Gå til innhold

Bør jeg levere min WD tilbake til Elkjøp?


Kamerilla

Anbefalte innlegg

NTFS har noe som heter "access control".

Dvs at f.eks du med din windows konto (= kamerilla med passord 1234) på din PC lager en mappe og lagrer filer på din disk (ekstern) . Så vil i utgangspunketet kun du kunne slette/endre/modifisere disse fra din kamerilla konto fra samme maskin .

Dette er litt dumt med en ekstern disk som man skal ha muligheten til å kople til flere windows PCer og flytte med seg rundt.

Ved å sette /nosecurity i convert vil alle filer/mapper bli security satt til at de kan aksesseres/endres/slettes/modifiseres av gruppen som heter "everyone".

Du vil da ikke få noe problem med å kople ekstern disken til andre windows PCer og jobbe normalt med filene/mappene dine på den.

 

 

Jeg er veldig takknemlig for at du gidder å svare, men jeg er dessverre ikke sikker på om jeg forstod helt...

For meg er sikkerhet det viktigste, å vite at ingen andre kan få tak i mine dokumenter.

Det gjelder både hvis de finner harddisken med dokumentene på den, og hvis jeg har slettet dem og formatert harddisken og ønsker å selge den.

Er dette mulig hvis jeg bruker "nosecurity"? Vet du i så fall tilfeldigvis hvordan jeg gjør det?

 

Kamerilla

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bare å bruke convert kommandoen uten /nosecurity parameteret det.

 

 

 

Men hvis du mister disken din kan hvem som helst med litt peiling kopiere ut filene dine uansett om du har satt NTFS security eller ikke ved å ta eierskap på den i sin egen maskin.

 

Da kommer man til neste lag av sikkerhet som er kryptering (NTFS encryption). Men selv denne er cracket.

 

Mister du en portabel HD er man på ingen måte sikret at data på den kommer på avveie uansett hvordan man setter den opp.

 

Men når det er sagt , å fortsette med FAT filsystem er ingen fisikkerhet i filsystemet i det hele tatt.

 

Eneste måten som er dugandes pr idag sett utfra det du nevner er power on passord lagret i selve harrdiskens firmware.

 

 

Det jeg begynte med i denne tråden ang sikkerhet har sporet av.

Det jeg foreslo var NFTS overfor FAT fordi det er mere robust med tanke på korrupsjon/tap av data f.eks ved plutselige utkoplinger som gir sjekkdisk ved boot igjen , og således er NTFS et sikrere filsystem da det klarer seg bedre mtp gjenopretting av filer i filsystemet vs FAT.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...