Gå til innhold

Aftenposten's bilderedigering, synspunkter?


Anbefalte innlegg

I det siste ser det ut til at noen i Aftenposten har blitt veldig glade i å dra i spakene i bilderedigringen,

og jeg kunne tenke meg å vite hva forumbrukerene synes om den typen bildebehandling.

 

Her er et eksempel: http://www.aftenposten.no/amagasinet/artic...;felt=brodtekst

Fler bilder i artikkelen: http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2623137.ece

 

Og i denne artikkelen også: http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2607844.ece

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en kjennsgjerning at de etiske normene for behandling av journalistiske bilder har blitt betydelig mer liberal de siste årene. En av dommerne i "Årets bilde"(tror jeg) uttalte også at det kom inn bilder som helt åpenbart var manipulert. Dette var ikke vanlig for noen år siden.

 

Man kan bare spekulere i årsaken. Kanskje er det slik at i dag når "alle er fotografer" så føler pressefotografer at de må gi bildene en ekstra spiss for å skille seg ut. Er det slik at pressefotografer føler at de kan "leke seg litt" mer med bilder til magasinreportasjer på grunn av fotoets stilling i disse. Er det en fare for at de tar med seg denne tankegangen inn på nyhetsdesken også?

 

Et annet aspekt ved dette konkrete eksempenet, er at disse bildene er behandlet for papirtrykk. Dvs kraftigere behandlet for å gjøre opp for kvalitetstapet som skjer i trykken. Kanskje bør fotografene behandle bildene to ganger. En gang for trykk, og en gang for nett.

Lenke til kommentar
Et annet aspekt ved dette konkrete eksempenet, er at disse bildene er behandlet for papirtrykk. Dvs kraftigere behandlet for å gjøre opp for kvalitetstapet som skjer i trykken. Kanskje bør fotografene behandle bildene to ganger. En gang for trykk, og en gang for nett.

 

Dette er faktisk viktig. Bilder som skal på trykk krever en annen behandling enn bilder for web, spesielt gjelder der sharpening hvor bilder som skal på trykk må/kan ha langt mer skjerping før det blir "stygt". Hvor mye skjerping et bilde kan utsettes for er avhenhgig av oppløsning på rasteret, for avistrykk er det ganske grovt raster og man må ha høy grad av skjerping for å få bildet til å fremkomme som skarpt. Mye høyere skjerping enn det f.eks web vil kreve.

 

Men forskjellen mellom publisering på web og trykk kan ikke unnskylde all den elendige redigeringa i bildene som det er lenket til i første post. Det er mye som ikke er pent der, men det hadde vært interessant å sett papir- og webutgavene av bildene side om side.

Lenke til kommentar

Jeg mener at dette er noe aviser og medier genrelt snart må ta en diskusjon om snart og bli enige om en felles plattform. Ihvertfall burde man informere om i hvilken grad det man som leser ser er vridd. Dette gjelder ikke bare bilder, men også animasjoner begynner å bli veldig nær virkligheten.

 

Startet for en tid tilbake en lignende tråd som dette og fikk mange interessante svar:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=991869&hl=

 

Spesielt la jeg merke til en post som sa at i avisen Washington Post så måtte fotografene søke skriftlig om all endring av bildene sine. Det er jo en veldig tillitsvekkende praksis. Norske medier nyter vel fremdeles god tillit blant folk flest, men dette med manipulering mener jeg man må ha et mere åpent forhold til.

 

:-)

Lenke til kommentar
Spesielt la jeg merke til en post som sa at i avisen Washington Post så måtte fotografene søke skriftlig om all endring av bildene sine. Det er jo en veldig tillitsvekkende praksis.
Men du verden for et tungrodd system. Er glad norske aviser ikke er like tungrodde, tross alt. Jeg ville ikke jobbet som fotograf og vært nødt til å levere bilder jeg visste kunne vært *mye* bedre med litt enkel redigering, og da tenker jeg ikke på manipulering. Jeg tenker på justering av curves, eksponering, oppskarping etc...
Lenke til kommentar
Han svarte: "Æ forstår spørsmålet, men ka e' problemet"

Helt enig. Jeg så bildene i A-magasinet, hvor de på papiret fortsatt fremstår som temmelig kraftig etterbehandlet, og tenkte "så var kidsa på plass i fotoredaksjonen". Jeg klarer ikke å hisse meg opp over disse bildene. Det er stor forskjell på litt enkel redigering og retusjering, som da en eller annen luring tegnet inn litt sort røyk etter en bombeeksplosjon i midt-østen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...