Gå til innhold

PC -> dvi/hdmi-> tatung 32"-> ikke bilde


Anbefalte innlegg

Ønsker å koble pc'en min til min tatung 32". Har et ATI Radeon HD 2600 pro kort, og kabelen jeg har er en dvi-hdmi kabel som går fra pc og inn til en av hdmi-inngangene på tv'en. I Catalyst Control Center har jeg satt opp extended desktop og 1360*768 oppløsning. Når jeg velger pc/hd på fjernkontrollen så får jeg bare blå skjerm.

 

Noen som har noen gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dette er en Tatung V32MCAK: Jeg vil anbefale deg å bruke VGA, det er det som er støttet og dokumentert i manualen og anbefalt av Tatung. Gir nydelig bilde hos meg. Det er forøvrig også diskutert de siste dagene i 5000-tråden.

 

Men, DVI til HDMI bør også fungere med extended desktop og 1360*768, riktignok ikke med 1:1 pixelmapping men litt overscan (kantene av bildet kommer utenfor skjermen). Fikk du beskjed på PC-en om at ny skjerm var tilkoblet da du koblet til? Var TV og PC avskrudd eller påskrudd da du koblet til, og tok du en omstart etter tilkoblingen dersom de var på? Hvilken HDMI-kontakt på TV-en koblet du til, og hvor mange ganger trykte du på PC/HD-knappen?

Lenke til kommentar
Brukte HDMI2 kontakten, og trykte på PC/HD knappen flere titalls ganger.

Hvis utgangspunktet er at TV-en står på HDMI1, bør det holde med et trykk for å bytte til HDMI2.

Om utgangspunktet er at den står med TV, Scart eller en en annen video-tilkobling, er det to trykk, til det står HDMI2 øverst på skjermen. Å bytte fra en annen kilde til HDMI kan være litt tregt da TV skal sjekke signal/oppløsning på kilde før den tegner det opp eller noe sånn, i den sekunder kan skjermen være blå eller blinke litt, ikke trykk videre før dette er ferdig.

Lenke til kommentar
Noen som har noen gode råd?

Skal selv prøve å sette inn et HD2600Pro i PCen jeg har koblet opp mot MCAK, og har lett etter litt ekstra info i forkant av dette (har brent meg på et ATI-kort tidligere). Jeg fant denne AVS-tråden, som både inneholder mange råd og tips, og som også gjør meg overbevist om at installasjonen neppe vil gå smertefritt for min del. ATI har visst seriøse problemer med å få driverne til disse kortene til å funke skikkelig, spesielt dersom man kjører XP og hvis man har AGP-grensesnitt - og begge momenter treffer meg midt i fleisen...

 

Håper du finner noe der som kan hjelpe deg, lykke til :thumbup:

 

Støtter ellers Svinks råd om å prøve deg på VGA-inngangen først, vil tro det er lettere å få til tilnærmet pixelmappet grafikk med lite arbeid der enn med DVI-HDMI. Tror HDMI-inngangen kun forventer standard video-formater (576,720,1080), og ikke PC-grafikk.

Lenke til kommentar
Catalyst Control Center fant tv'en, og når jeg endret til hdmi2 på tv'en, så var det bare blå skjerm som møtte meg.

Prøv å koble PC-en til HDMI1 og hva du nå har koblet til HDMI1 til HDMI2 for å se om det gjør noen forskjell, for eliminere at det er en feil på TV-ens HDMI2-port. Prøv også omstart på TV-en (dra ut strømkontakten så den skrur seg helt av).

Scart fungerer, dog kvaliteten er ikke så mye å skryte av.

Nei, for da konverteres vel PC-bildet til 576i, som TV så skalerer opp til 768 linjer. Kan sikkert duge til å spille Tetris eller se lavoppløste filmsnutter, men ikke noe mer.

 

Men, dersom du plages - det er VGA-porten som er beregnet for PC-bruk på denne TV-en. En VGA-kabel er ikke dyr.

Lenke til kommentar
ATI har visst seriøse problemer med å få driverne til disse kortene til å funke skikkelig, spesielt dersom man kjører XP og hvis man har AGP-grensesnitt - og begge momenter treffer meg midt i fleisen...

 

Det var nok riktig at dette ikke ville gå helt smertefritt med dette kortet (RX2600PRO-T2D512Z/D2 fra MSI, basert på ATIs HD2600Pro), men en happy ending ble det virkelig!

 

Avinstallerte nVidia-driverne, byttet skjermkort og gjorde MCAK strømløs et øyeblikk for å starte på blanke ark før jeg slo på PC'en med MCAK tilkopblet på en DVI-VGA-kabel. Ingen reaksjon og blå/svart skjerm. Prøvde så å få bilde med DVI-HDMI på MCAK - samme der. Prøvde deretter den vanlige 19" LCD-skjermen fra Siemens - fremdeles svart. :cry: Fordi jeg tidligere hadde brent meg på et ATI-kort (også det fra MSI), hadde jeg lånt med meg en bærbar projektor fra jobben for å ha mer å spille på - og der kom bildet gitt - projisert på gråpapiret kortet ble sendt i! Installerte så driverne fra medfølgende CD (for disse skjermkortene er det visst nærmest regelen at driverne blir verre for hver oppdatering, så jeg ga blaffen i å lete opp de nyeste...) og restartet PCen. Satte den så i ventemodus, gjorde MCAK strømløs et øyeblikk, koblet til DVI-VGA-kabelen og slo på PCen i sitrende forventning...

 

Suksess! :) 1360*768 kom inn på VGA. Pent og rent bilde, men på http://www.pixelmappat.nu så jeg at den fremdeles ikke var helt god på de vertikale 1-pixels-linjene, selv om resten så bra ut. Nesten 1:1-pixelmapping, altså, og det var jeg jo fornøyd med.

 

Fant så ut at jeg skulle koble opp opp den andre DVI-utgangen på kortet til HDMI-inngangen på MCAK - hadde ikke særlig forventninger til dette etter erfaringene med mitt gamle nVidia GF FX5600. Trykket frem HDMI1 og ventet...

 

Supersuksess! :w00t: 1360*768 mappes perfekt på skjermen via HDMI-inngangen - ikke antydning til utflytende pixler! www.pixelmappat.nu er klokkeklar. Pass bare på å sette TVens Skarphet til 0 (stod standard som 4 til meg, og da får du haloer). Aner ikke hvorfor dette funker med dette skjermkortet, men ikke det gamle.

 

 

Da er det eneste som gjenstår å se om jeg får tilgang til hardware-aksellerert h.264-dekoding på skjermkortet - skal se om vi får trasket igang Pinnacles PCTV nano stick uten at den gamle CPUen min må gjøre hele jobben alene. Mulig jeg må lese gjennom tråden jeg linket til i min forrige post - og der er det ikke lite¨å skumme gjennom...

Lenke til kommentar
... slo på PC'en med MCAK tilkopblet på en DVI-VGA-kabel. ...

Kanskje et dumt spørsmål, men finnes det DVI-VGA-kabel? Inneholder de DA-converter, DVI er jo et digitalt signal og VGA analogt? Hva er hensikten med et slikt produkt, finnes det PC-er eller skjermkort uten VGA-utgang, som bare har DVI?

Lenke til kommentar
Kanskje et dumt spørsmål, men finnes det DVI-VGA-kabel?

Jepp! Det er to typer DVI: DVI-D og DVI-I. DVI-D leverer kun digitale signal, mens DVI-I leverer analoge signal i tillegg. En DVI-VGA-kabel gir blaffen i å videreformidle de digitale signalene, kun de analoge når frem til VGA-kontakten. (Det er selvsagt meningsløst med en DVI-VGA-kabel på en DVI-D-utgang - så spørsmålet var ikke dumt det, nei...)

Lenke til kommentar
Er dette riktig?

Høres snodig ut. Du skal sende 1360x768@60Hz til TV'en - og TV'en må oppfatte at det er dette den mottar.

 

Trykk på MENU, gå deretter til Informasjon (helt til høyre). Ved Hovedformat angir TV'en det den oppfatter som inn-signalet sitt - når det står 1360x768 60Hz her (og det er det PC'en sender) er du temmelig nær det beste du kan få på VGA-inngangen. Hva står det hos deg?

 

Du kan jo prøve å koble fra standardskjermen din, slå av TV'en og gjøre den strømløs et øyeblikk, la TV'en alene være koblet opp via VGA, slår på TVen igjen og restarte PCen og la TV og PC krangle seg frem til en eller annen oppløsning - forhåpentligvis den jeg nevner over.

Lenke til kommentar

Dette var rart, når jeg sendter 1360*768@60hz til TV blir bildet venstrejustert, og helt til høyre ser jeg to parallelle striper. Sender jeg 640*480 blir det ikke venstrejusert.

 

Er dette riktig?

Høres snodig ut. Du skal sende 1360x768@60Hz til TV'en - og TV'en må oppfatte at det er dette den mottar.

 

Trykk på MENU, gå deretter til Informasjon (helt til høyre). Ved Hovedformat angir TV'en det den oppfatter som inn-signalet sitt - når det står 1360x768 60Hz her (og det er det PC'en sender) er du temmelig nær det beste du kan få på VGA-inngangen. Hva står det hos deg?

 

Du kan jo prøve å koble fra standardskjermen din, slå av TV'en og gjøre den strømløs et øyeblikk, la TV'en alene være koblet opp via VGA, slår på TVen igjen og restarte PCen og la TV og PC krangle seg frem til en eller annen oppløsning - forhåpentligvis den jeg nevner over.

Lenke til kommentar
Dette var rart, når jeg sendter 1360*768@60hz til TV blir bildet venstrejustert, og helt til høyre ser jeg to parallelle striper. Sender jeg 640*480 blir det ikke venstrejusert.

Men hva oppfatter TV'en at den mottar?

 

Uansett, hvis det er 6 "ubrukte" vertikale pixellinjer på høyre side, kan du trykke MENU, gå til Tilkoplinger, starte undermenyen for PC og angi H Posisjon til +3 - slik får du 3 pixellinjer på hver side av skjemen. Kan sikkert fixes med en eller annen sentrerings-funksjon i CCC også. Det viktige er at PC sender 1360*768@60hz og at TV'en oppfatter dette - de 6 pixellinjene som mangler på å fylle TV-panelet horisontalt skal ikke være i bruk hvis du vil ha tilnærmet 1:1-pixelmapping.

Lenke til kommentar
Dette var rart, når jeg sendter 1360*768@60hz til TV blir bildet venstrejustert,

Har du prøvd en omstart? Både på PC og TV?

 

Det er også lurt å ha ensfarget lys bakgrunn på skrivebordet når man bytter skjerm, så man virkelig ser om hele skjermen brukes, og ikke lar seg lure av et feilskalert bakgrunnsbilde tilpasset den andre skjermen.

Lenke til kommentar
Sender jeg 1360*768@60hz så står det følgende under Meny på TV:

 

Panel oppløsning: 1366*768

Hovedkilde: PC

Hovedformat: 1360*768@60Hz

APC modus: Normal

ARC modus: 16:9

You're in :thumbup: (tror jeg, da...)

 

Da er det enest som gjenstår å gå inn på Tilkoblinger menyen, undermeny PC, og gjøre H posisjon slik du vil (+3?), og justering av Fase for å minimere flimring, tipper en plass mellom +15 og +25 (jeg brukte 16, Svinks 22). Ved fasejusteringen kan det være greit å bruke en eller flere av de 5 bildene på http://www.pixelmappat.nu - de er ganske avslørerende når det gjelder flimring. Da får du også se hvor nærme du er ekte 1:1-pixelmapping - på VGA fikk jeg aldri frem de tynne vertikale linjene på første bilde (og tviler også litt på "prikke-bildet" - det tredje), mens bildene med horisontale og skrå linjer så ganske bra ut.

Lenke til kommentar

Har prøvd å restarte PC og å la TV være strømløs.

 

 

 

 

 

Dette var rart, når jeg sendter 1360*768@60hz til TV blir bildet venstrejustert,

Har du prøvd en omstart? Både på PC og TV?

 

Det er også lurt å ha ensfarget lys bakgrunn på skrivebordet når man bytter skjerm, så man virkelig ser om hele skjermen brukes, og ikke lar seg lure av et feilskalert bakgrunnsbilde tilpasset den andre skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...