Gå til innhold

Tamron oppdaterer klassiker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror du har tatt feil av begrepene.

 

Oppgradere = Gå til noe bedre.

Å gå fra noe bra til noe dårligere er å nedgradere.

 

Don't worry, just glad I could help ;)

Vil nå si at å gå fra Nikon D40x til Samsung GX-10 er en oppgradering ;), men tror vi har laget nok Off topic nå :p

 

Noen andre en meg som synes Tamron burde kommet med ultrasonisk motor sån som gjør det mulig å gå fra auto- til manuell fokus bare ved å ta i fokusringen?

Lenke til kommentar

SRD: Du har selvsagt oppgradert kraftig og strategisk smart. Ikke la seg pille på nesa av akamforumets svar på VIF-klanen. :p

 

Men som du sier: tilbake til emnet. Det er godt at Tamron 10-24 og 70-200 snart skal bli tilgjengelige. Jeg synes det har drøyd lenge nok fra annonsering til tilgjengelighet.

 

Men ultrasonisk motor gjør vel ikke at man kan gå fra auto- til manuell fokus bare ved å ta i fokusringen? Man må vel fortsatt bruke enten bryter, eller som Tamron ofte gjør: Ha fokuskløtsj (dra fokusringen frem eller tilbake for å velske mellom manuell og auto)

Lenke til kommentar
Men ultrasonisk motor gjør vel ikke at man kan gå fra auto- til manuell fokus bare ved å ta i fokusringen?
Jo, på CaNikon, Olympus og Pentax i hvert fall kan du det.

 

Man må vel fortsatt bruke enten bryter, eller som Tamron ofte gjør: Ha fokuskløtsj (dra fokusringen frem eller tilbake for å velske mellom manuell og auto)
Selv på Pentax kan du switche mellom AF og MF uten bryter, du må bare la AF jobbe ferdig først. Det gjelder riktignok bare DA-objektiver, så objektivene må ha støtte for det, men nyere optikk har det.
Lenke til kommentar

Det er koz at mange hiver seg på med innebygde motorer, skulle bare ønske Tamron gjorde det litt enklere å skjønne hvilke objektiver som er motoriserte. 17-50 2.8 og 70-300 fikk bare et postfix slangt på modellnummeret som ingen forholder seg til uansett, så det ble litt vanskelig å skjønne seg på.

 

Noen flere som synes at Tamron-objektivene ser ganske stygge ut? Det har egentlig ikke noe å si, men de er fortsatt stygge. Det kommer ikke til å forhindre meg fra å skaffe en 90mm og en 10-24, men fortsatt...

Lenke til kommentar
Noen flere som synes at Tamron-objektivene ser ganske stygge ut?

Tja, det har nok lite å si men jeg synes faktisk noen av de er ganske pene. For å trekke frem noen med pene og rene linjer: 10-24mm, 18-270mm og 17-50mm. Legg spesielt merke til gummiringene og det partiet nærmest fatningen og fokusbryteren. 70-200mm minner derimot om en kinesisk skyskraper. Ellers så må jeg si at også andre produsenter har mange mindre pene objektiver.

Lenke til kommentar
Men ultrasonisk motor gjør vel ikke at man kan gå fra auto- til manuell fokus bare ved å ta i fokusringen?
Jo, på CaNikon, Olympus og Pentax i hvert fall kan du det.

 

Man må vel fortsatt bruke enten bryter, eller som Tamron ofte gjør: Ha fokuskløtsj (dra fokusringen frem eller tilbake for å velske mellom manuell og auto)
Selv på Pentax kan du switche mellom AF og MF uten bryter, du må bare la AF jobbe ferdig først. Det gjelder riktignok bare DA-objektiver, så objektivene må ha støtte for det, men nyere optikk har det.

 

[pirk]

Du bytter ikke mellom AF/MF på Canon ved å bruke fokusringen. På Canon så er det samme som på Pentax at du må vente til kamera har fokus før du kan fokusere manuelt.

 

Dette gjelder heller ikke alle objektiv med USM i navnet. Det finnes USM objektiv som ikke har fulltids manuell fokus.

[/pirk]

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...