Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows starter ikke\CMOS checksum error


Anbefalte innlegg

Min PC har dessverre fått ganske store problemer.

 

Når PC'n starter, kommer det opp en melding 'CMOS Checksum Error'. Jeg kan gå videre ved å trykke 'F1', men når windows skal starte blir skjermen fullstendig blank.

 

Jeg har prøvd å søke etter denne meldingen på nettet, uten at jeg ble så mye klokere. Jeg har prøvd å bytte CMOS-batteri uten at det hjalp, og jeg har prøvd å boote UBCD for å finne en feil med komponentene, men PC'n nekter også å boote cd'er.

 

PC'n er ikke ny, så den har fungert fint før.

 

Problemet oppsto etter at den hadde en liten kjøretur. Det var ikke en spesielt lang eller humpete tur, men det er mulig problemet oppsto pga. dette.

 

 

Noen som har forslag på hva problemet kan være?

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det ha blitt skader på cpu?

Hvis dette er en pc hvor cpu ikke har en varmespreder så kan kjernen ha tatt skader, så sjekk at kjøleren er montert riktig på.

 

Tror du må ta en kjapp sjekkliste :

 

*Minne sitter i ordentlig.

*Skjermkort på plass.

*Cpu kjøler montert riktig og på plass.

*Ikke noen skruer som kortslutter hk en eller annen plass.

Lenke til kommentar
Når PC'n starter, kommer det opp en melding 'CMOS Checksum Error'. Jeg kan gå videre ved å trykke 'F1', men når windows skal starte blir skjermen fullstendig blank.

Da svarer hovedkortet sikkert med noe ala "Dafaults Loded" .

Hk BIOSer har to cmos profiler failsafe/default og setup/defaut .

Den profilen som loades når du trykker F1 blir aldri lagret så du får samme checksum error hver gang du starter.

En annen ting er at den "defaulten" som loades hos deg har slik jeg har sett ofte manglende settings for normal windows oppsett som MPS versjon 1.4 disablet,HDD block mode disablet , samt cmos klokka til 1990 e.l .

 

Det du gjør istedet for F1 er å trykke "DEL" for å gå inn i BIOS , velge "Load Optimized Defaults" og nå kommer det viktige - Lagre cmos instillingene .

Load Optimized setter opp cmos instillingene mere riktig mtp overnevnte MPS og annet slik at windowsen din loader.

Cmos instillingene vil være lagret og valid selv om cmos batteriet ikke er tilstede såfremt du har strøm tilkoplet PCen og den slås av med soft-off. Det er kun når hovedkortet mister +5v standby at cmos batteriet holder på cmos instillingene. Miste +5v standby gjør man når du slår av bryteren bak på PSU , eller kopler PCn av 220v ledningsnettet.

 

Husk også å sette riktig dato/tid i cmos også når du er inne der og før du lagrer og går ut.

Lenke til kommentar
Kan det ha blitt skader på cpu?

Hvis dette er en pc hvor cpu ikke har en varmespreder så kan kjernen ha tatt skader, så sjekk at kjøleren er montert riktig på.

Nå har den fungert fint i over 4 år, så det virker litt rart hvis det er tilfellet.

 

Men hvis dette tyder på CPU-skader, så er det vel mulig. Det kunne vel bli ganske varmt for CPU'n (PC'n er en Shuttle, SN85G4), men den skulle vel tåle såppas.

 

*Minne sitter i ordentlig.

*Skjermkort på plass.

*Cpu kjøler montert riktig og på plass.

Det gjør de.

 

*Ikke noen skruer som kortslutter hk en eller annen plass.

Nå har jeg sjekket en del for løse kontakter/deler ol. Har ikke funnet noe som tyder på slikt hittil i alle fall.

 

*snip*

Dette hjalp dessverre ikke.

 

Men den lagrer i alle fall de forandrede innstillingene (hvis det kunne vært et problem). Tiden blir tydligvis forandret.

Lenke til kommentar
CMOS checksum error = korrupt og ødelagt BIOS image. Du blir nødt til få flashet inn ny BIOS eller kjøpe ett nytt hovedkort.

 

Nei , det der er helt på jordet.

Cmos checksum feil betyr at lagrede cmos data ikke har gyldig sjekksum/lagret ordentlig.

CMOS har ingenting med selve BIOS image og BIOS prommen å gjøre fysisk annet en å lagre BIOS imagets startup cmos settings , som blir overført dit ved oppstart.

CMOS er en memory blokk som ligger UTENFOR bios-chippen for å lagre settings.

Man kan heller ikke "lagre" ting i BIOS prommen uten at man setter denne i flash tilstand.

Nyere hovedkort/brikkesett har cmos blokk minnet i chipsettet , eldre har en liten cmos blokk enhet montert på hovedkortet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
CMOS checksum error = korrupt og ødelagt BIOS image. Du blir nødt til få flashet inn ny BIOS eller kjøpe ett nytt hovedkort.

 

Nei , det der er helt på jordet.

Cmos checksum feil betyr at lagrede cmos data ikke har gyldig sjekksum/lagret ordentlig.

CMOS har ingenting med selve BIOS image og BIOS prommen å gjøre fysisk annet en å lagre BIOS imagets startup cmos settings , som blir overført dit ved oppstart.

CMOS er en memory blokk som ligger UTENFOR bios-chippen for å lagre settings.

Man kan heller ikke "lagre" ting i BIOS prommen uten at man setter denne i flash tilstand.

Nyere hovedkort/brikkesett har cmos blokk minnet i chipsettet , eldre har en liten cmos blokk enhet montert på hovedkortet.

 

Hei du.. Det ser ut som om du har en del peiling på dette. Men forklaringen din støtter ikke helt problemet jeg hadde.

 

Jeg fikk samme feilmelding hver gang jeg forandret innstillingene i BIOS-en min. Dette fra første stund jeg kjøpte hovedkortet. Jeg skjønte ingenting, så det ble en del prøving og feiling. Det endte med at jeg oppdaterte BIOS-en min, og etter den gang har jeg ikke hatt det problemet.

Lenke til kommentar

Det blir omtrent feilretting ala' reinstallere windows pga en driverfeil.

 

Når du kjører en reflash av bios chippen tvinger du hele cmos memoryet til å reinitialiseres med nye "ferske" default data som leses over fra BIOS eprommen.

 

Antagelig har du hatt en korrupt cmos du ikke har klart å "tømme" på normal måte.

 

 

 

Mange har en tendens til å blande sammen cmos og bios og bios settings og cmos settings.

Her er noen sider jeg har googlet frem som forklarer forskjellen på CMOS og BIOS :

 

http://www.eggheadcafe.com/software/aspnet...ed-my-bios.aspx

http://www.answerway.com/faqshow2.php?pgti...faquid=ScottGem

http://forum.pcstats.com/showthread.php?t=34921

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Jeg ville definitivt gått over absolutt alt av kabler og dobbeltsjekket at alt satt skikkelig. Mener jeg fikk no tilsvarende en gang og da var det harddiskkabelen som ikke satt skikkelig.

Gjort flere ganger, uten å ha funnet noe løst hittil.

 

Jeg har hatt samme problemet - tro det eller ei - to ganger tidligere.

Den ene gangen skyltes det defekt RAM.

 

Den andre gangen hadde BIOS-en fucka seg (antagelig dårlig fra produsent), så jeg oppdaterte BIOS-en og da funka det helt uten problemer.

Det finnes vel en mulighet for at noe er defekt. Men det har som sagt fungert lenge før.

 

Jeg har uansett ikke veldig store muligheter til å sjekke om komponenter fungerer, men vet i alle fall at harddisken fungerer fint.

 

 

Det er kanskje verdt å nevne at 'CMOS checksum error' ikke kommer opp hver gang jeg starter PC'n. Men den kom opp første gang dette problemet kom, og ellers av og til.

 

Sist jeg tok RAM-brikken inn og ut av PC'n, kom forresten denne meldingen opp (der checksum-meldingen tidligere hadde kommet):

'Warning system is in safe mode. Please re-setting CPU-frequency in the CMOS setup'.

 

Vet ikke om dette betyr noe spesielt. Men den har i alle fall ikke kommet opp siden.

Lenke til kommentar

At å bytte batteri ikke hjelper på å opprettholde cmos minnet og checksummen kan bero på flere årsaker som logikk kretsen for standby spenningen som forsyner cmos med spenning er defekt . Eller det kan være at chipsettet (ICH sørbroa) hvor cmos blokken er lokalisert har en defekt .

Man ser også både nå og tidligere at f.eks ved overklokking at man får korrupt cmos , systemet booter ikke , overklokking failed osv , dette har med at cmos ligger i brikkesettet og overklokkingen av brikkesettet har køddet til cmos minnet.

 

Mest sannsynlig har du fått en defekt på hovedkortet som du ikke kan fikse uten å skifte det ut.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Det blir omtrent feilretting ala' reinstallere windows pga en driverfeil.

 

Når du kjører en reflash av bios chippen tvinger du hele cmos memoryet til å reinitialiseres med nye "ferske" default data som leses over fra BIOS eprommen.

 

Antagelig har du hatt en korrupt cmos du ikke har klart å "tømme" på normal måte.

 

 

 

Mange har en tendens til å blande sammen cmos og bios og bios settings og cmos settings.

Her er noen sider jeg har googlet frem som forklarer forskjellen på CMOS og BIOS :

 

http://www.eggheadcafe.com/software/aspnet...ed-my-bios.aspx

http://www.answerway.com/faqshow2.php?pgti...faquid=ScottGem

http://forum.pcstats.com/showthread.php?t=34921

 

Si meg hvorfor jeg da måtte flashe 5 ganger? :p

 

- Prøvde først biosversjonen som var standard. Den virket ikke, skippet POST og fikk CMOS Checksom error.

- Så oppdaterte jeg til 1208, det fungerte heller ikke som det skulle. Fikk samme feilmelding og den skippet POST.

- Så degraderte jeg til 1105, det fungerte heller ikke. Fikk samme feilmelding.

- Så degraderte jeg enda en gang til 1003. Førs da fungerte det utmerket!

- Så prøvde jeg å oppgradere til 1208 igjen, det fungerte heller ikke da. Fikk samme feilmelding.

- Så degraderte jeg til 1003 igjen, og da fungerte det utmerket!

 

Kan du hjelpe meg ut her? :) Vil gjerne vite hva som var problemet.

Lenke til kommentar
Det blir omtrent feilretting ala' reinstallere windows pga en driverfeil.

 

Når du kjører en reflash av bios chippen tvinger du hele cmos memoryet til å reinitialiseres med nye "ferske" default data som leses over fra BIOS eprommen.

 

Antagelig har du hatt en korrupt cmos du ikke har klart å "tømme" på normal måte.

 

 

 

Mange har en tendens til å blande sammen cmos og bios og bios settings og cmos settings.

Her er noen sider jeg har googlet frem som forklarer forskjellen på CMOS og BIOS :

 

http://www.eggheadcafe.com/software/aspnet...ed-my-bios.aspx

http://www.answerway.com/faqshow2.php?pgti...faquid=ScottGem

http://forum.pcstats.com/showthread.php?t=34921

 

Si meg hvorfor jeg da måtte flashe 5 ganger? :p

 

- Prøvde først biosversjonen som var standard. Den virket ikke, skippet POST og fikk CMOS Checksom error.

- Så oppdaterte jeg til 1208, det fungerte heller ikke som det skulle. Fikk samme feilmelding og den skippet POST.

- Så degraderte jeg til 1105, det fungerte heller ikke. Fikk samme feilmelding.

- Så degraderte jeg enda en gang til 1003. Førs da fungerte det utmerket!

- Så prøvde jeg å oppgradere til 1208 igjen, det fungerte heller ikke da. Fikk samme feilmelding.

- Så degraderte jeg til 1003 igjen, og da fungerte det utmerket!

 

Kan du hjelpe meg ut her? :) Vil gjerne vite hva som var problemet.

 

Er ikke lett å si.

Men under første post etter en bios flash øverføres data fra BIOS eprom til cmos minnet.

Kan være at biosene som feilet hadde dårlig kompabilitet med et eller annet i systemet ditt som f.eks memory modulene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...