Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows starter ikke\CMOS checksum error


Anbefalte innlegg

Det blir omtrent feilretting ala' reinstallere windows pga en driverfeil.

 

Når du kjører en reflash av bios chippen tvinger du hele cmos memoryet til å reinitialiseres med nye "ferske" default data som leses over fra BIOS eprommen.

 

Antagelig har du hatt en korrupt cmos du ikke har klart å "tømme" på normal måte.

 

 

 

Mange har en tendens til å blande sammen cmos og bios og bios settings og cmos settings.

Her er noen sider jeg har googlet frem som forklarer forskjellen på CMOS og BIOS :

 

http://www.eggheadcafe.com/software/aspnet...ed-my-bios.aspx

http://www.answerway.com/faqshow2.php?pgti...faquid=ScottGem

http://forum.pcstats.com/showthread.php?t=34921

 

Si meg hvorfor jeg da måtte flashe 5 ganger? :p

 

- Prøvde først biosversjonen som var standard. Den virket ikke, skippet POST og fikk CMOS Checksom error.

- Så oppdaterte jeg til 1208, det fungerte heller ikke som det skulle. Fikk samme feilmelding og den skippet POST.

- Så degraderte jeg til 1105, det fungerte heller ikke. Fikk samme feilmelding.

- Så degraderte jeg enda en gang til 1003. Førs da fungerte det utmerket!

- Så prøvde jeg å oppgradere til 1208 igjen, det fungerte heller ikke da. Fikk samme feilmelding.

- Så degraderte jeg til 1003 igjen, og da fungerte det utmerket!

 

Kan du hjelpe meg ut her? :) Vil gjerne vite hva som var problemet.

 

Er ikke lett å si.

Men under første post etter en bios flash øverføres data fra BIOS eprom til cmos minnet.

Kan være at biosene som feilet hadde dårlig kompabilitet med et eller annet i systemet ditt som f.eks memory modulene dine.

 

Hm, okay.

Jaja, det viktigste er jo at det til slutt fungerte for meg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med første innlegg var at det som regel ikke har noen hensikt med å oppdatere BIOS på et system som har gått uten problemer i flere måneder eller år. Og at BIOS PLCC eeprommen er skrivebeskyttet så om systemet poster med eller uten CMOS checksum error så er koden i BIOS eeprommen intakt , CMOS settings lagres ikke der.

Lenke til kommentar
At å bytte batteri ikke hjelper på å opprettholde cmos minnet og checksummen kan bero på flere årsaker som logikk kretsen for standby spenningen som forsyner cmos med spenning er defekt . Eller det kan være at chipsettet (ICH sørbroa) hvor cmos blokken er lokalisert har en defekt .

Er ikke f.eks det at klokken/dato blir lagret et tegn på at den faktisk klarer å opprettholde minnet?

 

Mest sannsynlig har du fått en defekt på hovedkortet som du ikke kan fikse uten å skifte det ut.

Håper virkelig ikke det. For da må nok hele PC'n skrapes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...