Gå til innhold

Gi politiet bedre lønn!


Anbefalte innlegg

folk vet stort sett hva politiet's jobb er, de vet selv hva de går til når de utdanner seg. de vet også hva lønna er,

det å sitte å syte over tinge ETTERPÅ , nei det er bare syting og klaging.

 

de vet va de går til ,

 

sykepleiere har en viktigere jobb enn politiet. men de tjener ikke mer,

 

hadde vi ikke hatt politi hadde det vært et helvete men hadde vi ikke hatt sykepleiere hadde vi iallefall hatt et større helvete ,

 

men jeg mener ikke det at sykepleiere fortjener mer lønn, tvert imot..

 

det jeg vil ha frem er , folk vet hva de går til, og la fagforeningen ta seg av lønnsforhandlingen , og når det er gjort så forhold dere til det.

 

alle burde hatt mer i lønn, men hadde folk vært fornøyde da? tviler på det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
politiet har et en "minstelønn" på 320.000 ,

MEN så kommer det store.. de har UTROLIG med tillegg, leste her om dagen at 80% av politiet har over 400.000kr i lønn inkl tillegg..

 

greit at de gjør en jobb her i samfunnet som er utrolig viktig, er utrolig glad for at vi har dem

men fortjener en verbal omgang med juling de som sier de ikke klarer seg med 400K i lønn.

 

skal enn drive å sammenligne hva folk tjener med de forkjellige utdannelsene så blir det alltid feil hos en eller annen arbeidsgruppe,

 

en olje\gass prosess tekniker tjener 360.000kr når enn har gått ferdig som lærling og da er enn ca 21år gammel.

 

Etter og ha lest dette har jeg faktisk ombestemt meg og mener nå at de ikke fortjener noe bedre lønn.

 

Rart at vi aldrig hører om gjennomsnitts lønn i alle mediaoppslagene men om en minstelønn som så og si ingen har. Dette fører jo også til dårligere rekrutering til politihøyskolen (hvis de hadde oppgitt reell lønn ville jo mange flere ha søkt seg inn dit)

 

Dette i tilegg til politiets idiotiske prioriteringer gjør at jeg ikke syns noe synd på dem i det heletatt. Hvorfor i all værden syter de så jævelig?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Det jeg undres over er; hvor mye penger bruker de på å syte?

 

På en annen side, som en bikommentar til den som kommenterte laserkontroll etc; hadde vi kjørt pent, og ikke hadde over 200 dødsfall hvert år, så hadde IKKE politiet måtte brukt så mye ressurser på noe som koster samfunnet så sinnsvakt mye penger hvert år. Hvorfor er det alltid noen som må klage over trafikkontroll, det sier seg jo selv hvert år når statestikken blir verre at en må intensivere, for folk lærer vitterlig ikke.

Lenke til kommentar
folk vet stort sett hva politiet's jobb er, de vet selv hva de går til når de utdanner seg. de vet også hva lønna er,

det å sitte å syte over tinge ETTERPÅ , nei det er bare syting og klaging.

 

de vet va de går til ,

 

sykepleiere har en viktigere jobb enn politiet. men de tjener ikke mer,

 

hadde vi ikke hatt politi hadde det vært et helvete men hadde vi ikke hatt sykepleiere hadde vi iallefall hatt et større helvete ,

 

men jeg mener ikke det at sykepleiere fortjener mer lønn, tvert imot..

 

det jeg vil ha frem er , folk vet hva de går til, og la fagforeningen ta seg av lønnsforhandlingen , og når det er gjort så forhold dere til det.

 

alle burde hatt mer i lønn, men hadde folk vært fornøyde da? tviler på det

Sykepleiere står vel så mye overfor en systemdebatt i forhold til økt privatisering av helsevesenet.

Til og med de ytterste markedsliberalistene forfektier ikke et myndighetsorgan i privat eie.

 

 

Arbeidstilsynet fører statistikk over yrkesrelaterte skader og dødsfall. Ikke overraskende er det langt farligere å jobbe som f.eks. fisker, skogsarbeider eller bygningsarbeider.

 

Jeg tror ikke politifolk går rundt med irrasjonell frykt. Lønnsøkning via innføring av et nytt tillegg - denne gangen et risikotillegg - er en bevisst strategi for å få en raskere lønnsøkning enn det som er mulig via lønnsforhandlingene med staten. Andre offentlige ansatte ville gjort opprør dersom politiet ble tilgodesett med en lønnsvekst på f.eks. 15-20 % inneværende år.

 

Tror du det er anstrengende å være aksjemegler på en dag som i dag hvor hovedindeksen på børsen faller med over 5 %? Eller å jobbe på akuttmottaket på et sykehus? Tror du ikke det til tider oppfattes som risikosport å være langtransportsjåfør? Eller at en fisker gjør seg sine tanker når det blåser opp, og han er alene på havet i sjarken sin?

 

Alle yrker har sine fordeler og ulemper. Politiet kommer ikke langt opp på listen min over yrker som fortjener eller har behov for høyere lønn.

Polititjenestemenn har trening i å håndtere ulike situasjoner, også dem som kan være truende. Det er treningen som gjør at de ikke har større andel yrkesskader, ikke at trusselen er mindre.

Lenke til kommentar
Det virker jo som en samkjørt aksjon, og jeg støtter de!

Jeg håper ikke dette er en planlagt aksjon. Hvis en er vitne til vold, som det stod skrevet i artikkelen du linket til, uten å gripe inn kan ikke dette på noen måte forsvares. Hvis politiet ikke ønsker å jobbe skal de ta av seg uniformen sin og la vær å kalle seg «politi». Går de på jobb forventes det at de gjør en samvittighetsfull innsats. Å la vær å beskytte liv og helse mens en bærer uniform, som en aksjonsmetode, er noe politiet bør være særdeles forsiktig med å gjøre - hvis det er det de gjør. Jeg er redd motreaksjonen på dette kan være uventet og destruktiv i form av borgernvern samt misnøye, tillitsbrudd eller kanskje hat mot etaten som vil bli værende i svært lang tid. Dette skiller, på en trist måte, klinten fra hveten. De som har moral til å gjøre godt, og de som er likegyldig til mennesker og samfunnet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Vis meg gjerne statistikk som tilsier at politiyrket er farlig sammenliknet med andre yrker. Antall arbeidstimer per yrkesskade eller dødsfall bør være et objektivt mål.

Har ikke letet etter statistikker men tror at i et yrke hvor man må være bevisst/forberedt hele tiden på at man kan bli skadet/angrepet, er en tilstand som er nokså mere anstrengende, enn det er å være i et virke hvor man skal produsere konkrete produkter og tjenester.

 

 

Hva tror du?

Arbeidstilsynet fører statistikk over yrkesrelaterte skader og dødsfall. Ikke overraskende er det langt farligere å jobbe som f.eks. fisker, skogsarbeider eller bygningsarbeider.

 

 

 

Det visste jeg jaggu ikke! Tenke seg til at ferdigsteina torsker, lumpne totomsfire og utagerende ekorn kan være så vemmelige at det tilsvarer det å bevege seg mellom mennesker som kan være til bry, er nytt for meg, men, greit nok!

 

 

:cool:

Lenke til kommentar

Som ung elev i videregående skole, hvor tanken om å søke Politihøyskolen har streifet meg, må jeg si at lønnsnivået sier meg lite.

 

Alle som jeg har pratet med, et par politimenn, lærere og lignende, sier at 300 000 i året er lite. Dårlig betalt. Men jeg forstår ikke ikke hvor lite det er.

 

Jeg vet ikke hvor mye man sitter igjen med etter skatt, husleie, strøm, mat, osv.

 

Når jeg tenker "300 000 kr i året" tenker jeg mest "Wow, 300 000 kr i året. Det er mye mye mye mer enn det jeg tjener som avisgutt.".

 

Når jeg har lyst til å søke PHS er det mest fordi jeg synes jobben høres spennende ut og meningsfylt. Jeg tenker ikke på lønna, men jeg forstår ikke hvor dårlig den egentlig er.

Lenke til kommentar
Alle som jeg har pratet med, et par politimenn, lærere og lignende, sier at 300 000 i året er lite. Dårlig betalt. Men jeg forstår ikke ikke hvor lite det er.

 

Du bør ikke låne mer enn ca 3x-3.5x din bruttolønn. Når du tjener 300 000 så bør du altså ikke låne mer enn 900 000. Fra disse 900 000 så trekker du fra studielån.

 

Da sitter du og skal kjøpe bolig til 700 000 til 750 000 etter endt utdanning. Lykke til. Har du samboer med tilsvarende lån og utdannelse, så når du opp til 1 500 000. Da får du _akkurat_ råd til å kjøpe en toroms i oslo, eller en grei enebolig i mer usentrale strøk.

 

Det er altså bortimot umulig å klare seg på 300 000 om man er singel og skal bo i sentrale strøk og ønsker å eie boligen sin innen man er 50. Om du synes det er greit å bo i kollektiv ut livet, så holder 300 000 greit nok.

Lenke til kommentar

politiet har fortsatt en minste lønn på 320.000 og med alle tillegene å ender de vel på rundt 380.000 , og det er uten overtid... så enn runder kanskje 400.000

 

og med 400.000 i lønn og med en samboer som tjener 300.000 så har enn råd til å ta seg et lån på over 2mill , ser ikke hvordan folk kan syte og klage over dette..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...