Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fiber fra Telenor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Han nevnte noe om at Telenor taper 12 000kr per kunde...

 

Hvis de greier 12000 i snitt så driver de effektivt, det normale er jo 25 - 30000,- pr oppkoblet kunde i investeringer, det er ikke ett tap i så måte men gjør at man trenger endel års kundeforhold før man går i pluss.

 

Ettersom man binder seg til Telenor i all overskuelig fremtid så høres det ut som en god investering.

 

Hvem er det som eier kabelen forresten? Huseier eller Telenor?

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar

Nei, fiberlinjene blir ikke behandlet som telefonlinjene så der har man monopol, Lyse er jo den store i dette markedet og de har jo heller ikke noe krav om åpne nett for tredjepartsleverandører.

Disse kravene vil nok komme i fremtiden men skal man få noe fart i utbyggingen må man nok finne seg i at utbyggerene vil ha litt "inntjeningstid" på sin investering.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk ei søt dame fra Telenor på døra i sommer. Hun kunne lokke med fiber billigere enn det jeg betaler for ADSL i dag. Hun presiserte også at jeg ville ha 14 dagers angrefrist.

 

For noen uker siden fikk jeg et brev fra Telenor om at nok personer i nabolaget hadde godtatt tilbudet. De forventer å starte med gravinga i løpet av oktober. Oppkoblingen blir først i Q2 2009, mens tv over fiber vistnok skal starte neste høst.

 

Gleder meg uansett til å kvitte meg med Ventelo·

Lenke til kommentar

Telenor satser friskt på fiber til privatmarkedet utenom storbyene :thumbup:

 

Bor i Kristiansund N, og fikk brev og besøk på døra i kveld.

Iførste omgang kun IA og IP-telefoni, men digitalTV fra 3. kvartal 2009.

Har selvsagt signert bestillingsskjema (kr 1.990,-). Pilotprosjektet krever derimot "tilstrekkelig oppslutning" hvilket visstnok var 500 husstander i området.

 

EDIT:

Hvis jeg husker rett, ville de levere en billig grunnpakke med TV-kanaler pluss de enkeltkanalene en måtte ønske fra en liste på omkring 300 kanaler.

Endret av lurerpaa
Lenke til kommentar

Vel det kan vel virke som om at de angriper selve fiberproblematikken på sanne måten som Lyse og andre kraftselskaper gjør. Dog det er tydelig at de er ganske så i startgropa enda. At de ikke engang har reklamemateriell og andre ting er nok en sammenheng med dette.

 

Blir spennende å følge dette utover.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Bump :)

 

Har selv fått en fra telenor på døren og takket ja til tilbudet. Tror det er 25/10 vi har abonnemert på. Har fått alt inn i huset, men kan ikke bruke det endå fordi at alle på feltet eg bor på skulle få det samtidig. Fibernett skal jo være fremtiden og alt det dere, men eg har ikke veldig bra peil på slikt. Så kor mye bedre blir dette enn det som er vanlig i dag? Blir det slik at man merker stor forskjell? Gleder meg ganske mye til å få det no, mest fordi at det er noe med nettet eg har fra nextgentel som gjør at eg får NAT type 3 på playstationen, noe som ofte merkes når eg skal spille onlie med venner.

 

Er det noen som har fått det enda?

Lenke til kommentar

Jeg har takket ja til det samme tilbudet :)

Telenor sa det skulle være klart i Juni.. og det ser ut til at de klarer tidsfristen, fordi er godt i gang her.. 1400,- for å legge opp alt helt frem til pc`n.. inkludert graving..

Sentralen vil ligge ca 500 meter unna meg, så hastighetene vil nok holde det de lover også :)

Lenke til kommentar

Hastigheten de lover? Alt jeg vet er at det skal være bra hastighet. Men kor mye bedre blir det egentlig? 8 er vel vanlig no, og 25/10 er det tilbudet eg tipper de fleste kommer til å benytte seg av. Så er det slik at det blir store øyne og et ''woooow'' når eg ser hastigheten?

Lenke til kommentar
Sentralen vil ligge ca 500 meter unna meg, så hastighetene vil nok holde det de lover også :)

Bare for å nevne det, avstand er ikke ett tema når det er snakk om fiber. Regner med det er snakk om single mode og da mener jeg det er en grense på rundt 10km for gigabit(da snakker jeg om hyllevare).

Lenke til kommentar
Hastigheten de lover? Alt jeg vet er at det skal være bra hastighet. Men kor mye bedre blir det egentlig? 8 er vel vanlig no, og 25/10 er det tilbudet eg tipper de fleste kommer til å benytte seg av. Så er det slik at det blir store øyne og et ''woooow'' når eg ser hastigheten?

 

Når alle i "rushet" bruker kobbernettet til å koble seg på internett, så svekkes båndbredden for alle, uansett hvilken hastighet som er bestilt.

 

Når alle brukerne på fiber er på nett, så merkes det ikke i det hele tatt.

 

Så forskjellen er at du alltid har den hastigheten du har bestilt, det er noe helt annet enn kobbernmettet til telenor.

Lenke til kommentar

Jeg har selv takket ja til Fibernett fra Telenor(dog ikke igjennom selgere, men bestilt hos telenor), da internettoppkoplingen hjemme hos meg er direkte forkastbar. Har bestilt 50 linje da jeg trenger GREI hastighet ihenhold til jobb + barn i huset som sitter å stjeler en del netthastighet. Jobben betaler internetten da jeg trenger internett hjemme for å jobbe. Veldig grei løsning, bortsett fra at de er utrolig trege til å få jobben gjort! De begynte å grave her 2-3 månder før Juleferien og de er enda ikke ferdig (!) Men bortsett fra dette ser avtalen helt grei ut.

 

 

Disse selgerne virker veldig falske, slik jeg har sett dere skrive om dem og jeg vet ikke med dere men jeg ville nokk ha kontaktet telenor og spurt om dette.

Lenke til kommentar
Når alle i "rushet" bruker kobbernettet til å koble seg på internett, så svekkes båndbredden for alle, uansett hvilken hastighet som er bestilt.

 

Når alle brukerne på fiber er på nett, så merkes det ikke i det hele tatt.

 

Så forskjellen er at du alltid har den hastigheten du har bestilt, det er noe helt annet enn kobbernmettet til telenor.

 

Det er en sannhet med modifikasjoner siden det på DSL veldig ofte er matingen inn til sentralen som også er problemet og ikke bare kobberet ut til deg (dette er oftest aktuellt på små steder siden Telenor har dårligere matelinjer der).

 

Det samme får en på Fiber og en skal selge den 25 el 50 Mbit linjen rimelig mangen ganger (overbooke) for å kunne komme i nærheten av å tjene penger på den. Men stort sett er ikke dette noe en merker siden gjennomsnittsbruken uansett ligger bare på 3-10% av hva en har kjøpt/tilgjengelig. (tallet tar jeg fra trafikken på ca. 3-4 sentraler med rundt 3-400 brukere pr sentral, men er veldig lite vitenskapelig utregnet).

 

Det eneste jeg igrunn ikke liker med Telenor sin fiber utbygging er at dei har valgt å bygge med PON og ikke aktivt ut til kvar kunde (dvs fra sentral til kunde er det en stor linje som blir splittet passivt ut til abonentene) mens Lyse og "alle" andre som bygger fiber har en port i sentral pr kunde og kvar kunde har 100Mbit el. 1000Mbit fiber tilkobling ut til seg som så blir splittet i tv, internett osv.

Noe som også betyr at om en av kundeenhetene i Telenor sin utbygging (innenfor den ene "sløyfen" begynner å ikke overholde sine tidsluker for sending av data så kan hele den sløyfen bli ustabil eller tryne på annet vis). Mens når en har dedikert til kvar kunde så er det kun den ene kunden som blir berørt av feilen og ikke alle som er i området rundt han.

 

Siste tingen om en også bør være oppmerksom på er at om en begynner med HD TV og flere aparat pr hus + kansje PVR så går båndbredden i ett PON nett fort vekk siden en kanal tar opp til ca. 25Mbit og har du da 2 stk pvr'er som ser på en kanal og tar opp en annen så har en brukt 100MBit totalt bare på det huset og totalt i en ring en er det for eks 2.5Gbit/1.25Gbit tilgjengelig (som igjen er delt på 32-64 kunder.)

 

Så har en totalt 64 kunder på en ring så vil kvar av dei ha maks ca. 40Mbit og det er ikke mer enn en TV kanal + internett.

 

For å ha sagt det så er nå dette bare min personlige mening om det og det er godt mulig at Telenor ikke splitter til 64 kunder men kansje bare til 32 el.l.

 

Men uansett bare litt synsing fra min side....

Lenke til kommentar

Dette høres veldig likt ut som fremgangsmåten til Lyse i startfasen, de hadde også veldig lite info om selve produktene. De sjekket bare interessen for å se om det i det hele tatt var aktuelt å bygge ut i mitt område.

 

Jeg skrev under før han var ferdig å snakke :p Kan aldri gå tilbake til ADSL nå etter jeg fikk dette for ca 5 år siden. Selv en 10/10Mbit linje føles bedre enn en 20 Mbit xdsl linje. Og fast IP for 10 kr mnd :D Men usikker på om Telenor vil levere dette, de tar jo flesk for dette hos bedriftskunder (150 hvis jeg husker rett).

 

Jeg tror ikke du har bundet deg til noe du vil angre på, 2000 kr for etablering er forresten kjempebillig, jeg måtte ut med 3k + og grave grøfta selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...