Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc, svart skjerm med HD4870 og P5Q


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp kjøpt meg ny PC, og til min store skuffelse er ikke alt som det skal være.

 

Her kommer problemet jeg søker hjelp til.

Når jeg starter PC'en kjører alle vifter og komponenter som det skal, viftene kanskje litt i det beste laget siden maskinen bråker som et uvær.

Jeg har lest litt rund på forumet her, men fant ingen svar som hjalp.

 

Jeg har også sjekket all kablene og testet med annet skjermkort og mindre minne osv.

 

Om noen har en anelse om noe som kan hjelpe, ville jeg vært evig takknemlig for svar.

Endret av nasher90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg har nettopp kjøpt meg ny PC, og til min store skuffelse er ikke alt som det skal være.

 

Her kommer problemet jeg søker hjelp til.

Når jeg starter PC'en kjører alle vifter og komponenter som det skal, viftene kanskje litt i det beste laget siden maskinen bråker som et uvær.

Jeg har lest litt rund på forumet her, men fant ingen svar som hjalp.

 

Jeg har også sjekket all kablene og testet med annet skjermkort og mindre minne osv.

 

Om noen har en anelse om noe som kan hjelpe, ville jeg vært evig takknemlig for svar.

 

 

vel jeg hadde samme/lignede problem før, vel vi får håpe at du ikke var like uheldig som meg..

 

det som var mitt problem var at strømforsyningen drepte hovedkortet. sånn at når jeg fikk nytt hovedkort skjedde det samme igjen..

det vil si at verken hovedkortet eller strømforsyningen fungerer..

 

men som sagt får vi håpe at du ikke er så uheldig..

det du kan gjøre er og bytte ut hovedkort ELLER strømforsyning, hvis det funker når du har byttet ut en av de har du løsningen..

hvis du ikke har noen deler liggende blir det verre..

 

lyser tastatur og mus??

Lenke til kommentar
Nei her lyser hverken mus eller tastatur.

Får for gud skyld håpe jeg ikke er like uheldig som deg...

 

Takk for svar.

 

 

hm.. når ikke mus og tastatur lyser kan det være hovedkortet..

 

kobl ut alt bortsett fra det mest nødvendige.. altså kun psu, hovedkort, cpu og skjermkort.. du trenger ikke harddisk..

 

hvis du ikke ser forskjell og ikke kjenner noen du kan låne deler av, ville jeg kontaktet leverandøren av delene. der får du sikkert melding om og sende inn delene. hvis de ikke finner feil må du betale for at de sjekket, finner de feil sender de deg sikkert nye deler..

 

lykke till..

Lenke til kommentar
Når jeg starter PC'en kjører alle vifter og komponenter som det skal.

Jeg har lest litt rund på forumet her, men fant ingen svar som hjalp.

 

Jeg har også sjekket all kablene og testet med annet skjermkort og mindre minne osv.

 

Jeg hadde samme problemet da jeg startet opp maskinen for første gang. Jeg tok ut minne og da fungerte alt sammen. Jeg får nå kjørt 2x2GB brikker i channel A, men så fort jeg setter ei minnebrikke i channel B funker det ikke lenger. Da blir det svart skjerm, men alle vifter og harddisker kjører.

 

Veit ikke om det fungerer med bare ei brikke i channel A hos deg jeg?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

SYNES DET HØRES UT SOM STRØMFORSYNINGA SIDEN PCEN IKKE HYLER EN FEILMELDING...ops sårry for caps så det ikke før jeg hadde skrevet en del, vel sånt skjer av og til , jeg har iallefall nesten samme pc og den første strømforsyninga jeg fikk var det noe feil med. da var den helt lik din, starta opp viftene og lyste i ting men ettelleranna var feil så hovedkortet starta ikke opp internal post engang. generelt sett er det som regel hk eller strømforsyning hvis hk ikke gir feilmelding.

Endret av minimum payne
Lenke til kommentar

Det må nevnes at man får samme symptomer hvis CPU ikke starter.

 

Man må da sjekke:

- At det er koplet rett strøm til CPU via PSU kabel p4/eps atx12v

4/8 pin

- Montering av CPU i sokkelen er skikkelig.

- Ta ut CPU og sjekk for bøyde pinner i S775 sokkelen på hovedkortet

- At montering av 775 kjøler er "firm" og har jevnt press

Lenke til kommentar

Jeg har nesten nøyaktig samme problem med nykjøpt P5Q. Eneste forskjellen er at jeg får lys på musa. Alt snurrer og går, lyser grønt, piper ikke, osv. men skjermen er svart :(

 

Har prøvd å ta ut en minnebrikke, men skal prøve alle slottene nå, for sikkerhets skyld.

 

 

Specs: Asus P5Q, Intel Core Duo 2.33MHz, Asus GeForce 9600GT, 500W PSU.

 

CPU'en var litt vrien å sette inn, så jeg er ikke helt 100% sikker på om den sitter skikkelig. Mer som 90% sikker :) Er det slik at man kan få svart skjerm før POST hvis CPU'en ikke er koblet skikkelig?

 

Den er vrien å fjerne og sette inn (en av de festeclipsene nekter å løsne, vil ikke bruke for mye makt heller...), så jeg vil helst sjekke alle andre løsninger først.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Ok... Jeg løste problemet (selvfølgelig bare for å støte på et nytt...).

 

Det viste seg at jeg ikke hadde koblet i begge strømkablene på hovedkortet :blush:

 

På mitt forrige hovedkort hadde jeg kun en strømkabel tilkoplet, så dette var litt nytt for meg. I tillegg var halve inngangen på strømmen jeg ikke hadde koblet på dekket av et liten plate som jeg måtte ta vekk for å sette inn kabelen. Derfor overså jeg både kabel og inngang fordi de ikke passet sammen ved første øyekast. Slurvete, jeg vet...

 

Uansett, jeg kommer meg nå til POST og BIOS setup. Men, når jeg prøver å boote fra HD går jeg omtrent øyeblikkelig i blåskjerm. Men jeg har hvertfall kommet meg et viktig skritt videre!

 

Prøvde å kjøre Windows install fra disk istedenfor. Da blir alle drivere og slikt lastet inn, men så stopper det med samme blåskjerm igjen når det kommer så langt som til "Starting Windows".

 

Kan harddisken ha blitt ødelagt av å ha blitt startet med for lite strøm? Eller er det noe jeg kan stille på i BIOS for å ordne dette?

 

Takk for svar til alle som tar seg tid til å hjelpe!

Lenke til kommentar
Jeg har nesten nøyaktig samme problem med nykjøpt P5Q. Eneste forskjellen er at jeg får lys på musa. Alt snurrer og går, lyser grønt, piper ikke, osv. men skjermen er svart :(

 

Har prøvd å ta ut en minnebrikke, men skal prøve alle slottene nå, for sikkerhets skyld.

 

 

Specs: Asus P5Q, Intel Core Duo 2.33MHz, Asus GeForce 9600GT, 500W PSU.

 

CPU'en var litt vrien å sette inn, så jeg er ikke helt 100% sikker på om den sitter skikkelig. Mer som 90% sikker :) Er det slik at man kan få svart skjerm før POST hvis CPU'en ikke er koblet skikkelig?

 

Den er vrien å fjerne og sette inn (en av de festeclipsene nekter å løsne, vil ikke bruke for mye makt heller...), så jeg vil helst sjekke alle andre løsninger først.

jøss, på min prosessor har jeg 2.4GHz

Endret av skullcandy93
Lenke til kommentar
Prøvde å kjøre Windows install fra disk istedenfor. Da blir alle drivere og slikt lastet inn, men så stopper det med samme blåskjerm igjen når det kommer så langt som til "Starting Windows".

 

Dette høres ut som at det ikke er S-ATA-støtte i XP. Hvis du trykker F6 når du får tilbud om det i starten av installeringen, får du mulighet til å legge inn SATA-driver fra diskett (noen som har diskettstasjon lenger?). Mulig det går med minnepenn, har ikke prøvd.

 

Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...