Gå til innhold

hvilken internett leser burde jeg ha?


corry

Anbefalte innlegg

hei

 

jeg hadde planer om å muligens skifte internett leser.

jeg har nå internett eksplorer, og egentlig syns den er helt ok.

men jeg ville prøve om det finnes noe bedre der ute, og som kanskje er litt mer spennende

 

jeg vet at mye er etter smak og behag, men jeg vil høre hva deres erfaringer om dette.

jeg har selv ikke så mye peil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja hvorfor bytte noe som fungerer.. vel jeg vil rett og slett bare ha noe nytt og spennende..

 

har vel vært borti så vidt firefox før, men vet at kjæresten min som kan en del bruker opera.

 

er det noen som har vært borti chrome? syns den virker spennende ut selv om det er bare beta version enda

Lenke til kommentar
ja hvorfor bytte noe som fungerer.. vel jeg vil rett og slett bare ha noe nytt og spennende..

 

har vel vært borti så vidt firefox før, men vet at kjæresten min som kan en del bruker opera.

 

er det noen som har vært borti chrome? syns den virker spennende ut selv om det er bare beta version enda

 

 

 

Dette burde du egentlig sjekke ut selv i stedet for å gnelle på oss andre?

 

Hvis du ikke liker den/ de så er det jo ingen problem å uinstallere ?

Lenke til kommentar

Vel, det som gjør Firefox til en god nettleser i mine øyner er mengden addons man kan installere. Alt fra reklameblokker, GMail notifyer, mousegestures, søkeverktøyer og web-utviklingsverktøyer. Det er utrolig mye å velge i.

Du kan ta en titt i addon-arkivet her: addons.mozilla.org/en-US/firefox/ :)

 

Chrome er også ganske spennende siden Google tenker litt anderledes med sin nettleser, nemlig at webben blir mer applikasjonsbasert enn tekst og bilder. Men hvordan Chrome kommer til å skille seg fra andre nettlesere får framtiden vise. Ellers er det jo noen tekniske finesser som er litt spennende med Chrome, f.eks at hver tab er en egen prosess uavhengig av selve nettleservinduet.

 

Opera har jeg ikke så veldig god kjennskap til, men det var Opera som gjorde meg avhengig av mousegestures da jeg testet den for et par år tilbake.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

For ikke så veldig mange måneder siden ville jeg sagt at valget stod mellom Firefox og Opera. Nå har du i tillegg til de to nevnte både Safari og Chrome som gode alternativer.

 

For meg er Firefox god for to typer brukere. Den avanserte til den middels avanserte brukeren som bruker add-ons flittig, og den den vanlige brukeren som av en eller annen grunn trenger et alternativ til IE (kan være at forskjellige grunner). En standard Firefox installasjon gir deg en veldig grei, ren og enkel nettleser som med awesomebar og tagging av bokmerker tilbyr det beste bokmerkesystemet jeg har vært borti.

 

Opera er for den avanserte til den middels avanserte, har masse funksjoner og finesser, både nyttige og mindre nyttige. Kan forsåvidt brukes som en helt enkel nettleser, men er fortsatt hakket mer avansert enn clean Firefox installasjon.

 

Safari har jeg aldri prøvd så jeg skal ikke uttale meg.

 

Chrome er også et godt alternativ. Det er en minimalistisk nettleser som har som mål å sette sidene mer i fokus, noe som til dels gjenspeiler seg på funksjonene. Foreløpig passer den best for vanlige til middels avanserte brukere.

 

Det er vel egentlig mine tanker rundt nettleserne i dag. :)

Lenke til kommentar

Imo er Firefox den ultimate nettleseren, mye fordi du kan tilpasse den akkurat slik du vil ha den (ved hjelp av extensions og about:config)

 

Opera er nok ett godt valg om du ikke bryr deg så veldig mye (funker veldig bra out-of-the-box, har tabs, en del smarte funksjoner du kan slå på hvis du vil og viser nettsider riktig).

 

Chrome og (nyeste versjon av) Safari er mulig alternativer, men har ikke prøvd de i noen større grad. Men av hensyn til folk som prøver å lage websider iblant; slutt å bruke IE! :p

 

edit: leif

Endret av Überadri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...