Gå til innhold

Fortiden eksisterer ikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan går tiden fremover i det hele tatt?

om vi "stopper" tiden, (såkalt "pause"-knapp.) går den jo ikke fremover.

Tiden kan ikke stå stille og bevege seg samtidig, eller hva?

 

jeg tror nok fortiden eksisterer, men på et helt annet plan enn det de fleste av oss fatter. Hvis dette med høyere dimensjoner er sant, der den fjerde dimensjonen er tid, SKAL det være teoretisk mulig å bøye den fjerde dimensjonen igjennom den femte, og så besøke seg selv i fortiden.

Det samme er da at man i teorien skal kunne "teleportere" seg.

 

Hvis vi ser for oss selv som en strek i den fjerde dimensjonen, altså i tiden (tidslinje), og at den vrir og vender på seg (ingen liv beveger seg i ei eneste rett linje? ;) ). Se da for dere at vi tar og lager ei løkke på tråden, slik at den krysser seg selv. Hvis vi ser for oss at alle dimensjoner er såkalte "tråder" i dimensjonen over, vil man i teorien kunne flytte seg fra et sted i den tredje dimensjonen UTEN å flytte på seg i den fjerde, og det samme, flytte på seg i den fjerde dimensjonen UTEN å flytte på seg i den femte.

 

Jeg forklarer veldig dårlig, men jeg bare tok utgangspunkt i denne teorien.

Lenke til kommentar

Fortiden eksisterer gjennom å skape eller forme en vei for fremtiden. Hadde ikke fortiden eksistert ville ingen ha hatt noe grunnlag eller erfaringer til å gjøre noe valg i nåtiden for å påvirke fremtiden. Våres valg blir tatt gjennom tidligere erfaringer og hendelser som har påvirket oss til de menneskene vi er i dag. Hadde her ikke vært noen fortid ville her ikke vært noe fremtid. Balanse.

 

Et lite eksempel på dette er vell the butterfly effect;

The phrase refers to the idea that a butterfly's wings might create tiny changes in the atmosphere that may ultimately alter the path of a tornado or delay, accelerate or even prevent the occurrence of a tornado in a certain location. The flapping wing represents a small change in the initial condition of the system, which causes a chain of events leading to large-scale alterations of events. Had the butterfly not flapped its wings, the trajectory of the system might have been vastly different. Of course the butterfly cannot literally cause a tornado. The kinetic energy in a tornado is enormously larger than the energy in the turbulence of a butterfly. The kinetic energy of a tornado is ultimately provided by the sun and the butterfly can only influence certain details of weather events in a chaotic manner.
Lenke til kommentar

Her er slik jeg tenker om tid.

 

Jeg ser for meg tiden som en rett linje:

 

_______________________________________________________

 

 

 

 

På denne rette linjen har vi tre punkter , fortid, nåtid og fremtid:

 

__I fortid I______I Nåtid I________I Fremtid I_________

 

 

Hvis man tenker seg at det som skjer og er, er isolert i en boble når det skjer og er. Alle erfaringer, kulturelle, økonomiske, kort sagt alt befinner seg i denne boblen.

 

_______I O I________I O I_________I O I____________

 

 

La oss tenke oss at "fortidsboblen" er gul, og at "nåtiden" (som blir "fremtiden" for fortiden.) Fatter dere den? Er Blå.

 

Altså

 

_______I O I________I O I_________I O I____________

 

 

Vi tar med disse "gule" erfaringene fram til den blå, og der blir de blandet. Siden man har muligheten til å tenke annerledes i fremtiden. Den muligheten var ikke tilstede før. Da vil boblen bli GRØNN altså linjen vil se slik ut:

 

_______I O I________I O I_________I O I____________

 

Hverken det gule eller det blå eksisterer lenger, bare den GRØNNE boblen.

 

 

 

Eller jeg kan ta et annet eksempel. En sædcelle befrukter ett egg. De smelter sammen, og ut kommer det en "sammensmeltning". Det er ikke lenger en sædcelle og ett egg, men en enhet.

 

Enda ett eksempel. Du er veldig lik moren din som hun var på din alder, men du ER ikke moren din. Man kan se likehtstrekk, men du er en ny versjon allikvel.

 

Håper dette var forståelig. Gjerne kom med spørsmål, kritikk og komentarer.

Lenke til kommentar
Her er slik jeg tenker om tid.

 

Jeg ser for meg tiden som en rett linje:

 

_______________________________________________________

 

 

<Snip>

 

 

Eller jeg kan ta et annet eksempel. En sædcelle befrukter ett egg. De smelter sammen, og ut kommer det en "sammensmeltning". Det er ikke lenger en sædcelle og ett egg, men en enhet.

 

Enda ett eksempel. Du er veldig lik moren din som hun var på din alder, men du ER ikke moren din. Man kan se likehtstrekk, men du er en ny versjon allikvel.

 

Håper dette var forståelig. Gjerne kom med spørsmål, kritikk og komentarer.

 

Det der ga ikke mening for meg.

 

Fortiden eksisterer ikke.

 

Og videre tenk at bare nåtiden eksisterer, men er ikke målbar fordi den er et "punkt" som alltid er "nå". Rart.

 

I min persepsjon har fortiden eksistert, og fremtiden kommer. Men siden er umålbart og ikke har "utstrekning" er det umulig å skille punkt "nå" fra hverken fortid eller fremtid :) *hodet eksploderer*

 

Rart rart rart.

Lenke til kommentar
****

 

Det der ga ikke mening for meg.

 

Fortiden eksisterer ikke.

 

Og videre tenk at bare nåtiden eksisterer, men er ikke målbar fordi den er et "punkt" som alltid er "nå". Rart.

 

Når noen tar bilde av deg med et kamera er jo det en stadfestelse på hvordan du ser ut akkurat NÅ, men det også blir også øyeblikkelig til fortid, men kan sees på som en måling akkurat da.... :)

 

Tid er jo naturens måte å skille din fødsel fra din død..... det er fasinerende å tenke på at den "linjen" som akkurat du følger begynte i det din fars sæd celle traff din mors egg celle, tiden frem til akkurat NÅ er fortid, akkurat NÅ er nå tid og i fremtiden ligger resten av den linjen. Ingen vet hvor linjen sin stopper, men den varer jo frem til døden og kan ikke jukses med, ihvertfall ikke enda... på den tiden har du kanskje startet nye tidslinjer i form av egne barn og slik fortsetter det..... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...