Gå til innhold

Den store Dell Inspiron Mini 9 tråden


benlen

Anbefalte innlegg

Dell Inspiron Mini 9 (aka Inspiron 910 aka Mini Inspiron E)

laptop-inspiron-9-hero-295.jpg

 

Dell har endelig lansert sin første Netbook - Dell Inspiron Mini 9. Mye er kanskje likt andre maskiner i denne klassen, men Dell har nok lært mye av andres feil.

Den er foreløpig ikke tilgjenngelig i andre land enn USA, UK, Irland, Frankriket, Tyskland og Østerriket (og Australia?), men ryktet sier at den vil bli tilgjenngelig i norge i november.

Den vil snart bli tilgjenngelig med Ubuntu.

 

Strømadapteren ser ut til å være av typen som går rett i veggen (som en litt stor mobil-lader) og ikke veie mer enn 150 gram

 

Nyheter/Rykter:

  • - Den har ingen vifte! ref
  • - Selv om en manual tyder på at alter lagt opp til at man enkelt kan installere 3G selv, er det nå rykter om at dette ikke (ennå) er mulig.Ref
  • - 16GB versjonen ser ut til å være en raskere ssd (fra STEC) enn de to andre versjonene med 4GB og 8GB (fra INTEL)Ref

 

 

 

Spesifikasjoner:

Prosessor: Intel Atom Processor (1.6GHz, 512KB L2 Cache, 533MHz FSB)

OS: Windows XP Home Edition SP3 eller Ubuntu Linux 8.04 med Dell remix

Minne: Opp til 1GB 533MHz DDR2 SDRAM.

Brikkesett: Intel® 965PM / GM Express Chipset

Grafikk: Intel® Integrated Graphics Media Accelerator 950

Skjerm: Glossy 8.9" LED display (1024X600)

Hard Drives:4GB, 8GB eller 16GB SSD

Tråløst nett: 802.11g (og b?)

Porter:3 USB 2.0, Nettverksport, VGA, hodetelefoner, mic, 3-i-1 kortleser, strøm

Batteri: 4-cell 32WHr Li-Ion Battery (forvent 3+ timer)

 

 

Størrelse:

Bredde:23,2 cm

Høyde: 2.72 cm front / 3.17 cm bak

Dybde: 17.2 cm

Vekt: 1.035 kg

 

Valgfritt: (i USA?)

Kamera 0.3MP eller 1.3MP

Bluetooth® Internal (2.0) mini-card

 

Manualer

 

Tester:

AnandTech.com

laptopmag.com

apc

 

Bilder:

 

 

 

Dells egene bilder: link

 

mini.jpg

vsEee.jpg

keyboard3.jpg

l_ht_0809mi28.jpg

 

 

 

Filmer:

 

 

Dell:

Se filmen hos Youtube

 

NotebookReview.com

Se filmen hos Youtube

 

laptopmag.com

 

 

 

 

 

 

Endringslogg:

 

 

5. september 08: Opprettet.

6. september 08: lagt til en test og litt mer rykter og link til manualer.

9. september 08: Lagt til litt nye rykter og et bilde av US strøm adapter

 

 

Endringsforslag taes på PM!

Og la oss prøve å ikke la dette bli en tråd om hvor lang tid det tar fra du bestiller den til du får den...

Jeg har selv bestilt denne maskinen i UK så skal komme med mer info når den kommer om en to ukers tid...

Endret av benlen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har veldig lyst på en slik selv. Det har ikke dukket opp noen estimert dato for lansering i Norge enda?

Det eneste jeg er litt skeptisk til, er at tastaturet i følge reviews ikke er like godt som på aa1 og wind. Noe som jeg synes er ganske viktig, da den nok kommer til å bli brukt mye til forelesningsnotater og litt programmering. Ellers liker jeg veldig godt utseendet på den, og den ser veldig solid ut.

Lenke til kommentar

hørtes ut på ene filmen som om at denne kan kjøpes med mulighet for å stappe inni sim kort (mobilt bredband), noen som veit hva det vil koste ekstra? Å hva pc vil koste? hva med æøå? Såg lekker ut denne også, har avventet kjøp da jeg vil ha en som man kan ta sim kortet inni å slippe usb modemet, hørte acer skulle lage slik og regnet da med flere også kom til gjøre det.

 

Men hm hvordan vil det bli uten vifte da tro? Varme?

Lenke til kommentar
hørtes ut på ene filmen som om at denne kan kjøpes med mulighet for å stappe inni sim kort (mobilt bredband), noen som veit hva det vil koste ekstra? Å hva pc vil koste?

 

Her ser du litt mer av innsiden: http://jkkmobile.blogspot.com/2008/09/dell...-dissected.html

 

Jeg antar at det vil være en slot for sim kort på alle maskinene (slik som det f.eks er på m1330). Og at det er en plass som det er lagt opp på et slikt wwan kort.

 

Så det vil nok være en valgmulighet for dette, etter hvert. Mitt inntrykk er at dette ofte er ganske dyrt i Norge.

 

 

hva med æøå?

 

Det er jeg også spent på...

Lenke til kommentar
Denne hørse jo super ut! To stikkord for min del er "byggekvalitet" og "ingen vifte" :)

 

$350 mot Asus sine $600, som koster ~3300,- på Komplett, vil dette si at denne Dellen kan komme til å gå for under 3000,-? *håper*

 

igh den engelske dell-siden koster mini 9 fra £299, så ville tro den blir over tre tusen i norge, uten at jeg helt vet hvor mye dell-prisforskjellene svinger i europa.

Lenke til kommentar
igh den engelske dell-siden koster mini 9 fra £299, så ville tro den blir over tre tusen i norge, uten at jeg helt vet hvor mye dell-prisforskjellene svinger i europa.

 

Men nå skal det sies at dette er den full spec'a (og eneste i UK) modellen.

Når det kommer enklere modeller med unbuntu + kanskje et prisfall, så burde prisen synke litt...

Lenke til kommentar
Den er foreløpig ikke tilgjenngelig i andre land enn USA, UK (og Australia?), men ryktet sier at den vil bli tilgjenngelig i norge i november.

"It is available in UK, Ireland, France, Germany and Austria immediately from Dell online, however if you live in Spain or Italy you're going to left in suspense a little longer as you can't have one until October."

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/new...piron-mini-here

Lenke til kommentar

Det er bare helt bak mål at Norge ikke får netbooks samtidig med andre land, jeg fatter ikke hvorfor leverandørene sleper så utrolig med bena i Norge.

 

Det ble solgt 526.000 flatskjermer og 800.000 bærbare pc'er i Norge i 2007.

 

Her er det penger å tjene, de fleste av oss med en laptop kunne vel tenke oss en til for å ha på soverommet eller i kjellerstua?

 

:-)

 

Vi vil ha Dells nye modell 15.9 senest ...

Endret av small_pc
Lenke til kommentar

Er for tiden i Australia saa bestilte en mini 9 i gaar. Det kom paa 570 AUD (5% off 599 pga studentrabatt). Altsaa ca 2700, som er det samme jeg betalte for aa faa min EEE PC 701 i fjor november. Denne 701-en solgte jeg for 2000 i juni, saa jeg er godt fornoeyd. :)

 

Dell sier shippinga tar ca 10 arbeidsdager. Lurer paa hvordan jeg skal komme rundt problemet med at AE-knappen er flytta. :p

 

Jkkmobile skriver forresten i dag at 16GB SSDen er STEC mens 4GB og 8GB er INTEL. Kanskje oppdatere foerste post med det? STEC er som kjent en del raskere enn INTEL, som f.eks Acer Aspire One bruker.

 

Testene av STEC er dog skuffende.

Lenke til kommentar
Det er bare helt bak mål at Norge ikke får netbooks samtidig med andre land, jeg fatter ikke hvorfor leverandørene sleper så utrolig med bena i Norge.

 

Det ble solgt 526.000 flatskjermer og 800.000 bærbare pc'er i Norge i 2007.

 

Vi har kjøpekraft, men ganske få innbyggere i forhold til andre land, der ligger problemet.

Lenke til kommentar

Min Mini 9 er i hvert fall kommet nå..

 

Noen få førsteinntrykk:

 

Merker at SSDen er treg når man starter maskinen første gang. XP setup bruker en liten evighet. Det samme gjelder installeringa av Windows Updates.

 

Installasjonen har mye bloatware som må avinstalleres forresten. Selv om effektene i Dell Webcam Center var topp!

 

Webcameraet virker bedre på Dellen enn på EEE Pc 1000h.

 

1000H er mer lyssterk, men jeg syns dellen er mer behagelig å se på pga glossy.

 

Avinstalleringer, installeringer og surfing samtidig ga 1 timer og 40 min ca før den var på 50%.

 

Tastaturet krever en tilvenning merker jeg. Jeg har tidligere hatt EEE Pc 701 også, som jeg vendte meg til etter et par uker. Det største problemet er mangelen på tasten Å. Noen forslag til hvordan jeg skal få til denne? :)

 

Æ er flytta ned to hakk til høyre for space. Dette er også litt spesielt.

Lenke til kommentar

OK, da har jeg endelig fått somlet meg til å ta noen bilder.

 

Og jeg må si jeg er veldig fornøyd med maskinen. Den er liten og det er selvsagt ikke det enkleste å skrive på tastaturet.

 

æøå er på følgene taster på bildet under...

å={[

ø=;:

æ=]}

 

men har ikke helt funnet ut om jeg skal bruke norsk eller engelsk eller kanskje et eget oppsett. Savner mest F11 og page up/down

 

Skjermstørrelsen synes jeg er fin. Spesielt når man har fullscreen.

 

WinXP synes jeg ikke fungerer optimalt. Har slitt litt med mangel på minne. Og C: er komprimert by default noe som kan gjøre den tregere kanskje?

 

Laderen er ok størrelse, men det var dessverre ikke slik at jeg kunne bytte ut UK støpselet til norsk. Så må nok finne en converter.

 

Og dessverre ikke noe opplegg til WWAN (men er det ikke greiere med BT og mobil?)

(må legge til mer senere... )

 

Bilder:

 

 

post-23793-1221666706_thumb.jpg

post-23793-1221666719_thumb.jpg

post-23793-1221666731_thumb.jpg

post-23793-1221666741_thumb.jpg

post-23793-1221666754_thumb.jpg

post-23793-1221666810_thumb.jpg

post-23793-1221668081_thumb.jpg

 

 

 

 

Sammen med Dell X1 12":

 

 

post-23793-1221666683_thumb.jpg

post-23793-1221666694_thumb.jpg

 

 

 

 

BIOS:

 

 

post-23793-1221666825_thumb.jpg

post-23793-1221667023_thumb.jpg

post-23793-1221667110_thumb.jpg

post-23793-1221667133_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...