Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva betyr forlovelsen?


Gjest forlovelse

Anbefalte innlegg

Gjest forlovelse

Hva betyr sånn eksakt forlovelsen? Det jeg alltid har tenkt er at det er at hvis man frir og hun sier ja, er man forlovet fram til man er gift. Virker som jeg tar feil..(?) Og hva må man gjøre for å bli forlovet? Er det bare å skaffe seg to ringer og selv omtale seg som forlovet, eller er det masse papirer (evt. foreldres underskrifter osv..) og offentligheter osv? Håper noen skjønner hva jeg spør om her og ikke misforstår.

 

(Grunn til gjesteposting er at jeg ikke vil dama skal se jeg spør om slikt av personlig grunner..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva betyr sånn eksakt forlovelsen? Det jeg alltid har tenkt er at det er at hvis man frir og hun sier ja, er man forlovet fram til man er gift.

 

Det er riktig det du skriver, det er slik en forlovelse "fungerer". Man trenger derimot ingen papirer eller annen dokumentasjon fra hverken foreldre eller myndigheter for å forlove seg.

Lenke til kommentar
Gjest forlovelse
Det er riktig det du skriver, det er slik en forlovelse "fungerer". Man trenger derimot ingen papirer eller annen dokumentasjon fra hverken foreldre eller myndigheter for å forlove seg.

Men hvis det er riktig slik jeg skriver, kan man liksom forlove seg og vente 5-6 år(mulig en del overdrevet..?:p) før man gifter seg da?

Lenke til kommentar

Forlovelse er, som sagt, første skitt mot giftemål. Det er ingen grense hvor lenge den kan vare, syns man ikke bør drøye den mer enn to år. Hos oss (tyrkere, muslimer) er det en tradisjon at et par forloves i en familieseremoni, begge parter, det holdes tale og ringene settes på. Så brukes det mellom 0,5-2 år til man faktisk gifter seg. Jeg tror også at forlovelsen er en innledning, en tid å bli bedre kjent og forstå om man faktisk passer hverandre. Det er nok ikke lenge til jeg må finne en og da vil jeg nok bli forlovet rundt ett års tid.

Lenke til kommentar

Jeg tenker vel at når man forlover seg så bestemmer man seg ca samtidig for når man skal gifte seg. f.eks.hvis dere har ett år igjen på skolen, så vil dere vente to år for da har dere fast jobb og et sted å bo. eller om minstemann er ett år nå, så da velger dere å gifte dere om tre år, når han kan få med seg litt av det som skjer...

Lenke til kommentar

Jeg mener personlig at forlovelse betyr at vi nå skal begynne å planlegge bryllupp, og sette dato. Brylluppet skal stå maks tre år fram i tid.

 

Ellers har det blitt veldig vanlig blandt ungdommer (for all del, kanskje voksne også- hva vet vel jeg?) å 'ringforlove seg' eller hva de nå kaller det. Med det er ikke bryllupp i planene, det dreier seg kun om å ta forholdet et steg videre.

Lenke til kommentar
Jeg mener personlig at forlovelse betyr at vi nå skal begynne å planlegge bryllupp, og sette dato. Brylluppet skal stå maks tre år fram i tid.

Ellers har det blitt veldig vanlig blandt ungdommer (for all del, kanskje voksne også- hva vet vel jeg?) å 'ringforlove seg' eller hva de nå kaller det. Med det er ikke bryllupp i planene, det dreier seg kun om å ta forholdet et steg videre.

 

Med et annet ord; FJORTIS :whistle:

 

 

 

Er enig med Najki i første avsnitt, maks tre år. Det er grunnen til at forlovelse ble oppfunnet, hvis det å gifte seg finnes ikke da gjør forlovelse heller ikke! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Jeg mener personlig at forlovelse betyr at vi nå skal begynne å planlegge bryllupp, og sette dato. Brylluppet skal stå maks tre år fram i tid.

Ellers har det blitt veldig vanlig blandt ungdommer (for all del, kanskje voksne også- hva vet vel jeg?) å 'ringforlove seg' eller hva de nå kaller det. Med det er ikke bryllupp i planene, det dreier seg kun om å ta forholdet et steg videre.

 

Med et annet ord; FJORTIS :whistle:

Ja, det er tydeligvis "in" å forlove seg nå. Litt patetisk i grunn..

Lenke til kommentar

Juridisk så betyr ikke forlovelse noen ting, det er heller ingen krav til å være forlovet for å gifte seg. Sett i lys av det juridiske så er forlovelse bare en måte å kaste bort penger på.

 

Det skal dog understrekes at i teorien så kan man bli erstatningsansvarlig hvis man inngår en forlovelse i ond tro for å få mest mulig penger ut av forloveden, for deretter å bryte forlovelsen/ dumpe vedkommende.

 

Så konklusjonen må være at juridsik sett så betyr forlovelse bare en måte til å muligens bli erstatningsansvarlig, i teorien altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...