Gå til innhold

Selger Iphone uten abonnement


Anbefalte innlegg

Jeg vet godt hvor disse iPhonene kommer fra.... Det står heller ikke i artikkelen at de får mobilene fra NetCom. Hvor ser du isåfall det? :whistle:

 

Ja, det står at telefonene er fra NetCom i Norge. I fjerde avsnitt står det:

Telefoner fra Norge.

"Telefonene importerer den svenske butikken fra Norge. Det er altså snakk om NetCom-låste telefoner".

 

Ja, men det står ikke at de kommer fra NetCom til Datametrix. Det står at det er telefoner som i utgangspunktet kommer fra NetCom, men om du leser i neste avsnitt står det "Det er ifølge Johan Hellström i Datametrix et aldri så lite problem, siden tilgangen avhenger av hvor kalde føtter leverandørene får." Sistnevnte er nok ikke NetCom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
Koster den ikke 4200 hvis man kjøper den og avslutter abonomentet?

Litt under 5200. Vi vurderte alle alternativene i forrige uke, og dette var det billigste vi kom til.

 

Snakk om å betale for å bli banka opp...

Lenke til kommentar

Jeg vet godt hvor disse iPhonene kommer fra.... Det står heller ikke i artikkelen at de får mobilene fra NetCom. Hvor ser du isåfall det? :whistle:

 

Ja, det står at telefonene er fra NetCom i Norge. I fjerde avsnitt står det:

Telefoner fra Norge.

"Telefonene importerer den svenske butikken fra Norge. Det er altså snakk om NetCom-låste telefoner".

 

Ja, men det står ikke at de kommer fra NetCom til Datametrix. Det står at det er telefoner som i utgangspunktet kommer fra NetCom, men om du leser i neste avsnitt står det "Det er ifølge Johan Hellström i Datametrix et aldri så lite problem, siden tilgangen avhenger av hvor kalde føtter leverandørene får." Sistnevnte er nok ikke NetCom.

 

Hvor kommer de andre iPhones fra da? (Du skrev lenger opp at du vet godt hvor de kommer fra). Journalist Marius Valle skriver slik at man får inntrykk av at det her er snakk om én leverandør, altså NetCom, inntil J. Hellstrøm nevner leverandør i flertall. Hvem er de andre norske leverandørene? Er det leveranser fra privatfolk som har importert eller noe?

Håper Marius Valle kan forklare oss hva han mener er riktig ut i fra det han skrev.

Lenke til kommentar
Telefonene importerer den svenske butikken fra Norge.

Herregud så lang tid jeg brukte på å forstå den setningen. Skylder på at jeg er trøtt. Men oki; telefonene blir altså importert fra Norge. Javel. Det trenger da ikke bety at det er snakk om telefoner kjøpt fra NetCom. Eller?

 

Hvis det er slik at det sitter noen smartinger og bestiller fra NetCom, for så å videreselge de med en gang (etter en opplåsning) i stor skala, kan det vel hende at dette er et brudd på noen av NetComs kjøpsbetingelser?

 

---

 

Differansen mellom 7200 NOK (på den svenske netthandelen) og 5200 NOK (ved å bestille fra NetCom) synes jeg ikke er stor nok til å hyle over. Husk på at man på sistnevnte produkt selv må foreta opplåsning og hacking av telefonen; hvilket jeg antar fjerner alle former for garantier og reklamasjonsrett. Kan lett forstå at mange heller kjøper en fabrikk-opplåst telefon. (Hvis det da er tilfelle at disse telefonene altså blir levert ikke-låste fra Apple til webshoppen (via Norge).)

Lenke til kommentar
Telefonene importerer den svenske butikken fra Norge.

Herregud så lang tid jeg brukte på å forstå den setningen. Skylder på at jeg er trøtt.

Du er ikke alene om ikke å forstå den setningen med en gang. Ser ut som om det er telefonene som importerer den svenske butikken. :D Måtte lese den ett par tre ganger selv. Tror det hadde vært mer riktig om setningen hadde vært sånn: "Den svenske butikken importerer telefonene fra Norge".

Lenke til kommentar
Når telefonen er låst opp, kan du bruke hva som helst. Det er poenget med å låse den opp!

 

7200kr for noe man kan få for 4200kr like lett er svindel.

 

Lovlig svindel, dog - desverre.

 

Poenget er vel at svenskene IKKE like lett kan kjøpe telefonen ulåst. En svenske kan ikke bare bestille telefonen hos Netcom. I tillegg skal telefonen gjennom et ekstra ledd etter Netcom. Det er vel snakk om privatpersoner som kjøper iPhone hos Netcom, får dem låst opp med bruddgebyr og deretter selger dem til det svenske selskapet med en liten fortjeneste. Når telefonen så ankommer Sverige etter at frakt og eventuelt toll er lagt til prisen, må også lønn og eventuelle servicekostnader legges til, for jeg tipper at selskapet ikke har noen avtale med Apple om returer og service. Selskapet er heldige om de klarer å få telefonen til Sverige for under 6500 kroner (for 16GB), og da står de igjen med bare noen hundrelapper i fortjeneste. Skjønner ikke hvordan det kan sammenlignes med svindel å dekke en etterspørsel på ærlig vis.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

NetCom sponser iPhone-telefoner solgt av norske butikker mot at de låses til NetCom, og alle iPhone-telefoner i Sverige og Norge må selges med denne avtalen fordi Apple har en avtale med TeliaSonera (NetCom sin eier). Det betyr ikke at det er NetCom som faktisk selger telefonene. De går fortsatt fra Apple, til evt. grossistledd og så butikken og så til kjøperen. Denne svenske nettbutikken er et ekstra (fordyrende) mellomledd som kjøper fra den norske butikken. Hvis jeg forstår riktig.

Endret av MrGs
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...