Gå til innhold

Valget i 2009, hvilken regjering får vi? Kan Venstre avgjøre valget?


Anbefalte innlegg

Leste akkurat denne artikkelen på VG. Der skriver Aarebot at Venstre kan avgjøre hvilken regjering vi blir sittende med neste år. Tror dere Sponheim til slutt vil ende opp med å støtte en Høyre, Frp regjering? Eller vil de gå til AP? Ser også at Høyre muligens vil nekte å danne flertallsregjering med Frp så lenge Høyre bare er halvparten så stort som Frp? Vil en ny mindretalls regjering mellom Krf, Venstre og Høyre være mer sannsynlig? Vil Frp virkelig nekte å støtte en borgerlig regjering der de selv ikke er med om alternativet er en ny rød grønn regjering? Og hva med AP, kan de finne på å støtte en borgerlig regjering uten Frp, i frykt for at Frp skal få flertall? Er jo nesten umulig å vite hva man skal tro! Er jo så mange alternativer :p Hva tror dere?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan? Jeg er ikke noe språk guru av meg men hvor i hulese ble det av det norske språket? Heter vel grangivelig "Hvilken regjering får vi" om jeg ikke husker feil.

 

Phu, damp ute av systemet.

 

Kan gjøre det samme hvilken regjering vi får, vi har ikke hadt en reél regjerings utskifting siden ørte fjorten fjøstid, regjeringene består i dag av samme sarvet i ny forkledning. I løpet av 4 år har de følgende punkter å gå gjennom:

 

1. Alt den gamle regjeringen har gjort skal rives ned.

2. Syte i media hvor dårlig den forrige regjeringen var

3. Ro vekk litt valgflesk

4. Rompekjøre velgerne

5. Innse at man trenger velgerne for å fortsette med spillet så man begynner vaselin kuren for såre rompehull.

6. Ro seg unna en skandale eller 2 hvor det avdekkes at de har fått mer lønn enn de egentlig skulle ha

7. Ny valgtid, håpe at man har brukt riktig vaselin type.

Lenke til kommentar

Jeg håper Høyre går sammen med Venstre og AP og danner en koalisjonsregjering. Det er et av de beste alternativene jeg kan se som er realistiske. Jeg er ellers stygt redd for at hvis Høyre velger å gå mot FrP så blir det flertallsregjering med disse to partiene. Så jeg har en teori om at det er Høyre som bestemmer mer hvilken regjering vi får neste år, ikke Venstre, til det er Venstre (dessverre) for små.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på hva som skjer i valget 2009. Om det blir nedgangstider så kan ting endre seg veldig radikalt. Muligens vil ikke folk vektlegge privatisering og billig sprit like sterkt dersom de sliter med å betale lånene sine og de er redde for å miste jobben. Om den nye asylpolitikken til Ap gir resultater på statistikken, så kan det også være at FrP taper endel stemmer der.

 

Det er altså ikke for gitt at FrP+Høyre vinner.

 

Om Høyre+FrP får rent flertall, så blir det tøffe forhandlinger men jeg tror Høyre tilslutt vil gå med på å danne regjering med FrP.

 

Om Høyre+FrP ikke får rent flertall og de rødgrønne ikke får flertall de heller, så blir det et helvetes bråk og det er svært svært vanskelig å forutsi hva som blir slutten på regla.

 

Høyre er svært skeptisk til å gå i regjering med FrP, både pga avstand rundt hva som er "ansvarlig", og pga av Høyre ikke ser hvordan de kan rappe tilbake FrP-stemmere mens de ser levende for seg hvordan et mer anvarlig FrP kan spise av deres egen stemmemasse. De har altså null oppside og massiv nedside. Det ser seg selv at de er skeptiske! Samtidig er Høyre også opptatte av å være ansvarlige, og kan finne på å gå i regjering rett og slett fordi alternativene er enda verre:

 

Ap+Venstre+Høyre er uhyrlig for Ap og Høyre. Ap vil ikke fordi Høyre er en hovedmotstander og farlig nærme politisk (en farlig posisjon, ref Høyre<->FrP), og Høyre vil ikke av de samme grunnene samt at Høyre ikke liker samrøren Ap<->LO. Venstre er heller ikke spesielt glad i LO<->Ap-samrøren.

Lenke til kommentar

Men har ikke APs politikk gått mer og mer mot høyre generelt de siste tiårene? Hvordan kan da Høyre bli en hovedmotstander? Jeg ville trodd FrP var mer enn hovedmotstander siden det partiet både er langt borte fra AP politisk sett, og samtidig er et av de største partiene vi har i dag.

 

Venstre, derimot, kan jeg se som en fin mekler mellom AP og Høyre, siden deres politikk er sosialiberalistisk. Nå er vel Høyre, i hvertfall på papiret, mer konservativt enn liberalistisk, men verken AP eller Venstra kan vel anses som radikale parti? Med en slik koalisjon så ville man jo også effektivt dyttet bort både FrP og de mer sosialistiske partiene.

Lenke til kommentar
Men har ikke APs politikk gått mer og mer mot høyre generelt de siste tiårene? Hvordan kan da Høyre bli en hovedmotstander? Jeg ville trodd FrP var mer enn hovedmotstander siden det partiet både er langt borte fra AP politisk sett, og samtidig er et av de største partiene vi har i dag.

Nettopp det at den politiske avstanden er så liten gjør det hele litt risky. Den retoriske avstanden er større enn den politiske, og hvordan skal det da gå når de plutselig møter i statsråd sammen?

 

 

Venstre, derimot, kan jeg se som en fin mekler mellom AP og Høyre, siden deres politikk er sosialiberalistisk. Nå er vel Høyre, i hvertfall på papiret, mer konservativt enn liberalistisk, men verken AP eller Venstra kan vel anses som radikale parti? Med en slik koalisjon så ville man jo også effektivt dyttet bort både FrP og de mer sosialistiske partiene.

 

Joda. Venstre er en fin megler mellom disse partiene.

 

Samtidig blir det vanskelig for Høyre og Venstre å godta LO i regjering. Det tror jeg helt seriøst er et stort hinder for Ap-V-Høyre-regjering. De så røra med Valla og en slik rotete, uoffisiell beslutningstager er et mareritt å arbeide med. Og de er uansett prinsipielle motstandere av LO<->Ap-forholdet.

Lenke til kommentar

Jo, jeg kan se LO-problematikken. Men jeg ville trodd en slik regjering lå nærmere hverandre rent politisk enn f.eks Høyre og FrP. Jeg antar det vil være større mulighet for å få gjennomslag for deres saker i en slik koalisjon enn i et Høyre/FrP-samarbeid. Hvis de hadde klart å sett forbi LO og andre problemer, så kunne en slik koalisjon kanskje vært så sterk og gjennomførbar at både venstresiden og FrP hadde forsvunnet i bakgrunnen, noe som jo ville vært en stor fordel for alle disse partiene. Spesielt med tanke på hvor høyrevridd AP har blitt i det siste.

Lenke til kommentar

Per dags dato anser jeg FrP som en usannsynlig regjeringskandidat etter valget 2009. Jeg tror flesteparten av Høyrevelgerne forblir trofast sin politiske overbevisning, ideologi om du vil, fremfor å støtte et diffust regjeringskonsept mellom FrP/Høyre. Om FrP/Høyre lanserer et alternativ til neste høst, kommer det til å sette spikeren i kisten for et evt. fremtidig Sentrum-Høyreregjering, samt øke oppslutningen til bl.a. Venstre. Tror i dag veldig mange sosialliberale velgere vegrer seg for å stemme Venstre, grunnet den store motstanden mot Høyre og spesielt FrP.

Når det gjelder påstanden om Sentrum-Høyre støtte fra AP, anser jeg dette som svært usannsynlig. Kanskje i enkeltsaker, men ikke som en garantist for en hvilken som helst regjering.

Et alternativ som blir mer og mer plausibelt er en samarbeidsregjering mellom AP/SP/V. Huske at Jensemann og Lars var på fjelltur i sommer, og hvem vet hva som skjedde der oppe blant blåbær- og tyttebærlyngen..

Lenke til kommentar

Basert på min erfaring fra Oslo, vil V gi sin støtte til en H/Frp-regjering. I to kommunalvalg har V profilert seg som anti-FrP men begge ganger har de gitt sin støtte til et H/FrP bystyre. Og dette til tross for at de har i forkant av valget kommet med ganske sterke uttalelser mot FrP. I 2003 var en av hovedparolene til V i Oslo "Venstre - den største garantist mot et Frp i Bystyre". Etter valget var V en garantist for FrP i bystyret.

 

Det at V ikke tok konsekvensene av sitt løfte om å ikke støtte et FrP/H-bystyre, og støttet et AP-bystyre istedet får meg til å tvile på at et samarbeid mellom disse partiene på Stortinget.

 

Men historien gjentar seg ikke alltid og det er forskjell på lokal- og riskpolitikk (stavet feil med vilje).

Lenke til kommentar
Hva med V/KrF/H? Da har man to konservative parti samt et sosialliberalistisk.

 

Økonomipolitisk kunne nok dette ha gått. Men jeg ser store problemer når det gjelder verdier og kristenkonservative KrF og verdiliberale V. Skulle gjerne sett deres felles politikk på homofili, adopsjon, samboerskap, politikk for single og så videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...