Gå til innhold

Oktoberfest 2008 | Fast brennvidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man har flere hus med ulike sensorstørrelse, må man da bestemme seg for ett av dem, eller går det å bruke begge?

Jeg lurer også på om det er greit å bruke flere objektiver med samme brennvidde. Jeg har feks to 50mm objektiver, men kun det ene gir lysmåling med D80en min.

 

EDIT: Kan også legge til at brennvidde og blender ikke blir registrert i EXIF ved bruk av manuelle objektiver på alle Nikon kamera < D2/300.

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Jeg har telt på knappene om jeg skal hive meg på her, -jeg kan jo definitivt trenge å fotografere mer enn jeg gjør. Men i tillegg så har jeg jo ikke systemkamera, så jeg er i tvil om jeg egentlig kvalifiserer?

 

Jeg har bare kompaktkamera, uten zoom riktignok. Jeg kunne tenke meg å lime på 0.75x forsatslinsa, det gir 5.9mm * 0.75 = 4.4mm, eller 21mm omregnet.

 

Eller er det systemkamera som gjelder? Vil jo ikke være unaturlig det, siden det er snakk om å begrense til en fast brennvidde?

Lenke til kommentar
Jeg er litt treg i hodet :-)

 

Er det et tema pr dag, eller er det hva som helst men med et fast objektiv

Også litt usikker påhvordan jeg skal laste inn bilder. Er det bare å legge inn i diskusjonstråden eller må det lastes opp et annet sted

Du lager deg en egen tråd, for dine egne bilder og laster opp etter de vanlige reglene. (Se størrelse etc. i info-tråden om oktoberfesten)

Det er ikke noe tema, opp til deg om du velger det. Du laster opp hver dag du har tatt et bilde, enten du har valgt 30 eller 10 bilder f.eks.Se tidligere Utfordringer (Aprilfest og Oktoberfest), så ser du hvordan det foregår.

RandiA

Lenke til kommentar

10 bilder i løpet er ikke noe problem, men blir verre å få tatt to i uka siden jeg er på jobb i nordsjøen og ikke kommer hjem før uke 42... Mulig å få unntak? Var desverre komt ut her før jeg så at det var oktoberfest, og helikopterpersonalet hiver uansett bagasjen såpass røft omkring her at jeg er usikker på om kameraet hadde overlevd.

Lenke til kommentar

Siden det er årevis siden jeg har fotografert analogt tenkte jeg å bruke foreldrene mine sitt gamle Nikon EM.

Håper at bilder-i-uka-reglene er litt fleksible mtp. fremkalling - regner ikke med å eksponere og fremkalle en hel rull hver uke.

Endret av zyp
Lenke til kommentar
Siden ingen har kommentert hvorvidt det er lov å bruke flere objektiver med samme brennvidde, så regner jeg med at det er greit og melder jeg meg på med D80, F5, 50mm f/1.8 og f/1.2.

 

Francis :)

 

Ikke vet jeg, men det står under pungt 1 i første post i denne tråden at "du skal kun benytte et objektiv med fast brennvidde fra 1.oktober til 31.oktober."

 

Det står et objektiv der, men Tom må kanskje svare på det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...