Gå til innhold

Er det forskjeller på HDMI-kabler?


Anbefalte innlegg

Nok en tråd om det er forskjell på kabler, dette må det bli debatt av tenker dere, og ja; det er dette jeg har tenkt å lage selv om det er en del av slike tråder fra før av. I denne tråden håper jeg at vi kan diskutere å utveklse erfaringer angående HDMI-kabler i forskjellige lengder og ikke minst forskjellige priser.

 

 

Hvorfor er det så mange som er skeptisk på om det er forskjell på HDMI kabler eller ikke?

- Grunnen til dette er at det er snakk om ett digitalt signal, digitale signaler er som dere fleste vet strømmer av 0èr 1ère og er imotsenting til analoge signaler ett svært enkelt signal å overføre. I teorien skal dette da enten gi bilde; eller ikke. Å kabelen skal derfor skal kabelen være av elendig byggekvalitet for å ikke kunne gi ett korrekt bilde.

 

På lenger lengder derimot settes det større krav til kabelen og dens egenskaper til å bevare siganlene (de digitale impulsene). Det er derfor det finnes en del kabler som ikke kan overføre 1080P over en viss lengde, men da snakker vi ihvertfall 10M+.

 

Dette er da kort oppsumert, og litt av mine tanker om dette omdiskuterte emne.

 

Så hva syntes dere folkens, dyr eller billig kabler? Og- ser dere forskjell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dem testet først med vanlig TV (HD) og deretter testet dem kablene i en "bildeanalysator" som målte om det var noen kvaitetstap eller annet feil med kablene, alle kablene fikk perfekt score, bildene kommer inn gjennom kabelen på akkuratt samme måte ut. Jo, dem testet med en DVD spiller tydligvis.

 

Joda, de dyre kablene ser jo bedre ut og jeg skal ikke nekte for at de kanskje har bedre holdbarhet. For de som mener at de ser forskjeller å er villig til å bruke opptil 1600Kr for en meter; gjør gjerne det. Men etter min mening og erfaringer er nok ikke dette noe jeg kommer til å gjøre. Tror dette er mer estestisk og "følesen" av å ha det "beste".

Lenke til kommentar

Forutsatt at produsenten har vært nogenlunde ærlig når han har oppgitt hva kabelen har kapasitet til, er det ikke noen forskjell på HDMI-kabler.

 

Men som denne testen viser, så er det litt spriking blandt oppgitte data fra produsent.

 

Holder du deg til lengder under 5-6 meter, og kjøper fra kjente produsenter (ikke nødvendigvis dyre), er det egentlig ett fett.

 

Skal du ha lengre strekk, konsulter listen fra linken, og finn den billigste som bestod testen, (og som du faktisk får kjøpt i Norge) og alt skal funke glimrende.

 

Mange butikker har jo 30-dagers returrett, så det er jo bare å prøve til du får en som virker :thumbup:

Lenke til kommentar

Tror ikke det er stort å merke på korte kabler, men på lengere kabler er det nok en forskjell.

 

Selv vært ute for problemer med en 10m DVI kabel. Denne gikk mellom en tandberg videokonferanseboks, og en prosjektor fra prosjektordesign. Utstyr i et par hundretusenklassen.

 

Viste seg at det fungerte til tider, men ikke altid. Koblet jeg til en dataskjerm i enden fungerte det 100%. Jeg vil derfor si at det ikke er bare forskjell på kabler, men også forskjell på brikkene som sitter i motaksutstyr.

 

I mitt tilfelle løste problemet seg etter at jeg byttet kabelen, men det at den gamle funket mot annet utstyr viser bare at selv om det funker i butikken er det ikke sikkert det fungerer hjemme.

Lenke til kommentar
I mitt tilfelle løste problemet seg etter at jeg byttet kabelen, men det at den gamle funket mot annet utstyr viser bare at selv om det funker i butikken er det ikke sikkert det fungerer hjemme.

 

Jepp, derav 30-dager'n. Chlas Ohlson har vel det også nå, har de ikke?

 

Edit: Ja det er forskjell på kabler, denne blir mer og mer relevant ved lengre strekk som omtalt i testen. Men det er ikke nødvendigvis relatert til pris :cool:

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...