Gå til innhold

Pekepinn: Stasjonær PC til 4000 kroner


Anbefalte innlegg

Fint at du er oppmerksom på slikt. Det er endret nå. :)

 

Tastaturene som jeg har vist bilder av er alle annerkjente for å være blant toppen på hvert sitt felt. Mens Logitech Wave har en bølgete fasong og behagelig håndstøtte som passer til generell bruk, er Microsoft sitt touch-tastatur ikke særlig velegnet til andre ting enn touch pga. den todelte løsningen. Lycosa sitt tastatur har lave taster, ekstra spillfunksjoner og appellerer til gamere spesielt. Så jeg vil nok si at man kan generalisere litt når vi snakker om tastatur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jo, det er en del småting å peke på. For det første er det anbefalt en PSU på minst 450W for Radeon HD 4850, altså 100 mer enn hva din løsning tilbyr. Og hvis du først kjøper en dyrere PSU, vil prisen stige slik at den går nesten 1000 kroner over budsjettet.

 

Da får man mer igjen ved å bruke mitt oppsett og oppgradere til Radeon HD 4850 (pga at komponentene jeg har valgt yter generelt bedre). Men det er heller ingen dum pakke. :)

Lenke til kommentar
Hva er forresten det billigste og beste vifteløse skjermkortet på markedet nå da?

 

Dette lurer jeg også på :p

 

Tenker å bygge meg en PC omtrent etter oppsettet her, men vil ha den så støysvak som mulig, så tenkte å gå for et vifteløst skjermkort.

 

Er Sapphire Radeon HD 3850 "Ultimate" (814 kr) eller HD 3870 "Ultimate" (1.067 kr) greie kjøp? (Spiller bare litt i ny og ne, og da går det ikke i FPS type spill)

 

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=search...Radeon+Ultimate

Lenke til kommentar
Hva er forresten det billigste og beste vifteløse skjermkortet på markedet nå da?

 

Og kommer prisene på hovedkort og cpu til å falle de neste par mnd, med tanke på alt nytt som kommer nå?

Det vet jeg dessverre ikke. Men du kan alltids spørre Bolson. Han pleier å ha kunnskaper om både det ene og det andre. :)

 

Og ja, pris på hovedkort og CPU er forventet å senkes i løpet av de neste ukene.

Lenke til kommentar

Det må jeg nok si at jeg ikke har helt oversikten over, selv om det så er hentydet.

 

Har ikke sett så mye annet enn "Ultimate" Edition av HD 3850 og 3870, som begge er respektable kort, samt vifteløs versjon av GF 8800 GT, når vi snakker om litt mer ytende kort.

 

Men når man snakker om vifteløse kort, skal man være klar over at varmen uansett må bort, noe som faktisk kan medføre økt støy fra andre vifter i systemet.

 

Men dersom målet er ytelse kombinert med lite støy, kan IceQ løsningene til HIS være verd å se på. Finnes i alle fall til HD 4850. Så vidt jeg vet er det en Artic Cooling kjøler som brukes, en jeg har meget god erfaring med fra tidligere.

 

Det finnes også et godt utvalg av frittstående kjølere, og ofte er det eneste mulighet for å få ned støynivået. Men det koster.

Lenke til kommentar

Tror jeg bare går for et sånt HD 3850 "Ultimate" kort med passiv kjøling, + oppsettet som trådstarter har laget her (takk!). Er sikkert mer enn bra nok til mitt bruk (WoW og Civ 4 er vel de mest krevende spillene jeg spiller :p, men det bør jo kunne takle fremtidige spill jeg kunne tenke meg og :p). Legger mer vekt på at PCen er stillegående og stabil!

Lenke til kommentar
Tror nok 3850 og 3870 er for varme til at de kan kjøles bare med kjøleribbe uten vifte. (De kan selvfølgelig kjøles med vannkjøling).

 

Vet ikke hva som er forskjellen på Ultimate og vanlig verson av 3850 og 3870. Men skjermkort med fancy navn er som regel ikke verdt merprisen over standar kort. Husk at du får Radeon HD 4850 fra 1190,- kr

 

Forskjellen på "ultimate" og vanlig versjon er nettopp at det er passiv kjøler, dvs. uten vifte = 0 støy, Noe hvertfall jeg syns er verdt et par hundrelapper ekstra.

Endret av MetalJens
Lenke til kommentar
Tror jeg bare går for et sånt HD 3850 "Ultimate" kort med passiv kjøling, + oppsettet som trådstarter har laget her (takk!). Er sikkert mer enn bra nok til mitt bruk (WoW og Civ 4 er vel de mest krevende spillene jeg spiller :p, men det bør jo kunne takle fremtidige spill jeg kunne tenke meg og :p). Legger mer vekt på at PCen er stillegående og stabil!

Si ifra hva du synes om oppsettet du velger da, dersom du skal kjøpe det i nærmeste framtid :) Stillegående er et must for min del!

Lenke til kommentar

En oppdatering til tråden:

 

Tester av den nye Intel Pentium DC E5200, pris ca 600 kr, viser at denne også kan være et interessant alternativ for budsjettbyggere.

 

X-bit labs sin test

 

Yter noe svakere, men ikke så mye som prisforskjellen på 200 kr skulle tilsi. Er også et bedre kjøp pris/ytelse enn X2 6000+. Faktisk er den soleklar vinner når man ser på pris/ytelse ratio.

 

Ikke la dere forlede av navnet, det er en Wolfdale, altså samme familie som E8400 og E7200, bare med lavere FSB og mindre Cache.

Lenke til kommentar

Misliker litt at Amentio er så langt nede på prislisten i prisguiden, men man får fortsatt god gevinst. Så jeg bøyer under for den, Bolson. Da har jeg faktisk 100 kroner til gode i budsjettet. Hmm... :hmm:

 

PS: Jeg har samlet alle pekepinn-trådene i en felles tråd som er klistret på toppen. Håper dere liker resultatet!

Lenke til kommentar
Fin tråd.

Lurer på hvor stillegående denne PC'en er? Også lurer jeg på om det er vanskelig å bygge den? Har en kompis som bygde min PC for 6 år siden og han er litt bekymret for ny teknologi og dilldall som han ikke skjønner skal gjøre byggingen vanskelig.

Det kommer an på om man velger å beholde eller bytte ut de orginale kjølerne, som alle vet er bråkete.

Slik jeg har forstått det er støyen fra PSUen ganske minimal, og de andre viftene i kabinettet har viftestyring for å dempe støyen dersom det er nødvendig og ikke går på bekostning av kjølingen.

Jeg skal velge et skjermkort som ikke har vifte, samt at jeg skal bytte ut cpu-kjøleren med en som er mye mer stillegående. Og da blir lydnivået veldig levbart.

 

Det er ikke vanskelig å bygge denne. Det som i utgangspunktet er vanskelig er å finne deler som passer sammen, men her er jobben gjort for deg. Bare å bestille og sette sammen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvordan går det med denne berømte 4000 kroners pcen da? Noe nytt som har skjedd i det siste?

 

Jeg har fått så mye penger i jula at jeg nå vurderer å bruke 4000 kroner på en ny pc, men jeg er forsatt litt usikker på om jeg skal vente litt i forhold til pris og slikt.

 

Er det fortsatt den samme lista (på førstesiden) som gjelder?

 

Målet mitt nå er forresten å kunne spille GTA IV på denne nye pcen slik at jeg blir fornøyd med hele opplevelsen.

Endret av TenuR
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...