Gå til innhold

Oktoberfest 2008 | Fast brennvidde


Anbefalte innlegg

Som du kanskje husker, Tom, så fikk jeg mitt tredje barn i oktober i fjor - det hindret ikke meg i å bare bruke 30mm (selv om da vi dro til sykehuset er første og siste gang kona har spurt om jeg ikke skal ha med mer utstyr...). Mulig dine familietragedier er mer tragiske enn andres, men jeg kjøper ikke helt unskyldningen... :ph34r:

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det slik at de som IKKE kan fremvise EXIF-inforasjon ikke kan delta?

Jeg har meldt meg på med analogt utstyr og å vise til EXIF-info fra kamera blir for meg umulig.

 

EXIF-informasjon kan også "forfalskes" til en viss grad. De med litt erfaring kan dog se ut fra perspektivet på bildene om det er blitt brukt vesentlig annen brennvidde enn det som er spesifisert fra bruker.

Lenke til kommentar
Nå er det jo nesten bare jeg som kjører i entusiastklassen så langt. De fleste kjører "amatør", og da er det jo fritt frem til å bruke andre objektiver utenfor utfordringen.

Det er nesten grunn nok til å kutte ut amatør klassen.

Ja, vi kunne kanskje gjort noe med klasseinndelingen. Den skiller veldig lite sånn som den er nå. Kanskje vi skal skille på antall bilder i tillegg?

 

For eksempel:

 

Superentusiast-purist: Et bilde fra hver dag, og ingen andre objektiver i Oktober.

Entusiast: Et bilde fra hver dag, men kommer til å bruke andre objektiver.

Travel purist: Minst 10 bilder, men ingen andre objektiver.

Amatør: Minst 10 bilder, og kommer til å bruke andre objektiver.

 

Dette er ikke veldig gjennomtenkt, men noen forslag som datt ut av hodet mitt akkurat nå...

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Interessante ideer der, arnold_layne. purist og entusiast kan nok værwe greit, men de to siste kategoriene bør slås sammen. Og entusiasten bør nok kun bruke andre objektiver på spesifikke/dedikerte oppgaver.

 

Og til Gunderz, så vil jeg bare si at du er hjertelig velkommen til å stille med analogt utstyr. Ønsket om EXIF er for at vi andre kan se hvilken kombinasjon av lukkertid, blender og brennvidde som er brukt. Har du ikke det, så har du ikke det. No problems.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår dette med utfordring. Hvem gir oppgavene, og/eller bestemmer utfordringene?
Stort sett har tomsi42 tatt seg av arrangementene, mest av praktiske årsaker og at han har vært villig til det. Det er ikke spesielt praktisk om alle og enhver poster egne utfordringer i hytt og vær - da mister de litt verdi. Dersom du har forslag til utfordringer, send ham en PM, så kan det utmerket godt hende han bruker den før eller senere. Flere utfordringer har vært på brukerinitiativ, bl.a. analog-utfordringen. Selv tomsi42 er en person med begrenset kreativitet i lengden (vi alle er dessverre det), så han har vært takknemlig for tips og innspill.
Lenke til kommentar

Joda, for all del. Det var ikke slik ment at jeg har noen forslag til utfordringer. Jeg har aldri vært med på dette før, og lurer bare på hvordan det virker. Ser at folk i påmeldingstråden skriver feks, bruker: kns, utfordring: poste minimum 20 bilder, har så mye å gjøre om dagen.

 

Det er det jeg ikke forstår. Skal man lage sin egen utfordring? Er utfordringen å ta et visst antall bilder ila oktober, eller vil det bli konkrete oppgaver ift motiv?

Lenke til kommentar
Det er det jeg ikke forstår. Skal man lage sin egen utfordring? Er utfordringen å ta et visst antall bilder ila oktober, eller vil det bli konkrete oppgaver ift motiv?
Utfordringen er å ta bilder med én brennvidde, begrenset til fastoptikk, i én måned. Formålet er å bli flinkere til å ta bilder, ved å ha én ting mindre å tenke på når man tar bildene. I tillegg kan du legge på egne utfordringer, f.eks. har jeg lyst til å fokusere mer på sort-hvitt-bilder denne gangen, så jeg har lagt til det som tilleggsutfordring. Når man setter opp antall bilder, er det for å ha noe å strekke seg etter, og ikke bare ta så mange bilder som man får tid til. Har man et konkret mål på forhånd, er det lettere ta seg tid til å fotografere også.
Lenke til kommentar
Kan man bruke ekstern blitz og slikt utstyr, så lenge man holder seg til det ene objektivet?
Ja, det eneste som er "begrensende" er at du må bruke fastoptikk, og du må ikke bruke tilleggsutstyr som forandrer brennvidden (i så fall må du bruke det hele måneden igjennom). Ellers kan alt av lyssettingsutstyr og annet tilbehør benyttes.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...