Gå til innhold

MS var klar over problemet med xbox 360 før lansering


UrgeLoL

Anbefalte innlegg

Nå har heldigvis MS ryddet opp i sakene og i senere tid er det blitt mye bedre. Men i følge denne artikkelen på eurogamer.net så var failure raten på fabrikken, altså de konsollene som ble produsert til launch 68%. Altså 68% av konsollene måtte repareres/forkastes før de i det hele tatt forlot fabrikken. Så da sier det seg selv at det måtte bli enormt mye retur når folk begynt å bruke konsollene sine hjemme.

 

The factory defect rate for Xbox 360 consoles in August 2005 - four months prior to its US launch - was as high as 68 per cent.

 

Microsoft valgte altså å ikke utsette lanseringen, ganske enkelt fordi de skjønte at skulle de lykkes måtte de lansere nå, selv med en konsoll med store mangler.

 

Over 1.2 million consoles were returned by early 2007, he wrote, and eventually Microsoft announced a free replacement service as it got its head around the problem.

 

1.2 millioner konsoller var blitt returnert frem til tidlig 2007, og da hadde vel MS solgt ca 4-4,5 millioner konsoller? Det gir en failure rate på mellom 26-30% på de konsollene som MS sendte ut. Synes det er ganske utrolig at MS valgte å lansere, selv med så store produksjonsproblemer, men konsoll krigen skal vel vinnes til enhver pris.

 

En av grunnene til alle hw problemene var vistnok dette:

 

As to why, Takahashi identified any number of things, but in terms of the early round of problems it sounds like feature-creep, with the late addition of hard disks and wireless controllers blocking airflow

 

"It turned out in the end that this was all going too far, too fast," said one source quoted by Takahashi. "They were adding too many features after things were locked down. That incremental feature adding just made it fragile."

 

Microsoft also took ownership of the ATI and IBM chip designs at the heart of the console. "However," Takahashi pointed out, "this was a mistake: it was now responsible for failures related to the chip." Yeah - oops.

 

The result of all the failures was, initially, a "bone pile" in a warehouse at manufacturer Wistron and a repair centre in Texas of over 500,000 consoles that either didn't work to begin with or broke quickly. All the while we were being told failures were within "normal rates for consumer electronics products".

 

The result of all the failures was, initially, a "bone pile" in a warehouse at manufacturer Wistron and a repair centre in Texas of over 500,000 consoles that either didn't work to begin with or broke quickly. All the while we were being told failures were within "normal rates for consumer electronics products".

 

Later, between January and June 2007, Microsoft even shut down manufacturing, according to Takahashi, in order to investigate.

 

Yet for all this, Takahashi reported that Robbie Bach told fellow diners at some sort of technology banquet in July that gamers have largely forgiven the company for the defectives 360s.

 

Og her ser dere MS svar til Eurogamer.net

 

For Microsoft's part, it said: "This new story repeats old information, and contains rumors and innuendo from anonymous sources, attempting to create a new sensational angle, and is highly irresponsible."

 

Kilde

 

Men uansett så har MS nå ryddet opp. De gav amerikanerene, som kjøper flestparten av xbox 360'ene, lengre garantitid. De har også gjort flere endringer av hw i xbox 360 slik at dette nå ikke er noe stort problem lengre. Og om man ser på spillkjøp listene rundt om i verden så har de fleste xbox 360 eieren tilgitt MS for gamle synder, selv om det er klart at MS nok hadde fått solgt flere xbox 360'er hadde det ikke vært for hw problemet.

 

Men var det rett av MS å lansere med ett produkt som var i så dårlig stand? Burde de ha ventet 3-4 måneder mens endringer ble satt i verk? I forhold til kjøperene så burde de det, mener jeg, men i forhold til krigen mot nintendo og sony så var det kanskje smart av MS å lansere når de gjorde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok en artikkel som prøver å presse gjennom et syn på MS som urederlige syndere. Kanskje du burde prøve å finne på noe nytt?

 

Spørsmålet om lanseringen burde blitt forsinket er forsåvidt interessant nok. Men jeg tror at en eventuell forsinkelse ville ta langt mer tid enn det du foreslår (noe á la PS3's forsinklese kanskje?). Det tar simpelthen ikke 3-4 måneder å designe nye komponenter og erstatte millioner av enheter. Jeg tviler på at Microsoft hadde råd til å utsette Xbox360 hvis de skulle ha noe håp om suksess.

Måten du formulerer deg på er relativt ledende "konsollkrigen skal vel vinnes til enhver pris".

Endret av Xbox-PS2
Lenke til kommentar

Ja, poenget mitt var selvfølgelig å skape masse uro, bråk og fanboykrangler. Ikke at jeg stiller ett interessant spørsmål som er verdt å diskutere. Burde MS ha utsatt? Hva mener dere? Var det rett å tvinge frem en lansering på kjøperens bekostning?

 

Og nei, prøver ikke å presse frem noe syn på ms som urederlige syndere, har faktisk for først gang i historien kjøpt ett standalone os hos dem, nemlig Vista Home Premium. Så prøv å glem at jeg eier ps3 og ikke xbox 360 i bare noen sekunder.

 

Mulig du synes at formuleringen er ledende, men det er jo i bunn å grunn dette MS, Nintendo og Sony ønsker. At flest mulig skal kjøpe deres konsoller.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
Jeg ville ikke ha snakket, har levert 2 PS3er på 1 år, mens 360 er jeg på den 3 etter 3år, så ikke kom her og troll :p hahaha

Venter på min eller en helt ny PS3, først røk 60GB etter ca 1 år og 40GBen kjøpte jeg i juni 2008 og den røk 24juli 2008, ca 1 måneds bruk, huffameg!!

 

Ja, Sony har også hatt sine problemer med Ps3. Har en kompis som også har hatt det problemet med at Blu-Ray spilleren ikke tar platene. Men du har virkelig vært uheldig :p

Men så valgte også Sony å vente med lanseringen på grunn av problemer med Blu-Ray laseren. Burde de kanskje heller ha lansert å tatt problemene i etterkant slik Ms gjorde?

 

PS. Det bør da gå ann å diskutere dette uten å ty til gamle fanboy metoder? Poenget var ikke å trolle.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Jeg ville i hvert fall heller fått min konsoll da jeg fikk den, enn et år senere pga høy feilrate - som jeg dessuten ikke har merket så godt med min box (vært på rep én gang).

 

Hadde jeg syntes ROD var kjipere enn det det er ville jeg nok svart annerledes, men jeg har som sagt ikke merket stort til det, så da driter jeg egentlig i det. :)

Lenke til kommentar

Er enig i det. Ja, RROD er et irriterende moment. Men om jeg hadde synest det var et FOR irriterende moment, så hadde jeg vel solgt den etter å ha fått den tilbake fra service. Ja, jeg har hatt det uhell av å oppleve RROD 2 ganger. Og begge ganger har jeg forbant MS opp og ned. Men det faktum foreligger fremdeles at, ut fra mitt subjektive synspunkt: Xbox360 er helt klart den mest UNDERHOLDENE spill-konsollen pr. Dags dato, og at jeg ikke ville ha vært den foruten. (Og ja, jeg er i besittelse av en PS3 i tillegg).

 

Majoriteten av folk som er i besittelse av en X360, har faktisk ikke opplevd RROD (Selv om 1/3 fail-rate er alt for høyt).

 

Så rent teoretisk, hvis valget skull ha stått: "MS lanserer en ny konsoll på markedet. Produktet har dessverre en fail-rate på nesten 1/3del (Det er altså størst sannsynlighet for at du ikke opplever en feil med produktet), men tilbyr helt klart den mest underholdene faktoren for deg som vedkommende. Ønsker du å kjøpe produktet i dag, eller vente 6 måneder, slik at vi kan redusere sannsynligheten for feil ved en senere "release". Ja eller nei? For meg hadde valget vært helt klart: JA.... Og det enkelt og greit bassert på underholdnings-verdien Xbox360en har tilbudt meg, i forhold til andre platformer med en lavere fail-rate (PS3 og Wii).

 

Ja, det er helt utilgivelig at MS har en slik høy fail, rate. Men det er likevell et faktum, som nevt tidligere at Xbox360 har en LANGT høyere underholdningsverdi, i forhold til de respektive konkurentene, bassert på MITT subjektive synspunkt (Noe jeg self. Basserer mine kjøp på).

 

Men ja.. Følelsen av å oppleve RROD er UTROLIG irriterende.. Det blir som om en er kneblet, med hendene på ryggen, av det mektige konsernet MS... "Vi har det beste produktet, men om du ønsker å benytte deg av det, så er faren så absolutt til stede, for at produktet slutter å virke.... Og du må enkelt og greit bare leve med det, fordi ingen andre, ut fra din smak, tilbyr et lignende produkt."

 

Valget står: Velger du ditt prinsipielle standpunkt, hvor du ikke tilatter slapphet og feil , eller velger du underholdnings-faktor.

 

Jeg valgte i dette tilfellet underholdningsfaktoren.

Endret av SAS1984
Lenke til kommentar

Hvis dette er sant finner jeg det motbydelig fra MS sin side. Å bevisst selge varer som sannsynligvis er defekt, er en utilgivelig handling i mine øyne. Garanti eller ei, dette påfører kunden unødvendig tort og svie, noe som bør erstattes eller smøres kraftig. Synes ett års gratis Live abbonoment er en passende insentiv til de rammede. Men det vil vi selvfølgelig aldri se noe av. :thumbdown: Er ett gammalt ordtak som omhandler nettop MS, og som jeg ikke finner mer passende en akkurat nå: Just say no. Problem solved.

Dessuten forstår jeg ikke at dere reagerer med negativitet mot trådstarter. Dette er følgelig noe som skal frem i lyset å diskuteres. Flott post all around. :)

Lenke til kommentar

Som det er blitt sagt ørten gang av deg selv Whackedorange og andre xbox 360 eiere i andre failure rate % tråder, så er ikke enkelt personers erfaringer særlig gjeldende. Så at du har en ps3 som har blitt byttet 3 ganger, og Toman har en som er byttet 2 ganger betyr ingen ting. Jeg har selv 15 personer som har ps3 i nærmiljøet (liten plass) og bare en har hatt feil på ps3'en. Men dette betyr heller ingenting. Hva sony's failure rate på ps3 er vet vi lite om, men den virker å være innenfor de normale grensene(under 5 %). Angående balletak, så har du en merkelig definisjon på balletak. Ps3 er på tur å ta igjen 1 års forsprang og har solgt mer enn xbox 360 i 2 av 3 regioner.

 

Men uansett så er diskusjonen om artikkelen virkelig er sann og om MS burde ha lansert selv om de var klar over store problemer med konsollen. Mange mener sikkert at xbox 360 er så bra at det er verdt det selv om konsollen må inn på en 3 ukers ferie 1-2 ganger i året. Men jeg mener at man burde forvente at alle forbruker elektronik man kjøper fungerer i det som er forventet levetid. Har en Sony Ericsson k850i som er inne på service nå, og har bestemt meg for å prøve ett annet merke, da min forrige Sony Ericsson også fikk problemer. Sa da selger jeg k850'en og kjøper ett annet merke, rett å slett fordi det irriterer meg grenseløst at slikt skjer.

 

Synes at det burde ha vært ett organ som kontrollerer at firmaer kvalitetsikrer produktene sine i større grad en det som skjer i dag. Mange produkter er dårlige testet og sw til disse produktene er ofte i dårlige tilstand, nesten beta.

Endret av Camrot
Fjernet OT
Lenke til kommentar

Et slikt organ kan dessverre ikke eksistere under dagens globaliserte kapitalisme.

 

Selvfølgelig kan hvert land sette opp slike organer. Men de største markedene har ikke noe særlig grunnlag for slike organer, og dermed kan lilleputtnasjoner boikotte varer så mye de vill uten at det har noen betydning.

Endret av Xbox-PS2
Lenke til kommentar

Lover kan endres slik at om ett produkt har for høy failure rate så har man krav på nytt produkt selv om garantitiden er ute. Eller forbrukeren har rett på pengene igjen om produktet stadig bryter sammen. Slik det er i dag er det enkelt for verkstedene å omgå dette, ved å skylde på forskjellige feiler hver gang.

Lenke til kommentar

Med så stor feilrate som det er på xbox'n så MÅ MS ha vist om det før lansering. Kan det vere noko som helst tvil om det ? Smarte var dei og, med å ta seg av reperasjonane sjølve. På den måten kan dei halde korta tett til brystet når det gjelder den faktiske feilraten.

 

Men, uansett, så gleder eg meg over at x360 gjer det så bra om den gjer det. Konkurranse er sunt uansett. Vi som liker spel som vinner på det i lengda.

Lenke til kommentar
Et slikt organ kan dessverre ikke eksistere under dagens globaliserte kapitalisme.

 

Selvfølgelig kan hvert land sette opp slike organer. Men de største markedene har ikke noe særlig grunnlag for slike organer, og dermed kan lilleputtnasjoner boikotte varer så mye de vill uten at det har noen betydning.

 

Kjøpsloven i norge er i for seg ett kraftig organ. Det er verre med kunder i utlandet som kanskje bare har 1-2 års garanti uten videre beskyttelse av noen nasjonal lov. Her er det fritt frem for selskap som MS å melke forbrukere vel vitende om at produktet i utganspunktet er defekt. Allikevel synes jeg forbrukere bør stå sammen i en sak som dette, uavhengig av at vi er priviligerte og får nye maskiner under norsk lov. Verdensmarkedet blir bare mer og mer sammensveiset og slike trender er noe vi bør være foruten.

Endret av Ramsey
Lenke til kommentar
Kjøpsloven i norge er i for seg ett kraftig organ. Det er verre med kunder i utlandet som kanskje bare har 1-2 års garanti uten videre beskyttelse av noen nasjonal lov. Her er det fritt frem for selskap som MS å melke forbrukere vel vitende om at produktet i utganspunktet er defekt. Allikevel synes jeg forbrukere bør stå sammen i en sak som dette, uavhengig av at vi er priviligerte og får nye maskiner under norsk lov. Verdensmarkedet blir bare mer og mer sammensveiset og slike trender er noe vi bør være foruten.

 

Jeg er helt enig i det du sier. Jeg bare påpeker trendene, og at det er svært lite vi kan gjøre med dem.

Lenke til kommentar
... Derfor forsøkte jeg å være så nøytral som jeg bare klarer ved å forklare at dette er ett problem som ikke lengre er gjeldene da MS har fått failure raten under kontroll, slik at ingen som leser innlegget tror at dette er noe som gjelder nå. Og er helt enig med deg, mine valg gjøres på egne premisser og ikke andres.

 

Her ser du nøytraliteten fra mitt ståsted:

 

ganske enkelt fordi de skjønte at skulle de lykkes måtte de lansere nå, selv med en konsoll med store mangler.

 

selv med så store produksjonsproblemer, men konsoll krigen skal vel vinnes til enhver pris.

 

Og om man ser på spillkjøp listene rundt om i verden så har de fleste xbox 360 eieren tilgitt MS for gamle synder, selv om det er klart at MS nok hadde fått solgt flere xbox 360'er hadde det ikke vært for hw problemet.

 

Fotnote: får jeg lov til å påpeke at det er snakk om ET problem, som ikke LENGER er gjeldende?

Endret av Xbox-PS2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Noen innlegg er fjernet, grunnet persondiskusjon. Den neste som gjør det samme igjen vil tildeles en advarsel.

 

 

(Ikke kommenter dette innlegget, reaksjoner på moderering taes på PM)

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...