Gå til innhold

Normalt med SÅ mye støy?


Jackvo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Poenget mitt er:

Zalman viften fungerer ikke når jeg kobler den til CPU_FAN fordi Zalman viften har 3 pins kontakt :(

 

Jeg er veldig takknemlig for at du er så hjelpsom Mekanicus og finner fram alt det der :D

 

ok, da er det jeg som har misforstått :thumbup:

 

Fordi slik jeg har skjønt, kommer de aller fleste Zalman-vifter med noe som heter Fanmate2 (bildet), en duppedit man manuellt kan styre viftehastighet med.

post-10740-1222635476_thumb.jpg

 

På Zalman viften du har derimot, CNPS9500 AT (og som ikke kommer med den sedvanlige Fanmate), opplyses det at den i stedet har PWM (Pulse Width Modulation), og jeg antok derfor at tilkoblingen var 4-pin

Lenke til kommentar
Poenget mitt er:

Zalman viften fungerer ikke når jeg kobler den til CPU_FAN fordi Zalman viften har 3 pins kontakt :(

 

Jeg er veldig takknemlig for at du er så hjelpsom Mekanicus og finner fram alt det der :D

 

ok, da er det jeg som har misforstått :thumbup:

 

Fordi slik jeg har skjønt, kommer de aller fleste Zalman-vifter med noe som heter Fanmate2 (bildet), en duppedit man manuellt kan styre viftehastighet med.

post-10740-1222635476_thumb.jpg

 

På Zalman viften du har derimot, CNPS9500 AT (og som ikke kommer med den sedvanlige Fanmate), opplyses det at den i stedet har PWM (Pulse Width Modulation), og jeg antok derfor at tilkoblingen var 4-pin

Så jeg kan altså ikke koble Zalman vifta til CPU_FAN? :(

Lenke til kommentar

Har sittet og tuklet med Speedfan/Rivatuner en god stund nå, men finner ikke ut hvorfor den må lage så mye bråk.

Kan jo hende at det må være et sånt bråk.(Alt må jo fungere)

Bråket er så konstant også :ermm:

Fra oppstart til avsluttning er det "Ummmmmmmmmmmmmmmmm" etc etc....

 

Men jaja.. Hvis ikke noe kan gjøres så må det jo leves med :ermm:

 

På vedlegget kan du jo se tempen...

Men det er bare 2 vifter RPM står på :ohmy:post-166184-1222637146_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Så jeg kan altså ikke koble Zalman vifta til CPU_FAN? :(

 

Jo, det skal du gjøre, som du kan se her;

 

http://www.intel.com/support/motherboards/...b/cs-012074.htm

og her;

post-10740-1222637441_thumb.jpg

 

Hvordan du skal få regulert hastighet er jeg usikker på, men har hørt at enkelte Bios'er har en innstilling for "4-pin til 3-pin"

 

Let dessuten litt rundt i Bios under "Hardware Monitor", der finns "tonnevis" med justerings muligheter for vifter (les manual). Kan også enable Speedstep i Bios for at prosessoren skal gå på lavere frekvens = kjøligere = lavere viftehastighet.

Lenke til kommentar

Takker!

Veldig avanserte saker da men :D

Hvilke komponenter i en PC lager mest støy?

Jeg kan ikke fatte hvor alt kommer fra?

 

Hvis kabinettet, de to 8800gt kortene, hovedkort vifta og Zalman vifta er stille what can it be? :p

Men det er umulig for dere og vite uansett...

Jeg får vel åpne og tukle mer nedi Bråk-Infernoet :hmm:

Lenke til kommentar

Er jo null problem å sjekke hvor støyen kommer fra. Bare å bruke ørene det. Stopp en vifte, og hør om støynivået stopper. Til slutt vil du komme til synderen.

 

Er det ingen av viftene kan det være harddisken, men den lager en helt spesiellt støy i forhold til vifter.

 

Det høyeste støynivået på en vifte som kjører på default setting må være et XFX 8800GT kort ivhertfall. (som jeg har opplevd)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

fra speedfan bildet ditt kan jeg tippe att fan2 er cpu vifta de? fan4 er en ekstra vifte?

 

Alt henger enkelt sammen:

 

Mindre vifter: Trenger Høyere hastigheter for å flytte samme mengde luft som større vifter gjør ved samme hastighet. Dermed mer støy og vibrasjoner.

Større vifter: Kan kjøres på lav rpm, flytter rundt like mye luft som mindre vifter og de lager lite støy og mindre vibrasjoner

 

Zalmann vifta bråler noe grusomt om du ikke setter ned hastigheten på den.

Hva med en slik:

Zalman Viftestyring

*Greit, ikke den beste på markedet men det følger med alle de overganger du trenger*

 

Også slik for og bli kvitt hdd støy:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...p;s=hardware.no

 

Biltema selger noen veldig fine lyddempingsmatter som ikke koster noe særlig (Jeg mener de funker bedre enn de du får kjøpt som er laget spesielt til pc:

Matter

 

Å tilslutt har vi kanskje det som vil hjelpe mest:

Gpu vifte

 

Kan vel anbefale deg å kjøpe det meste fra utlandet, mye større utvalg, lavere priser og god kundeservice!

 

Ett par linker til gode butikker:

PEtrashop

Sidewinders

koolance

Performance pc/

 

Alle disse butikkene ligger i usa, petrashop og PP er meget velkjente butikker på dette forumet og er kjent for god kundeservice (Kan jeg skrive under på :thumbup:)

 

Helt til slutt, vannkjøling:

Stille, effektivt og dyrt:)

Lenke til kommentar
Er jo null problem å sjekke hvor støyen kommer fra. Bare å bruke ørene det. Stopp en vifte, og hør om støynivået stopper. Til slutt vil du komme til synderen.

 

Er det ingen av viftene kan det være harddisken, men den lager en helt spesiellt støy i forhold til vifter.

 

Det høyeste støynivået på en vifte som kjører på default setting må være et XFX 8800GT kort ivhertfall. (som jeg har opplevd)

Riktig, det er dette jeg har prøvd å sagt hele tiden. :)

Lenke til kommentar
Dette var jammen et herk å få til :hrm:

Det eneste jeg kan tro alt bråket kommer fra er gpu kortene eller hdd.

Men er det virkelig sånn at jeg må kjøpe masse med utstyr bare for og få en ok lufting? :cry:

 

1000 kroner om du følger mine tips:) Du kan sikkert finne det billigere andre steder også.

 

Forresten hvilket nivå står de orginale viftene i kabinettet ditt på? Står de på high så bråker de noe grusomt :cool:

Lenke til kommentar
Dette var jammen et herk å få til :hrm:

Det eneste jeg kan tro alt bråket kommer fra er gpu kortene eller hdd.

Men er det virkelig sånn at jeg må kjøpe masse med utstyr bare for og få en ok lufting? :cry:

 

1000 kroner om du følger mine tips:) Du kan sikkert finne det billigere andre steder også.

 

Forresten hvilket nivå står de orginale viftene i kabinettet ditt på? Står de på high så bråker de noe grusomt :cool:

Hvor stiller jeg de da?

Lenke til kommentar
Dette var jammen et herk å få til :hrm:

Det eneste jeg kan tro alt bråket kommer fra er gpu kortene eller hdd.

Men er det virkelig sånn at jeg må kjøpe masse med utstyr bare for og få en ok lufting? :cry:

 

1000 kroner om du følger mine tips:) Du kan sikkert finne det billigere andre steder også.

 

Forresten hvilket nivå står de orginale viftene i kabinettet ditt på? Står de på high så bråker de noe grusomt :cool:

Hvor stiller jeg de da?

 

Du tar an døra på høyre side av kabinettet ditt (altså den med plexiglass), under hver enkelt vifte (som det er 4 stykker) henger det en svart kabel (ikke strømkabelen) der skal du ha en bryter som du kan flytte på til : H / M / L H=High M=Medium L=Low

Noe som vil endre på motstanden i vifta de, altså den vil gå fort på high, litt saktere på medium og sakte på low.

 

Til vifta de i toppen finner du denne bryteren rett under vifta ca på midten av kabinettet til høyre (altså nærmest brønnene), Den bakerst burde du se ganske lett å de to i front er plassert mot hovedkort veggen ut ifra brønnene.

 

Bare å prøve:)

Lenke til kommentar
Dette var jammen et herk å få til :hrm:

Det eneste jeg kan tro alt bråket kommer fra er gpu kortene eller hdd.

Men er det virkelig sånn at jeg må kjøpe masse med utstyr bare for og få en ok lufting? :cry:

 

1000 kroner om du følger mine tips:) Du kan sikkert finne det billigere andre steder også.

 

Forresten hvilket nivå står de orginale viftene i kabinettet ditt på? Står de på high så bråker de noe grusomt :cool:

Hvor stiller jeg de da?

 

Du tar an døra på høyre side av kabinettet ditt (altså den med plexiglass), under hver enkelt vifte (som det er 4 stykker) henger det en svart kabel (ikke strømkabelen) der skal du ha en bryter som du kan flytte på til : H / M / L H=High M=Medium L=Low

Noe som vil endre på motstanden i vifta de, altså den vil gå fort på high, litt saktere på medium og sakte på low.

 

Til vifta de i toppen finner du denne bryteren rett under vifta ca på midten av kabinettet til høyre (altså nærmest brønnene), Den bakerst burde du se ganske lett å de to i front er plassert mot hovedkort veggen ut ifra brønnene.

 

Bare å prøve:)

Ok :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...