Gå til innhold

Stalker: Clear sky trøbbel


Anbefalte innlegg

Har spilt i noen timer nå, og er kommet til Cordon området, der jeg har truffet på en stalker-leder som heter father Valerian. Uansett, han vil at jeg skal kvitte meg med kompanjongene til den militære lederen han holder fanget i ei celle, og sier de lusker rundt i nærheten, men koordinatene blir ikke merka av på PDA'en så jeg veit ikke hvor de er hen? Noen som vet? Han nevner en plass som heter Elevator?

 

(Har merka at primary objective-linja på PDA har glimret med sitt fravær i noen timer, men secondary quests er oppført.)

Han sitter under ei bru :)

Kartet i CS kunne vært bedre. Mest irriterende synes jeg det er at det stort sett mangler navn på viktige steder f.eks. i Swamps slik at du ofte lurer deg ihjel på hvor du egentlig skal til/kommer til når du bruker guide. For ikke å snakke om Red Forest der murer og høydedrag det er umulig å komme over ikke er merket skikkelig. Så til spørsmålene:

- Militærfangens potensielle redningsmenn er blant de to militærpatruljene Valerian sender deg ut for å ekspedere til de evige artifaktmarker. Først må du til Elevator, som er bygningene rett til høyre når du kommer gjennom jernbaneundergangen fra Stalker-hovedkvarteret. Når dette er gjort får du beskjed om å dra videre til bilverkstedet, som er rett over veien litt nedi lia. Hvem som er hvem er ikke så farlig, alle må vekk. Så kan du dra tilbake til Valerian og se at militærhonchoen bryter sammen og forteller hvor stæsjet til den dritsure Sidorovitsj befinner seg.

- Når du kommer oppover veien fra Cordonlandsbyen (newbie-campen) rett etter at du har lurt deg forbi (løpt for livet fra) maskingeværskytteren og snakket med Sidorovitsj første gangen, kommer du til en veiundergang der det sitter en livredd soldat som har vært sjåfør for militærsjefene. Han er teknisk sett desertør og ser svart på framtida. Han vil at du skal skaffe ham noen memorabilia, og jeg synes ikke jeg kan ta fra noen gleden ved å finne ut hvordan den nøtta skal løses.

 

I det hele tatt: du kan dra hit og dit i dette spillet, men betingelsen for ikke å rote seg totalt bort og ikke komme videre er at man som et minimum løser hovedoppgavene, altså de som må til for å få stoppet Strelok før han setter menneskehetens (eller i alle fall Sonens) eksistens på spill. Det går muligens noen ganger an å lure seg litt utenom, men dette straffer seg nesten alltid ved at man blir stående fast. Åpningen av de ulike områdene er knyttet til at man har utført noen oppgaver på forhånd.

 

Den nye patchen ser forøvrig ut til å fungere veldig fint.

 

sunzi

Endret av sunzi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Fy faen. Nå har jeg nettopp spilt igjennom 1`en, som er en pærle når det er patchet. Lasta ned 2 ern på steam, likte ikke forandringene i HUD og meny, men tenkte at det ikke kunne ødelgge for meg.

Begynnte på nest vanskligeste graden, dør hele tiden. Greit nok, overgangen fra 1`en er stor.

Men i dag toppa det seg, jeg har samme problemet som trådstarter. De 2 kuliene til kaommandanten er ikke å oppdrive. Jeg har kverket alt på kartet, inkludert de 17 mennene i søndre leir(ikke lett uten maskingevær).

Jaja, Sprang tilbake til swamps for å gjøre det ferdig, ble litt vanskelig å fullføre swamps med startutstyret. Etter å ha plukka opp ravi, Vinter sniperen og den gode detektoren, bestemmer jeg meg for å sjekke alt Stasj som er merket av på kartet.

Tror dere faen meg ikke radioaktivitets måleren klikker, jeg får konstant utslag samme hvor jeg står. Til og meg når jeg gikk tilbake til den gamle dalen. Dette vil si at jeg må begynne helt på nytt, bare utrolig skuffende. Dette spillet har et nesten grenseløst potensiale, så ender det sånn.

Jeg er up to date med patchene, dette er tragisk!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
2 kuliene til kaommandanten er ikke å oppdrive. Jeg har kverket alt på kartet, inkludert de 17 mennene i søndre leir(ikke lett uten maskingevær).

(...)

Tror dere faen meg ikke radioaktivitets måleren klikker, jeg får konstant utslag samme hvor jeg står. Til og meg når jeg gikk tilbake til den gamle dalen. Dette vil si at jeg må begynne helt på nytt, bare utrolig skuffende. Dette spillet har et nesten grenseløst potensiale, så ender det sånn.

Jeg er up to date med patchene, dette er tragisk!

 

Jeg har vært opptatt med annet en stund, så beklager seint svar (håper det ikke er altfor seint):

Etter å ha pratet med Valerian og fått beskjed om å ta hånd om medhjelperne til kommandanten for å gjøre ham litt mykere, får du beskjed om først å delta i angrep mot et militært lag i den gamle mølla rett gjennom jernbaneundergangen og så opp til høyre. Når dette er gjort, må du over veien og ned til bilverkstedet, der en noe større avdeling militære venter. Du får hjelp hele veien, og det lønner seg å spille sammen med medhjelperne og prøve å beskytte disse når det trengs. Når også denne er av veien (husk å plyndre alle likene!), er oppgaven ferdig. Dette er troppene til de to "kuliene" til kommandanten (det er en general blant dem). Følg nøye med på PDAen om hva som er neste oppgave i hovedhistoriespillet.

 

Vet ikke hvorfor du fåt radioaktivitetssignaler hele tida, men det kan komme av at du har plassert en artifakt som avgir radioaktivitet i en av lommene til vernedrakta. Da vil du langsomt bli forgiftet om du ikke samtidig har artifakter som nøytraliserer radioaktivitet.

 

Clear Sky kan være frustrerende vanskelig helt i begynnelsen, så gjør noe med våpnene: den russiske Makarovpistolen er bedre enn man skulle tro! Hagler er for mutanter. Så snart du finner en Viper, sørg for å få den oppgradert til 9x18, så har du et effektivt våpen med gratis ammunisjon i massevis. 9x19 ammunisjon kan du samle til bruk når du kommer til Cordon.

 

Et tillegg til de som synes det å komme forbi maskingeværet i Cordon er for vanskelig: egentlig er det mer "opprinnelig stalkertaktikk" å snike seg fram framfor å løpe om kapp med maskingeværkuler! Når du står i hula i Cordon, har du gjennomført siste oppdrag i Swamps, som er "dra til Cordon med guide". Og nå kan du både gå tilbake, og du kan bruke en inngang til Cordon som ligger lenger nord. Ulempen her er at du må liste deg en lang omvei så du ikke blir oppdaget av noen av lonerstalkernes vakter - hvis ikke blir disse og andre grensevakter dine fiender (inkludert dem under jernbanebrua). Et tips: det lar seg gjøre å skli over gjerdet langsetter jernbanen i alle fall ett sted.

 

Til du som har vanskeligheter med reload: bruk mellomromstasten og "last save" når du dør, og "esc" og "last save" når du ikke har dødd enda. Det tar et halvt sekund lenger enn F9, men virker i alle fall hver gang.

 

Ellers har jeg spilt gjennom Clear Sky på kryss og tvers etter den siste patchen, og du skal finne på noe rimelig originalt får at spillet skal kræsje. Fraksjonskrigene er fremdeles litt av en utfording fordi du stadig må prøve å finne ut hva som hindrer "dine" tropper fra å sette seg i bevegelse. Generelt tips: en fraksjon kan ikke gå til angrep på andre enn sine fiender. Freedom eller Duty kan ikke rydde unna lonere som er "i veien" - det er det de har kaldblodige leiesoldater (det er deg) til! Noen ganger trenger også f.eks. Freedom hjelp til sammenstøt med Duty i Military Warehouses, og så lenge dette pågår gjør de ingen verdens ting i Garbages. Så da må du hjelpe dem i MW! Ellers er Flea Market stadig "i veien" for både den ene og den andre fraksjonen, og må ryddes uansett om dette svekker standingen din hos lonerne.

 

Ellers synes jeg Clear Sky (i likhet med Shadow of Chernobyl) er altfor lett hva angår tilgangen til penger. Jeg spiller derfor med eget forbud mot å kjøpe fra eller selge til traderne, og spillene er plutselig litt mer av en utfordring (jeg tillater meg bare ett unntak, å kjøpe en enkelt vernedrakt fra Sakharov i Yantar). Traderne er blodig svartebørs og mafia og fortjener ingen støtte! (også en fordel at man slipper å drasse lass med våpen hit og dit, gjør det mulig med et mye mer mobilt spill).

 

sunzi :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...