Gå til innhold

Normalt med SÅ mye støy?


Jackvo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte meg en sånn "mid-range" pc for 3 måneder siden og det første jeg lå merke til var alt bråket. :ermm:

Og nå for et par uker siden fikk jeg min "Zalman CNPS9500 AT".

Men noe idiotisk skjedde da:

Det var 3-pins kontakt og jeg har 4-pins :cry: Så jeg koblet vifta til noe som kalles "Cha_Fan" og da funket den... Og den bråket heller ikke.

Men det bråket jeg hadde fra før fortsatte. :(

Hva kan jeg gjøre? Kan ikke se en film med alt det ubehagelige bråket ved siden av meg.

 

Når jeg spurte en kompis hva alt støyet kom fra sa han at det var Q6600 prossessoren som var årsaken.

Men det var den jeg byttet ut og bråket det fortsatte. :nei:

 

Her er hardware:

Q6600 (Med ny silient vifte)

2 8800 GTS kort

Asus P5N-D hovedkort

4 gig corsair ram

Antec 900 kabinett

 

Hvor kommer bråket fra?

 

Takker og bukker til alle svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skjønte jeg ikke helt problemstillingen. Hva mener du her?

Det var 3-pins kontakt og jeg har 4-pins Så jeg koblet vifta til noe som kalles "Cha_Fan" og da funket den... Og den bråket heller ikke.

Men det bråket jeg hadde fra før fortsatte.

Bråk kan stort sett komme fra hva som helst. Er jo mange forskjellige lyder du kan høre fra en pc.

 

Ting som kan bråke i pcen din (som jeg kommer på):

- Vifter (PSU, CPU-vifte, skjermkortvifte, kabinettvifter, chipsetvifte)

- Harddisker

- Optiske drev

 

Disse komponentene kan også skape vibrasjoner i kabinettet, noe som kan bråke en del! Det beste er vel å prøve å lytte etter hvor lyden kommer, evt koble fra en og en ting (feks harddisker, optiske drev etc) og høre om det blir roligere.

Lenke til kommentar

Den kontakten, vifte-kontakten, som sitter på hovedkortet som heter "CPU-Fan" har en 4 pins tilkobling, men den er bygget slik at den tar imot 3-pins også, det er kun (ihvertfall det jeg har sett/testa) kun Intel sin Stock kjøler som har 4-pinner. :)

Koble CPU-kjøleren til "CPU-fan" - Men dette gjør neppe støy problemet ditt mindre.

 

Det er ikke verre enn å åpne kabinett-døren og sjekke selv, er ikke vanskelig å høre hvor bråket kommer ifra. :)

 

Det første jeg ville, gjettet, er Skjermkortene. Hvilke 8800 GTS-utgave® er det? 512 Mb, eller 320/640 MB?

Lenke til kommentar
Nå skjønte jeg ikke helt problemstillingen. Hva mener du her?
Det var 3-pins kontakt og jeg har 4-pins Så jeg koblet vifta til noe som kalles "Cha_Fan" og da funket den... Og den bråket heller ikke.

Men det bråket jeg hadde fra før fortsatte.

Bråk kan stort sett komme fra hva som helst. Er jo mange forskjellige lyder du kan høre fra en pc.

 

Ting som kan bråke i pcen din (som jeg kommer på):

- Vifter (PSU, CPU-vifte, skjermkortvifte, kabinettvifter, chipsetvifte)

- Harddisker

- Optiske drev

 

Disse komponentene kan også skape vibrasjoner i kabinettet, noe som kan bråke en del! Det beste er vel å prøve å lytte etter hvor lyden kommer, evt koble fra en og en ting (feks harddisker, optiske drev etc) og høre om det blir roligere.

Får vel prøve det da!

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Antec 900 er ikke kjent for å være et stille kabinett. Det har vifter og åpninger over alt som sørger for at lyd fra komponenter slipper ut over alt.

Vil også tro det er varmt med 2stk 8800 kort i SLI.

 

Er det mulig å prøve å "gjemme" pcen bort litt? Sette den under pulten feks.

Jeg synes heller ikke det er spesielt koselig når prosessorvifta går på 2400 RPM og harddiskene jobber 40 cm. fra ørene.

Lenke til kommentar
Enkelte skjermkort kan også gi fra seg bråk utenom vifter, da i form av en slags pipe aktig lyd om jeg kan si det slik.

 

Hmm... så det er en normal lyd?

 

Men skal være enig i at Antec 900 ikke er verdens mest lydløse kabinett, men det er brukbart nå alle vifftene er på laveste hastighet. Er ubrukelig bare du tenker på å sette hastigheten opp :p

Lenke til kommentar

Jeg har en Q6600 med to skjermkort, og tre 120 mm vifter i tillegg til 120 mm prosessorvifte, samt vifte i strømforsyningen. Den bråker litt på full last, men til vanlig bruk er den veldig stille. Bruker Speedfan, og viftene subber stort sett rundt på 12-1300 omdreininger. I og med at det er såpass mange vifter i maskinen, er den kald og fin. Nå har jeg et annet kabinett, og det kan utgjøre noe, men test ut Speedfan.

 

Det er mulig det løser problemet ditt.

Lenke til kommentar
Enkelte skjermkort kan også gi fra seg bråk utenom vifter, da i form av en slags pipe aktig lyd om jeg kan si det slik.

Dette kan være ulyder fra kondensatorer og spenningsregulatorer, har hørt noen Nvidia kort ha slike symptomer til tider.

Disse varierer dog ved last.

Dette kan jeg skrive under på ( :p ). Har selv et Ati 3870X2 som lager slike ulyder, ble utrolig irritert i starten, men etterhvert når man har vent seg til det (Jeg måtte egentlig bare det) så går det greit, men nå er et Ati 4870 1 Gb på vei inn døra :)

Lenke til kommentar
Den kontakten, vifte-kontakten, som sitter på hovedkortet som heter "CPU-Fan" har en 4 pins tilkobling, men den er bygget slik at den tar imot 3-pins også, det er kun (ihvertfall det jeg har sett/testa) kun Intel sin Stock kjøler som har 4-pinner. :)

Koble CPU-kjøleren til "CPU-fan" - Men dette gjør neppe støy problemet ditt mindre.

 

Det er ikke verre enn å åpne kabinett-døren og sjekke selv, er ikke vanskelig å høre hvor bråket kommer ifra. :)

 

Det første jeg ville, gjettet, er Skjermkortene. Hvilke 8800 GTS-utgave® er det? 512 Mb, eller 320/640 MB?

512 mb utgaven ja :thumbup:

Lenke til kommentar

Fungerer speedfan til alle hovedkort/vifter da? :ermm:

Jeg er veldig usikker på hva som lager alt bråket(Prøvde og høre etter inne kabinettet)...

 

Er dette en mulighet da(Som sagt så kan jeg ingenting om viftestyring):

Setter alle viftene på en type silent innstilling unntatt "Zalman CNPS9500 AT" vifta?

Den zalman vifta kan bare styre på! Men blir det for varmt da? :ermm:

Lenke til kommentar

Det kan jeg ikke svare på, fordi jeg ikke har prøvd Speedfan på "alle" vifter og hovedkort. Men Speedfan fungerer på veldig mange hovedkort, og alle vifter med tre kablers tilkobling lar seg styre av Speedfan, på lik linje med de fleste moderne skjermkort.

Hvis du skal styre viftene, betinger det selvsagt at du kobler de til hovedkortet. Vifter du kobler rett på PSU med en overgang lar seg ikke styre.

 

Det er jo bare å forsøke. Programmet er gratis, og hvis du ikke er fornøyd, er det jo bare å fjerne det.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
*snip*

 

Og nå for et par uker siden fikk jeg min "Zalman CNPS9500 AT".

Men noe idiotisk skjedde da:

Det var 3-pins kontakt og jeg har 4-pins :cry: Så jeg koblet vifta til noe som kalles "Cha_Fan" og da funket den

 

Zalman CNPS9500 AT kommer jo med 4-pin PWM kontakt (ifølge Zalman selv og diverse reviews) til å koble i 4-pin'n på hovedkortet? Hovedkortet ditt, Asus P5N-D har også 4-pin cpu-kontakt.

 

Hvorfor kobler du den i såtilfelle i (3-pin) "Cha_fan" connector? :dontgetit:

Lenke til kommentar
*snip*

 

Og nå for et par uker siden fikk jeg min "Zalman CNPS9500 AT".

Men noe idiotisk skjedde da:

Det var 3-pins kontakt og jeg har 4-pins :cry: Så jeg koblet vifta til noe som kalles "Cha_Fan" og da funket den

 

Zalman CNPS9500 AT kommer jo med 4-pin PWM kontakt (ifølge Zalman selv og diverse reviews) til å koble i 4-pin'n på hovedkortet? Hovedkortet ditt, Asus P5N-D har også 4-pin cpu-kontakt.

 

Hvorfor kobler du den i såtilfelle i (3-pin) "Cha_fan" connector? :dontgetit:

CHA_FAN har 4 pins kontakt.

CPU_FAN har 3 pins kontakt.

Lenke til kommentar
CHA_FAN har 4 pins kontakt.

CPU_FAN har 3 pins kontakt.

 

:hmm: er du sikker på at du ser riktig?(cpu-kontakten er jo på en måte gjemt helt øverst) :ph34r::) Så ikke for å "krangle"/pirke, men stemmer liksom ikke med hard_fact's (hvis de to komponentene/mod.nr som oppgis, er referert rett) :)

 

> Asus P5N-D

 

CPU_FAN 4-pin (for cpu-vifte)

CHA_FAN1 3-pin (for kabinettvifte)

PWR_FAN 3-pin (for å avlese turtall på viften i strømforsynina/PSU. (forholdsvis få strømforsyninger kommer dog med denne kontakten/ledningen)

 

post-10740-1222611407_thumb.jpg

 

> Zalman CNPS9500 AT

 

Fan Connector 4-pin

 

post-10740-1222611431_thumb.jpg

 

Skal jo bli en stille og rolig maskin hvis du får vifta ned på 1300 rpm/omdreininger og evt. også enable SpeedStep for å roe ned prosessoren. Har også justeringsmuligheter i BIOS (under "Hardware Monitor") for å regulere volt/vifter) :thumbup:

 

(hvis jeg har tatt feil, så beklager jeg, da kan man bare se bort ifra innlegget) :)

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...