Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliten i øynene av å se på div. nettsider.


Nitrius

Anbefalte innlegg

Har de siste åra lagt merke til at div. sider gjør meg rett og slett sliten i øynene av å se for lenge på siden. Det gjelder som regel mørke sider, som f.eks denne: http://www.hardforum.com/ Er litt vanskelig å forklare, er ikke sikker på om sliten er det riktige ordet, men et eller annet gjør disse sidene med øynene mine værtfall. Noen som har peiling på hva dette kan være?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som vi er omvendt av hverandre da, for jeg finner diskusjon.no behagelig å se på. Men noen som vet hva dette kommer av? Er det rett og slett et tegn på dårligere syn? Noe jeg er fult klar over har blitt dårligere de siste åra. Dataen er jo hyppig brukt.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Om dette har pågått i noen år allerede er det vell på høy tid å bestille time hos optiker, selv om det ikke trenger å være noe galt med øynene dine er det best å være på den sikre siden.

Årsaken til at lys tekst på mørke sider ofte kan føre til slitne øyne har oftest sammenheng med hvordan tekst blir generert på en skjerm å gjøre.

Øynene våre er lagd slik at det vi ser tydeligst er klare overganger mellom farger, når vi leser ei bok er det først og fremst skillet mellom hvitt og svart vi ser og det er derfor lett

for øyet å holde fokus.

På en skjerm derimot der en bokstav består av x antall piksler blir det mer komplekst, spesielt dersom det er lys tekst på mørk bakgrunn. Piksler har en tendens til å være lysest i midten og svakere ut mot kantene, dette fører til at skillet mellom bakgrunn og tekst blir mere flytende og øynene må derfor anstrenge seg hardere for å holde fokus på bokstavene.

Med svart tekst på hvit bakgrunn oppnår man det klareste skillet mellom tekst og bakgrunn da en avslått piksell ikke vil ha variasjoner i lysintensitet, men de hvit som grenser mot de svarte vil fortsatt ha variasjoner og forårsaker derfor også anstrengelser i øyet.

Det som gjør at sider med lys bakgrunn og mørk tekst er slitsomt å se på skyldes som regel at lysintensiteten på skjermen er for høy og at man rett og slett blir blendet av skjermen.

Lenke til kommentar

Hvordan dette ente opp som en dobbelpost aner jeg ikke, men jeg kan prøve å svare på det andre spørsmålet ditt.

 

At det i de siste årene skyldes mest sannsynlig at skjermen eller øynenene dine har blitt dårligere. Når skjermer eldes, spesielt crt skjermer om du bruker det, vil pikslene miste intensitet, og øynene må derfor anstrenge seg mer for å se tydelig. Dersom det er øynene som er blitt "svakere" så vil man måtte fokusere mer for å se tydelig, noe som gjør at øynene blir fortere slitne. Iom at det kun er mørke sider du opplever som problematisk, vil jeg gjette på den første årsaken utifra det jeg vet.

Jeg har ingen formell utdanning innen feltet, men har slitt med synet mitt siden jeg var 2år så det har blitt litt lesing innen syn og synsteknologi med årene. Så ikke ta det jeg har skrever for god fisk, men kontakt en fagperson, synet er noe du bør ta godt vare på :)

Endret av Shen
Lenke til kommentar

Takk for en info fylt post, det liker jeg. Vet ikke hvor lenge det har vært slik, er ikke noe jeg tenker så fryktelig mye over egentlig, men tenkte jeg likesågodt kunne lage en post om det får å høre, hehe. Uansett, skal se om jeg ikke får tatt meg en tur innom en optiker, så sant ingen andre har noen gode ideer.

 

Om noen andre skulle ha noe å si, vær så snill og del hva du tror =)

 

 

Edit: Jeg føler ikke at jeg må anstrenge meg for å lese eller lignende, det er bare at om jeg surfer for lenge innpå siden(eller lignende sider), så blir jeg sliten/rar(vet ikke helt hvordan det skal beskrives) i øynene. Har også lurt på om det kan være skjermen som er gåen, da jeg finner det hele litt merkelig. Men som nevnt så ville vel det smartest vært å hørt med en optiker som du sier.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Jeg slet med samme problemet. Ble utrolig sliten i huet av å se på enkelte nettsider og sider som erowid.org ødela meg sikkert mer enn alle rusmiddlene som blir nevnt på siden ville gjort. Prøvde jeg å lese en erfaring der så svei det godt i øynene før jeg var halveis.

Jeg gikk til optiker og han fant ut at jeg hadde litt dårlig syn (-0.50). Så jeg skaffet meg noen linser og etter det så har det blitt mye bedre. Jeg følte ikke at jeg hadde noe dårlig syn før jeg fikk linsene, men når jeg fikk linsene så merket jeg ganske så bra forskjell. Kjente meg nesten ikke igjen på vei hjem :p

Lenke til kommentar
Jeg gikk til optiker og han fant ut at jeg hadde litt dårlig syn (-0.50). Så jeg skaffet meg noen linser og etter det så har det blitt mye bedre.

Merkelig, at du er nærsynt burde da ikke ha noen innvirkning på å se det som er nært deg. Ligger i ordet... Jeg har vel rundt -1 og skjeiv hornhinne på det ene øyet, men å se på skjermen uten briller er ikke noe problem.

 

Websida du refererte til var bare helt forferdelig å lese, også med briller.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Eventuelt : Du bruker vel ikke en LCD-skjerm med alt for høy brightness og for lav kontrast? Skaff deg i så fall en CRT. ( Eventuelt en bedre LCD eller konfigurer skjermen din bedre. ) Jeg har alle mine LCD-skjermer på 0 brightness, og bør egentlig stille ned i software også, for jeg merker at lysstyrken er helt voldsom enda.

Lenke til kommentar
Jeg gikk til optiker og han fant ut at jeg hadde litt dårlig syn (-0.50). Så jeg skaffet meg noen linser og etter det så har det blitt mye bedre.

Merkelig, at du er nærsynt burde da ikke ha noen innvirkning på å se det som er nært deg. Ligger i ordet... Jeg har vel rundt -1 og skjeiv hornhinne på det ene øyet, men å se på skjermen uten briller er ikke noe problem.

 

Websida du refererte til var bare helt forferdelig å lese, også med briller.

 

Ja det er veldig merkelig. Jeg merker BETYDELIG forskjell på å se på skjermen med og uten linser. Står jeg opp om morgenen og ser på skjermen i en halvtime uten linser så svir det i øynene, men så fort jeg tar på meg linser så blir det bra igjen og jeg kan sitte forran skjermen i noen timer til uten at jeg merker noe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...