruk jeg ikke har noe særlig kunnskap om blir det veldig vanskelig :)

 

Selv så var jeg skytter på cv90 så jeg greide meg et par helt greie hansker som jeg kjøpte for 200-300 kr på en sportsbutikk. Beste er å høre med befalet der oppe de har garantert noen tips til deg. Og husk på fargen på hanskene, er ikke veldig populært å komme med gule hansker :wee:

Lenke til kommentar
Forsvarets egne boskere er i bomull, så man vil ikke få noe problemer med erstatning pga av bruk av egne boksere. .

 

Pungen er heller ikke det steder man først for frostskader. Føtter og hender er mer utsatt for det problemet.

 

Ok. Jeg har kjøpt inn en type spesialboxere som har polstring forran og bak. Tror det er fra Bavac eller Ulvang jeg. MEn de er hvertfall av ett type stoff som varmer mer enn bomull, for bomull er jo egentlig ett helvete :) Kan det være smart å ta med noen av disse?

 

Personlig så prøver jeg å ha på meg så lite som mulig, også om vinteren pga at man blir veldig varm selv om vinteren under marsj og bevegelse. Så jeg vil ikke anbefale å ha på seg noe varmere boxere enn det som er "normalt". Ville heller ha invisert i et par gode hansker som er litt letre å bruke enn vindvotter.

Du som har vært der opp om vinteren, har du ett forslag til hansker jeg kan kjøpe? Sende meg noen linker ellerno? HVis jeg skal finne hansker på egenhånd til bruk jeg ikke har noe særlig kunnskap om blir det veldig vanskelig :)

 

Selv så var jeg skytter på cv90 så jeg greide meg et par helt greie hansker som jeg kjøpte for 200-300 kr på en sportsbutikk. Beste er å høre med befalet der oppe de har garantert noen tips til deg. Og husk på fargen på hanskene, er ikke veldig populært å komme med gule hansker :wee:

Tenkte å finne noen med røde prikker på ellerno jeg:) Sånn bare for å synes ekstra godt i de grønne skogene. Jeg skal høre med befalet eller de representantene fra PBN som jeg snakker med etterhvert på utvalgt.no

Lenke til kommentar
[...]Jeg kommer til å ta med en 40 liters sekk når jeg har innrykk.[...]

 

Eg ville ikkje tatt med ein so stor sekk. Skal du ha sekken/baggen på rommet så må den være liten nok til å få plass på toppen av skapet ditt (bak feltsekken og liggeunderlaget) så det er ikkje store greiene du har plass til.

Om du tar med noke som er så stort at du ikkje får plass oppe på skapet må du finne ein anna plass en rommet ditt og oppbevare sekken. For dei aller fleste betyr dette at dei må legge sekken i tørkerommet i kjelleren. Er stress å måtte springe ned i kjellaren omtrent kvar gong du treng ein rein boxer.

Lenke til kommentar
[...]Jeg kommer til å ta med en 40 liters sekk når jeg har innrykk.[...]

 

Eg ville ikkje tatt med ein so stor sekk. Skal du ha sekken/baggen på rommet så må den være liten nok til å få plass på toppen av skapet ditt (bak feltsekken og liggeunderlaget) så det er ikkje store greiene du har plass til.

Om du tar med noke som er så stort at du ikkje får plass oppe på skapet må du finne ein anna plass en rommet ditt og oppbevare sekken. For dei aller fleste betyr dette at dei må legge sekken i tørkerommet i kjelleren. Er stress å måtte springe ned i kjellaren omtrent kvar gong du treng ein rein boxer.

40 liters sekk = stor sekk :ohmy:

 

Skal du ha noe som er mindre enn det så blir det jo en plastikkpose. 40 liters sekk er jo ellers mye mindre en baggene folk som regel driver å drasse med. Tar jeg ikke helt feil er det akkurat samme størrelse som på stridssekken så er ikke akkurat stor sekk vi snakker om her. Hadde jeg dratt med en recon pack på 120 liter hadde det vært noe helt annet!

Lenke til kommentar

ang hansker, så kjøpte jeg noen Thinsulate skinn-hansker, brukte nesten ikke de vindvottene etter det..

husker ikke merket, men det er noe lignende C70 Thinsulate

etter jeg kjøpte de brukte jeg kun vindvotter på vakt ute i skogen.

de fleste i troppen min hadde slike, helt geniale hansker :)

mye bedre å skyte med enn vindvottene, holdt kjempebra på varmen, selv i -20, tåler mye og tar liten plass.

 

40L er en passe stor sekk.

Lenke til kommentar
ang hansker, så kjøpte jeg noen Thinsulate skinn-hansker, brukte nesten ikke de vindvottene etter det..

husker ikke merket, men det er noe lignende C70 Thinsulate

etter jeg kjøpte de brukte jeg kun vindvotter på vakt ute i skogen.

de fleste i troppen min hadde slike, helt geniale hansker :)

mye bedre å skyte med enn vindvottene, holdt kjempebra på varmen, selv i -20, tåler mye og tar liten plass.

 

40L er en passe stor sekk.

Vet du om hvem som selger disse hanskene i butikk slik at jeg kan få sett de. Liker ikke å kjøpe den type produkter på nettet.

Lenke til kommentar
ang hansker, så kjøpte jeg noen Thinsulate skinn-hansker, brukte nesten ikke de vindvottene etter det..

husker ikke merket, men det er noe lignende C70 Thinsulate

etter jeg kjøpte de brukte jeg kun vindvotter på vakt ute i skogen.

de fleste i troppen min hadde slike, helt geniale hansker :)

mye bedre å skyte med enn vindvottene, holdt kjempebra på varmen, selv i -20, tåler mye og tar liten plass.

 

40L er en passe stor sekk.

Vet du om hvem som selger disse hanskene i butikk slik at jeg kan få sett de. Liker ikke å kjøpe den type produkter på nettet.

 

i soldatheimen på værnes :p

 

nei, aner ikke hvor man får tak i dem ellers, har aldri sett slike etter jeg var der.

jeg ødela mine på ett piggtrådgjerde, så jeg kunne tenkt meg ett par nye jeg også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...