Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forbruksmåleren måler forskjellig på samme tur


Muku

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en Golf Stv med 140 hk TDI. Så vet dere hva slags bil jeg prater om.

 

Som i alle andre biler har jeg en kjørecomputer som blant annet måler gjennomsnittlig forbruk. Den har fått meg til å lure litt.

 

Jeg har sjekket måleren ved kjøring fram og tilbake til jobb. Når jeg parkerer bilen på vei TIL jobb viser måleren gj.snittlig forbruk på ca 5,0 - 5,5. Men på vei FRA jobb viser den ca 6,5 - 7,0. Jeg kjører samme vei, like mye kø begge veier. Eneste forskjellen er tidspunktet og temperaturen.

 

Hvorfor denne forskjellen? Noen som har en logisk forklaring?

Endret av Muku
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kald luft er jo bra for motoren.

når det er kaldt ute kan det ha litt effekt på motoren, men trodde ikke det skulle bli merket så godt på bensinforbruket.

kan være at du kjører mer agresivt på vei hjen?

 

utenom det og bakker så har jeg egentlig ingen forklaring.

 

Kald luft er bra for motoren ja, men motoren kjører vel på fet blanding når man akkuratt starter opp. Eller tenker jeg feil nå? Mener bare at ved kaldstart bruker motoren fetere blanding.

Lenke til kommentar
Kald luft er jo bra for motoren.

når det er kaldt ute kan det ha litt effekt på motoren, men trodde ikke det skulle bli merket så godt på bensinforbruket.

kan være at du kjører mer agresivt på vei hjen?

 

utenom det og bakker så har jeg egentlig ingen forklaring.

Tviler på at trådstarter merker noe til BENSINforbruket. ;)

 

En kald motor bruker jo mer drivstoff enn en varm en. Gjennom en vinter kan man jo spare mange hundre kroner i drivstoff ved å bruke motorvarmer. Er nok som sagt det at det er mer helling oppover på veien hjem.

Lenke til kommentar

jeg har også forskjellig forbruk til/fra jobb...

til jobb må jeg over en "liten" haug ca 13% stigning, 1 km lang... den er nær hjemme så motor og gear er kald.. bilen bruker mer drivstoff...

på vei hjem er den knausen litt lengre men bare 11% stigning... her kjører jeg med varm motor og gear... bilen bruker mindre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...