Gå til innhold

Sinnsyk kvalitet på videoen fra Canon 5D Mark II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da er du forferdelig naiv. Men jeg får et bestemt inntrykk av at en del pressefotografer ler ganske høyt av 5Dmk2.

 

Ordrett sitat fra en: "Når har jeg bruk for ISO12800? ALDRI!"

 

5D mkII er jo heller ikke noe kamera for presefotografer.

 

Og de er jo ikke kjent for å være veldig kreative og bruker vel nesten alltid blitz,

så jeg ville ikke lagt alt for mye i hva en pressefotograf mener om kamerautstyr.

Lenke til kommentar
Hvem er naiv???

Pleidane.

 

Da er du forferdelig naiv. Men jeg får et bestemt inntrykk av at en del pressefotografer ler ganske høyt av 5Dmk2.

 

Ordrett sitat fra en: "Når har jeg bruk for ISO12800? ALDRI!"

 

5D mkII er jo heller ikke noe kamera for presefotografer.

 

Og de er jo ikke kjent for å være veldig kreative og bruker vel nesten alltid blitz,

så jeg ville ikke lagt alt for mye i hva en pressefotograf mener om kamerautstyr.

Det er en sannhet med sterke modifikasjoner. Blits brukes om det behøves, men til mange reportasjesituasjoner kan du ta deg faen på at veldig, veldig mange foretrekker naturlig lys.

 

Pressefotografer burde være nettopp de som kunne ha bruk for 5Dmk2. Ikke sportsfotografer, men pressefotografer. Og 3.9bps er greit nok til sport. Men 1Dmk4 blir nok spennende i kontrast..

Lenke til kommentar

Kan ikke si annet enn at dette høres meget spennendes ut :D

 

Virker som jeg allerede har fått bekreftet mine misstanker om at video fra digital speilrefleks kan gi helt fantastiske resultater.

 

 

Skulle tro dette er en funksjon som er mulig å få til kun ved software.

Er det det eller må det hardware til for å få det til skikkelig?

Er dette en dyr eller billig funksjon å legge til et SLR kamera?

Lenke til kommentar
Trodde ikke man kjøpte et slikt kamera pga videofunksjonen

 

Jeg vurderer kameraet mye pga videofunksjonen. Jeg trenger et kamera nr 2 til en dokumentarproduksjon og synes 5D mk2 ser interessant ut. Når jeg i tillegg har en del Canon-optikk fra før blir dette veldig aktuelt.

 

EDIT: Men jeg liker ikke helt 30 fps. Her i PAL-land hadde det nok vært bedre med 50 eller 25.

Endret av roolf
Lenke til kommentar
EDIT: Men jeg liker ikke helt 30 fps. Her i PAL-land hadde det nok vært bedre med 50 eller 25.

 

Kanskje det blir slike forskjeller på Europa modeller og USA modeller

i framtiden. Da mangler bare sone sperre :-)

 

fps er bare viktig hvis du skal redigere opptakene sammen med andre opptak, eller hvis du skal lage kinofilm, men for å være perfekt burde det vært mulig å velge mellom de tre standardene 24, 25 og 30 fps.

Lenke til kommentar
fps er bare viktig hvis du skal redigere opptakene sammen med andre opptak, eller hvis du skal lage kinofilm, men for å være perfekt burde det vært mulig å velge mellom de tre standardene 24, 25 og 30 fps.

 

For meg er 5d mkII bare aktuell som andrekamera til produksjon som ellers skytes på 50i, så da hadde 25 eller 50 vært bra. (Brukes dessuten også som unnskyldning for å pensjonere mitt 30D.)

 

Ut fra det jeg har lest ser det ikke ut som det blir noen andre valgmuligheter enn 30 fps, så da er de sikkert lykkelige i USA og andre NTSC-land.

 

Men når det er sagt så vil nok en konvertering i post ikke bli så ille. Gleder meg i alle fall til å teste dette litt.

Lenke til kommentar
EDIT: Men jeg liker ikke helt 30 fps. Her i PAL-land hadde det nok vært bedre med 50 eller 25.

 

Kanskje det blir slike forskjeller på Europa modeller og USA modeller

i framtiden. Da mangler bare sone sperre :-)

 

fps er bare viktig hvis du skal redigere opptakene sammen med andre opptak, eller hvis du skal lage kinofilm, men for å være perfekt burde det vært mulig å velge mellom de tre standardene 24, 25 og 30 fps.

Jeg har i alle fall hørt NRK-folk omtale kameraet som fullstendig uaktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...