Gå til innhold

Moped trimming vs. bil trimming


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor får vi ikke snakke om trimming til moped, men til bil så går det fint? Tviler på at alle som trimmer bilen sin melder om flere hestekrefter til Statens vegvesen.

Er jo ikke sikkert alle bruker mopedene sine på veien, og da er det vel lov å trimme?

Synes det er helt idiotisk jeg også.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1012695

 

Forøvrig så var det med bil trimming et ganske godt argument. Hvis moped trimming ikke skal være lov på forumet her så burde alle bil tråder bli stengt også. Da vil jeg tro at det blir en del irriterte brukere.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar
Politiradioene er såkalt "plomberte" :p

 

Dvs, du har fullt lov til å høre, men ikke snakke dersom du ikke har VHF sertifikat.

Prat på nødetatens frekvenser er forbeholdt nødetaten og har ikke noe som helst med VHF sertifikat å gjøre.

Det er lovlig å eie og lytte på såkalt "politiradio" i Norge. Unntaket er at det er forbudt å operere slikt utstyr i bil.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Prat på nødetatens frekvenser er forbeholdt nødetaten og har ikke noe som helst med VHF sertifikat å gjøre.

Det er lovlig å eie og lytte på såkalt "politiradio" i Norge. Unntaket er at det er forbudt å operere slikt utstyr i bil.

 

Dette er forøvrig ikke riktig sted å diskutere moderatoravgjørelser. Slikt gjør man i tilbakemeldingsdelen av forumet. Videre diskusjon på moderering i denne tråden vil bli slått ned på.

 

Litt off-topic, men viser til brev fra Politidirektoratet og Vegdirektoratet...

 

Brev_veg_pol.pdf

Lenke til kommentar
Du har lov å trimme mopeder i norge, men du kan bare kjøre de på bane.

 

Det er feil, det er ulovlig å kjøre en trimmet moped på bane og lukket område. Vegtrafikkloven har en klar bestemmelse i §1 om at den gjelder over alt:

 

Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn.

 

Eneste unntak er organisert trenings- og konkurransekjøring i regi av og med medlemmer i klubb tilknyttet Norges Bilsportforbund eller Norges Motorsportforbund.

 

Men disse klubbene har også regler som må følges ved trimming, samt at de har vel ikke mopeder så vidt jeg vet.

 

Uansett så er det lov til å trimme biler i motsetning til mopeder. Ved trimming av bil slår avgiftene inn først når man har øket effekten med 15%, over dette så må man betale avgifter og event. godkjenne bilen.

 

Moped er ikke lov til å trimme uansett, det følger klart av definisjonen på moped i kjøretøyforskriften:

 

a) Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt.

Motorvogn med to hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har forbrenningsmotor, eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har elektrisk motor.

Motorvogn med tre hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har elektrisk tenning, eller maksimal nettoeffekt på høyst 4 kW hvis den har en annen forbrenningsmotor eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har en elektrisk motor.

 

Om mopedportalen.no tillater brukerene å diskutere regelbrudd er helt irrelevant da det er andre eiere. På dette forumet er vi moderatorer underlagt de regler som eierene/ driverene av forumet har lagt til grunn. Og en av disse er at man ikke har anledning til å poste ting som er brudd på norsk lov.

Lenke til kommentar

Det er ikke lov å trimme mopeder i Norge. Det enten den skal kjøres på vei eller bane. Det er selve trimmingsinngrepet som er ulovlig. Det fremgår av veitrafikklovens paragraf 13:

 

Endringer som øker den maksimale hastighet eller ytelse på motorsykkel (herunder moped) utover grenser fastsatt for vedkommende gruppe av motorsykler i medhold av annet ledd, må ikke foretas.

Samferdselsdepartementet har bekreftet denne tolkningen på spørsmål fra NMCU (Norsk Motorcykkel Union):

I det syv sider lange svaret (!) sier departementet at det ikke er noen tvil om at paragraf § 13 i vegtrafikkloven også inneholder forbud mot å utføre selve trimmingsinngrepet - dvs. fysisk å fjerne, modifisere eller skifte ut tekniske komponenter på en moped med det formålet å øke kjøretøyets toppfart til mer enn de lovlige 45 km/t.

Paradoksalt nok er det ikke ulovlig å selge deler som kan brukes til trimming. Det er som Vegtilsynet bemerker litt som at det ikke er forbudt å selge gjær og sukker selv om det kan benyttes til hjemmebrenning...

 

Det er en populær misforståelse at trimming er greit så lenge mopeden ikke skal kjøres på veien. Men selv kjøretøyer for banekjøring skal godkjennes i Norge. Og så snart en moped trimmes er den per definisjon ikke lenger en moped og typegodkjenningen gjelder ikke lenger. Det fremgår av Kjøretøyforskriftens paragraf 3.1 og 3.3 at dette krever omregistrering.eller endog ny typegodkjenning:

 

Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning dersom det foretas ombygging eller endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med vognkortet.
Ved ombygging som innebærer at kjøretøyet faller inn under definisjonen for annen kjøretøygruppe, skal kjøretøyet registreres/omregistreres til den gruppe som kjøretøyet i ombygd utførelse hører inn under.

"Forskrift om motorsport på lukket bane" gjør unntak for godkjenning av visse typer kjøretøy dersom disse skal benyttes til "organisert trenings- og konkurransekjøring" i regi av Norges Motorsportforbund. Det forusetter at kjøretøyet er godkjent av forbundet for denne type arrangement. Jeg har tilgode å se organiserte løp for trimmede mopeder.

 

Diskusjon.no har bestemt at informasjon i strid med norsk lov ikke er tillatt. Retningslinjenes paragraf 6.) Om xdet er en fornuftig begrensning kan selvsagt diskuteres, men slik er det nå gang, og det er deres privilegium å bestemme reglene på deres eget forum.

 

Om mopeder burde hatt en høyere toppfart for å kunne holde følge med trafikken er en interessant diskusjon, men det forsvarer i seg selv ikke trimming. Trimming øker risikoen for ulykker. I følge Transportøkonomisk institutt (TØI) er skadefrekvensen 50% høyere for trimmede mopeder enn for utrimmede. Men det kan vi diskutere et annet sted.

Lenke til kommentar
Du har lov å trimme mopeder i norge, men du kan bare kjøre de på bane.

 

Det er feil, det er ulovlig å kjøre en trimmet moped på bane og lukket område. Vegtrafikkloven har en klar bestemmelse i §1 om at den gjelder over alt:

 

Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn.

 

Eneste unntak er organisert trenings- og konkurransekjøring i regi av og med medlemmer i klubb tilknyttet Norges Bilsportforbund eller Norges Motorsportforbund.

 

Men disse klubbene har også regler som må følges ved trimming, samt at de har vel ikke mopeder så vidt jeg vet.

 

Uansett så er det lov til å trimme biler i motsetning til mopeder. Ved trimming av bil slår avgiftene inn først når man har øket effekten med 15%, over dette så må man betale avgifter og event. godkjenne bilen.

 

Moped er ikke lov til å trimme uansett, det følger klart av definisjonen på moped i kjøretøyforskriften:

 

a) Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt.

Motorvogn med to hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har forbrenningsmotor, eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har elektrisk motor.

Motorvogn med tre hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har elektrisk tenning, eller maksimal nettoeffekt på høyst 4 kW hvis den har en annen forbrenningsmotor eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har en elektrisk motor.

 

Om mopedportalen.no tillater brukerene å diskutere regelbrudd er helt irrelevant da det er andre eiere. På dette forumet er vi moderatorer underlagt de regler som eierene/ driverene av forumet har lagt til grunn. Og en av disse er at man ikke har anledning til å poste ting som er brudd på norsk lov.

Da får dere stenge tråder som inneholder trimming som øker effekten med mer enn 15% og da...

Lenke til kommentar

Det er forskjellen på trimming av mopeder og biler: At trimming av en bil kan medføre avgiftskrav og/eller krav om ny godkjenning, betyr ikke at det ikke er lov. Trimming av mopeder derimot, er ikke lov uansett.

 

Så kan det selvsagt hende at noen foretar trimming av en bil utover det tillatte. Men jeg ser ingen grunn til at diskusjon.no skal forby diskusjoner om ting som er lovlig, bare fordi noen vil gjøre noe ulovlig. Da ville det være mye vi ikke kunne diskutere. Men diskusjoner om noe som i utgangspunktet er ulovlig blir noe annet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...