Gå til innhold

Løser overklokkingsproblem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
TL1000S: Du må holde deg oppdatert vet du;)

Men er man bare borte fra pcen i 2uker så føler man jo at man må ta igjen en god del:S

 

:)

OK. Har sjekket ut siste nytt om Deneb og det ser unektelig lovende ut. Bra! :thumbup:

 

Og siden jeg glemte det i forrige innlegg.

Kudos til Intern for en flott artikkel. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå er vel målet helst å begrense spenningen og ikke øke den. Virker som minnet er i utakt med utviklingen til prosessorer.

 

Så prosessorer skal altså kjøres på stadig mindre spenning og så skal vi pumpe opp spenningen så mye vi orker på minne.

 

Håper dette bare er en kortvarig greie.

 

Og nei, jeg er ikke noe maskinvareekspert, men kommer bare med en kommentar på det jeg observerer i markedet.

Endret av saivert
Lenke til kommentar

la vel opp til et slikt svar L4r5. Vet jo at spenningen har gått ned, men nå går den opp igjen. Gjør den ikke?

Det er vel kanskje ikke noe poeng i seg selv at minne og prosessor skal kjøre på samme spenning. Blir det bedre ytelse av at spenningen er lik?

Var jo også slik at frekvensen på minne og frontsidebus skulle være lik en stund også. Overklokkere likte ikke når de måtte ty til asymetriske frekvenser.

Lenke til kommentar
Og nei, jeg er ikke noe maskinvareekspert, men kommer bare med en kommentar på det jeg observerer i markedet.
Det merker vi. Før så gikk minnet på 3,3 volt.

 

Når jeg klokker 939 kjører jeg gjerne BH5'ene mine på 3,8v :p Over dobbelt så mye som CPUspenningen, selv om jeg er rimelig "generøs" med den også når det trengs.

 

Gjør det egentlig så mye at minne går på litt høyere spenning? AFAIK bruker modulene rimelig lite strøm, og om de dør av spenningen er jo det produsentenes problem, ikke vårt.

Lenke til kommentar
Og nei, jeg er ikke noe maskinvareekspert, men kommer bare med en kommentar på det jeg observerer i markedet.
Det merker vi. Før så gikk minnet på 3,3 volt.

 

Når jeg klokker 939 kjører jeg gjerne BH5'ene mine på 3,8v :p Over dobbelt så mye som CPUspenningen, selv om jeg er rimelig "generøs" med den også når det trengs.

 

Gjør det egentlig så mye at minne går på litt høyere spenning? AFAIK bruker modulene rimelig lite strøm, og om de dør av spenningen er jo det produsentenes problem, ikke vårt.

 

Problemet er at 1/2 av påtrykt DDR spenning legges inn i 939 cpu mot CPUens integrerte minnekontroller og i værste fall dreper protective diodes internt i cpuen slik at den dør om forholdet mellom cpu ref og vdimm ref spenningen var for stort.

Tony fra OCZ hadde i sin tid en forklarende artikkel om dette .

 

Det er vel noe av det samme vi ser nå med nehalem som har fått memorycontrolleren flyttet inn i cpu og max påtrykt DDR3 spenning.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Og nei, jeg er ikke noe maskinvareekspert, men kommer bare med en kommentar på det jeg observerer i markedet.
Det merker vi. Før så gikk minnet på 3,3 volt.

 

Når jeg klokker 939 kjører jeg gjerne BH5'ene mine på 3,8v :p Over dobbelt så mye som CPUspenningen, selv om jeg er rimelig "generøs" med den også når det trengs.

 

Gjør det egentlig så mye at minne går på litt høyere spenning? AFAIK bruker modulene rimelig lite strøm, og om de dør av spenningen er jo det produsentenes problem, ikke vårt.

 

Problemet er at 1/2 av påtrykt DDR spenning legges inn i 939 cpu mot CPUens integrerte minnekontroller og i værste fall dreper protective diodes internt i cpuen slik at den dør om forholdet mellom cpu ref og vdimm ref spenningen var for stort.

Tony fra OCZ hadde i sin tid en forklarende artikkel om dette .

 

Det er vel noe av det samme vi ser nå med nehalem som har fått memorycontrolleren flyttet inn i cpu og max påtrykt DDR3 spenning.

 

Jeg kan ikek huske å ha drept noen CPUer ved å kjøre så høy minnespenning, men så er ikke det noe jeg har gjort HELE tiden. Benchet mye hos en kompis før, hans brikker ble alltid kjørt på "bare" 3,48v (de likte ikke mer...).

 

Litt rart at dette er et problem når AMD ikke hadde noen advarsler ute, tross alt var jo Winbond-minne rimelig poppis en GOD stund.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...