Gå til innhold

Acer Aspire 5930G - Samletråd


ovinn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GPU-temperaturen min varierer fra rundt 44C til 57C og kan av og til nå 70C hvis den står på lenge (Core ca 5 grader lavere). Viften er helt stille når den er på 44C, men når den når 57C begynner den å bråke igjen. Deretter synker temperaturen til 44C igjen og viften "slår seg av" (det høres i hvertfall slik ut). Og slik holder den på.

 

Noen som har samme problemet og funnet en løsning?

Lenke til kommentar
GPU-temperaturen min varierer fra rundt 44C til 57C og kan av og til nå 70C hvis den står på lenge (Core ca 5 grader lavere). Viften er helt stille når den er på 44C, men når den når 57C begynner den å bråke igjen. Deretter synker temperaturen til 44C igjen og viften "slår seg av" (det høres i hvertfall slik ut). Og slik holder den på.

 

Noen som har samme problemet og funnet en løsning?

Er ikke bare du som har dette problemet. Dette er en problem som gjelder både 5920 og 5930 modellen til Acer (mange andre modeller også sikkert etter som mange av dems laptoper benytter seg av samme design). Jeg har også vært frustrert over denne uregelmessige vifte støyen, og holdt på å sende den inn til reprasjon, da jeg fant en anmeldelse av PC'en hvor det sto spesifikt om dette problemet. Er jo irriterende :(

 

EDIT: Viften spinner raskere når CPU'en når 50 grader.

Endret av henrik343
Lenke til kommentar
Flaks jeg kjøpte uten å tenke for lenge på det.

 

Til de/dere som sliter med vifte støy, så kan jeg fortelle at min er stille som mus, hører aldri vifta når jeg surfer på nettet.

 

Core temp 1 og 2 ligger på 38-45, og GPU 48-55.

 

Min pc er fra Komplett.

 

Min er fra samme sted, og omtrent med de temperaturene der.

 

Etter testen til Dinside.no så er jo det at det den er mest stille av alle pcene i testene (er to stykk, en i september og en i desember den er med).

 

Begynner nesten å lure på om Speedstep (EIST) er på maskinene som støyer, eller at det er noen med litt dårlig festa kjøleelement. Sjekk både strømalternativene i vista, og den i acer epower at den står på balansert til normalt. Last også ned CPU-Z og les av CPU frekvensen i realtime for å sjekke at speedstep fungerer optimalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW
Til info: Det virker nå som om Aspire 5930G er utgått! Hverken elprice, mpx eller komplett fører modellen lenger. Virker som om Acer har kommet med en helt ny serie med 16:9 format skjerm... Aspire 6930G og 6935G.

 

De er ikke nye, for de har vært der en stund de også. Det 16:9 formatet er dårligere til surfing, da det blir enda smalere skjerm pga lavere oppløsning i høyden.

 

Og hvor mange filmer får en egentlig kjøpt som støtter 16:9? Er stort sett en variant rundt der så en får svarte kanter uansett.

 

MPX hadde 15 igjen i går så jeg, så da er det vel tomt nå. Er begrenset hvor lenge i dataverden en modell føres. Denne har helt klart vært en av de med mest for pengene i det siste.

 

Kan nu også si at 6935/30 er dårligere :)

Rakk og bestille heldigvis før dem slutta og selge :D

Lenke til kommentar
GPU-temperaturen min varierer fra rundt 44C til 57C og kan av og til nå 70C hvis den står på lenge (Core ca 5 grader lavere). Viften er helt stille når den er på 44C, men når den når 57C begynner den å bråke igjen. Deretter synker temperaturen til 44C igjen og viften "slår seg av" (det høres i hvertfall slik ut). Og slik holder den på.

 

Noen som har samme problemet og funnet en løsning?

 

Høres normalt ut.

 

En vifte kan ikke øke fart ved 57 grader og senke hastigheten ved 57 igjen. Da vil den variere opp og ned hele tiden. Så når den har nådd et visst punkt må den gå ned et intervall før den går saktere igjen.

Lenke til kommentar

Ja, jeg forstår at vifta di er mer bråkete enn den burde være.

 

Så om du da har gjort ditt (oppdatert bios, sjekka at speedstep fungerer, og satt riktig strømalternativ) burde den være stille. Hvis ikke så kan det jo være en feil på den.

 

Hva skjer med temp om du setter den på strømsparer ? Da skal den ikke kunne gå på mer en halve av maks frekvensen (sånn ca).

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Skjønner. Men når jeg leser at flere her ikke hører vifta, virker det som jeg har et lite problem, for jeg hører den klart og tydelig ved oppgaver som normalt sett ikke skal kreve så mye av pc'en, slik som surfing på nettet for eksempel.

Jeg har også vært ganske bekymret og med klump i magen :p Men vet ikke helt om det er noe å stresse over. Er jo mange som har erfart dette. Kontaktet Acer og de sa at viftestøy ikke var noe problem de hadde hørt om på denne PC'en (kanskje fordi ingen klager :p) Men hadde vært gøy hvis noen kunne lagt inn et lydklipp av PC'en sin :D

 

EDIT: Hvor god hørsel har du LOGIMAN? :p Kanskje du ikke oppfatter støy like godt som oss med problemer ^^

Endret av henrik343
Lenke til kommentar
Skjønner. Men når jeg leser at flere her ikke hører vifta, virker det som jeg har et lite problem, for jeg hører den klart og tydelig ved oppgaver som normalt sett ikke skal kreve så mye av pc'en, slik som surfing på nettet for eksempel.

Jeg har også vært ganske bekymret og med klump i magen :p Men vet ikke helt om det er noe å stresse over. Er jo mange som har erfart dette. Kontaktet Acer og de sa at viftestøy ikke var noe problem de hadde hørt om på denne PC'en (kanskje fordi ingen klager :p) Men hadde vært gøy hvis noen kunne lagt inn et lydklipp av PC'en sin :D

 

EDIT: Hvor god hørsel har du LOGIMAN? :p Kanskje du ikke oppfatter støy like godt som oss med problemer ^^

 

Jeg hører for godt til tider, hører ting folk aldri har lagt merke til på sekunder. Nå sammenligner jeg litt med min ASUS laptop, der støynivået er betydelig høyere. Jeg hører vifta, for den går hele tiden tror jeg, men da så svakt at det ikke er sjenerende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Siden jeg har kjøp denne pc'en lurer jeg på noe.

 

Kordan kobler man den opp med et 5,1 surround ??

 

Jeg tenker og kjøpe en slikt. visst jeg trenger det.

 

Og må jeg ha forsterker ??

 

Tenker og kjøpe dette surround anlegge.

Lenke til kommentar
Likevel, for tida er det ein ting som verkeleg irriterar meg. Kvar gong eg bruker ein av Fn-tastane (som for å låse keypad) medan eg speler til dømes Bioshock eller Crysis, vil nemleg spelet gå frå fullskjerm til vindus-modus. Dette er i og for seg ikkje noko stort problem då eg sjeldent tek i bruk Fn medan eg speler, men det same skjer når eg skrur på volumhjulet. Det verkar å vere forbundet med den grøne opplysningsteksten som kjem opp når ein forandrar på Acer-instillingane. (Verkar dei utanfor Windows, kanskje?) Og sidan eg brukar volumhjulet ein heil del, er dette ei skikkeleg plage.

 

I eldre spel som til dømes BF2 (demoen for å vere eksakt :p), får eg derimot justere volum med eg vil utan at noko skjer.

 

Nokon forslag til korleis volumsjustering skal fungere som i BF i alle spel?

 

Er det ingen andre som lider av same problem?

Lenke til kommentar
Til info: Det virker nå som om Aspire 5930G er utgått! Hverken elprice, mpx eller komplett fører modellen lenger. Virker som om Acer har kommet med en helt ny serie med 16:9 format skjerm... Aspire 6930G og 6935G.

 

De er ikke nye, for de har vært der en stund de også. Det 16:9 formatet er dårligere til surfing, da det blir enda smalere skjerm pga lavere oppløsning i høyden.

 

Og hvor mange filmer får en egentlig kjøpt som støtter 16:9? Er stort sett en variant rundt der så en får svarte kanter uansett.

 

MPX hadde 15 igjen i går så jeg, så da er det vel tomt nå. Er begrenset hvor lenge i dataverden en modell føres. Denne har helt klart vært en av de med mest for pengene i det siste.

 

Føler jeg har en gammel PC jeg nå...siden maskinen er utav produksjon! :p

Lenke til kommentar
Til info: Det virker nå som om Aspire 5930G er utgått! Hverken elprice, mpx eller komplett fører modellen lenger. Virker som om Acer har kommet med en helt ny serie med 16:9 format skjerm... Aspire 6930G og 6935G.

 

De er ikke nye, for de har vært der en stund de også. Det 16:9 formatet er dårligere til surfing, da det blir enda smalere skjerm pga lavere oppløsning i høyden.

 

Og hvor mange filmer får en egentlig kjøpt som støtter 16:9? Er stort sett en variant rundt der så en får svarte kanter uansett.

 

MPX hadde 15 igjen i går så jeg, så da er det vel tomt nå. Er begrenset hvor lenge i dataverden en modell føres. Denne har helt klart vært en av de med mest for pengene i det siste.

 

Føler jeg har en gammel PC jeg nå...siden maskinen er utav produksjon! :p

Hehehe :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...