Gå til innhold

Pekepinn: Stasjonær PC til 4000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei Bolson!

 

Jeg hørte i 3DGamerman sin anmeldelse (han bør du kjenne til) at man helst bør ha en vifte i fronten av kabinetten. Hvilken anbefaler du i denne sammenheng? :)

 

Ikke 100 % enig, det avhenger litt av oppsettet og bruk. Mitt Antec Sonata I fra 2003 (som dog har "perforinger" på siden) hadde jeg bare en vifte i til desember 2006. Og det med to stk harddisker (Seagate og WD), Radeon 9800 Pro (Artic Cooling kjøler), Intel P4 2,6@2,9 (Northwood så klart), TV-kort, trådløst kort og SCSI-kort. Periodevis klokket til 3,0 - 3,2. Zalman CPNS-7000 Cu kjøler.

 

Tror aldri jeg hadde over 50 grader på CPU, og resten var også kjølig nok.

 

Når jeg satt inn en ekstra vifte datt temperatur på harddisker med 5 - 10 grader. Vifta er nemlig ikke i fronten av kabinettet, men rett bak harddisken. Men det slo nok ikke inn så mye på CPU og GPU.

 

Av vifter sverger jeg til Noctua sine 12 cm-ere, primært den med 1200 rpm (grunnet støy). SilentX, Nexus og Scythe har også bra vifter.

Lenke til kommentar
Er det mulig å få en støydempet versjon (24/7 i rommet der jeg sover) til den prisen?

Ja, faktisk. Antec Sonata III er et stille kabinett med harddisker i gummioppheng og 1 stk 12 cm Antec TriCool vifte med viftekontroll. PSU-en skal heller ikke være av de støyende.

 

Så spørsmålstillingen blir da å også få CPU og skjermkort stille. Orginalkjøleren til Intel kan variere, men de fleste er stille når det er lav belastning. Så man må eventuelt vurdere en stillere CPU kjøler og et skjermkort med en god kjøleløsning når det gjelder støy. Det koster noen kroner ekstra. Men går man litt ned på ytelse når det gjelder CPU og skjermkort vil det være godt mulig.

Takker for tips! :)

Jeg vurderer å gå for WD Caviar SE16 640 GB SATA istedet. Den har fått gode kritikker på The Tech Report.

 

Hva slags cpu vifte anbefaler du forresten?

 

Kan denne være noe? (ZALMAN CNPS8000 Slim)

Endret av ThePretender
Lenke til kommentar

Personlig så skygger jeg unna Western Digital. Hos meg er de konsekvent mer bråkete og varmere enn mine Seagate og Samsung disker. Faktisk 12 grader forskjell.

 

Glem Zalman kjøleren også. Den er stille på lav viftehastighet, men da kjøler den dårlig. På høy viftehastighet bråker den faktisk litt for mye. Det er også en gammel kjøler (egentlig fra 2006). Må du handle hos Multicom er Scythe Katana 2 bedre og faktisk rimeligere. I og med at jeg får plass til Scythe Ninja i mitt Antec, så bør Katana som er litt mindre gå bra.

 

Scythe Ninja 2 kan man faktisk kjøre uten vifte på en E8300 som ikke er klokket, dersom man har grei luftstrøm i kabinettet.

Lenke til kommentar
Personlig så skygger jeg unna Western Digital. Hos meg er de konsekvent mer bråkete og varmere enn mine Seagate og Samsung disker. Faktisk 12 grader forskjell.

 

Glem Zalman kjøleren også. Den er stille på lav viftehastighet, men da kjøler den dårlig. På høy viftehastighet bråker den faktisk litt for mye. Det er også en gammel kjøler (egentlig fra 2006). Må du handle hos Multicom er Scythe Katana 2 bedre og faktisk rimeligere. I og med at jeg får plass til Scythe Ninja i mitt Antec, så bør Katana som er litt mindre gå bra.

 

Scythe Ninja 2 kan man faktisk kjøre uten vifte på en E8300 som ikke er klokket, dersom man har grei luftstrøm i kabinettet.

Ok, takk for tips!

Jeg må ikke handle hos Multicom, men jeg liker å handle alt på ett sted.

 

Kan jo vise fram hva jeg har satt på ønskeliste hos Multicom:

* Kabinett: ANTEC SONATA III ATX 500W (0761345-08142-9) kr. 842,-

* HK: GIGABYTE Gigabyte GA-P31-DS3L, P31, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, ICH7, PCI-Ex16 (GA-P31-DS3L) kr. 477,-

* CPU: INTEL Core 2 Duo E8400 3.0GHz LGA775 FSB1333 6Mb Retail Boxed (BX80570E8400) kr. 1211,-

* Minne: KINGSTON 2048MB 800MHZ DDR2 DIMM NON-ECC CL4 (5-5-5-15)(KIT OF 2) NS (KHX6400D2K2/2G) kr. 335,-

* Skjermkort: ASUS VGA-Card Radeon RX1550 512MB PCI-E DVI TV-Out Heatsink Retail (EAX1550 SILENT/TD/512M) kr. 394,-

* Harddisk: WESTERN DIGITAL WD SE16 CAVIAR 640GB SATA2 7200RPM 16MB (WD6400AAKS) kr. 601,-

* DVD: PLEXTOR PX-810SA 18x DVD±R/RW DL + DVD-RAM, SATA, Sort, bulk (PX-810SA/T3B) kr. 563,-

* Ekstra vifte: Antec 120mm med hastighetsvelger kr. 69,-

* CPU kjøler: Scythe Ninja 2 kr. 349,-

 

Antall produkter: 9

Totalt: kr. 4 841,-

Lenke til kommentar
Det der er en grov nedgradering fra oppsettet i første innlegg.. til en høyere pris! :hmm:

Ja, er enig i at det var litt dyrt. Sjekker nå om jeg får alt jeg skal ha på Amento.no istedet, som går for å være den billigste nettbutikken ;)

 

 

På Amento blir totalprisen med frakt. kr. 4800,- så litt billigere blir det, og da bruker jeg samme oppsett som trådstarter.

Endret av ThePretender
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
De fleste bruker datamaskinen til å surfe på nettet, skrive dokumenter, se film og redigere bilder. Til dette trenger man ikke all verden av ytelse. Det holder i lange baner med en stasjonær PC til 4500 kroner.

 

Du finner ganske bestemt komponenter til lavere priser enn de som står i listen under. Kvaliteten på disse må dog sies å variere. Her har jeg håndplukket kvalitetsprodukter som sikrer deg høy ytelse for pengene.

 

Kabinett: Antec Sonata III

Hovedkort: Gigabyte GA-P35-DS3

Skjermkort: ATI Radeon HD 3650

Prossesor: Intel Core 2 Duo E8400

Minne: Kingston HyperX PC-6400 2GB

Harddisk: Samsung SpinPoint P120 320GB

Optisk Drev: LG GSA-H44N

Operativsystem: Windows Vista Home Premium 64-bit

 

Totalt: 4600 kroner

 

Hvorfor skal man svi av 8000 kroner, når de fleste kommer like langt med litt mer enn halvparten..? For de aller fleste lønner det seg å satse billig.

 

Er det mulig å få en oppdatering på denne listen? Jeg finner ikke de produktene slik at det blir en pris på kr. 4600,-.

Og er det mulig å finne tilsvarende ytelse (komponenter), ikke dårligere og ikke dyrere i en og samme nettbutikk slik at man sparer porto?

 

Edit: Nærmeste jeg kom var dette: https://prisguiden.no/vis_handlevog...p?waggon_id=285

Her havner man på ca. 4904,- inkl.porto hos amentio(hvis man trekker fra cpu kjøleren - 263,-).

Endret av TenuR
Lenke til kommentar

Da har jeg oppdatert oppsettet. Dette innebærer en prissenking på 500 kroner, altså totalpris på 4000 kroner. Noter at operativsystem ikke er inkludert i prisen siden at mange allerede har slikt liggende og andre igjen foretrekker Linux som er gratis.

 

TenuR: Det lønner seg faktisk å kjøpe via 2 nettbutikker istedenfor en. Men jeg skal prøve å lage en oversikt der jeg sammenligner prisene.

k-orm: Riktignok koster det 4500 kroner på Amentio uten skjermkort og optisk enhet. Førstnevnte er blant et av de dyreste komponentene, så da stiger prisen til over 5000 kroner og mere til. ;)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
k-orm: Riktignok koster det 4500 kroner på Amentio uten skjermkort og optisk enhet. Førstnevnte er blant et av de dyreste komponentene, så da stiger prisen til over 5000 kroner og mere til. ;)
4502,- kr er inkluderer alle varene i handlevognen kjøpt hos Amentio. Selv om de ikke har skjermkortet og DVD-brenneren på lager, er prisene med i totalen. Det blir sikkert en 200-300 kr i frakt i tillegg da.

 

 

 

Din handlevogn kommer på 4294,- kr hvis alt kjøpes hos Amentio.

 

 

 

Lenke til kommentar
TenuR: Gjorde en endring på handlelisten din: Pekepinn: Stasjonær PC i budsjettklassen. kommer på 4502,- kr hvis du kjøper alt hos Amentio. (Eks. frakt).

4GB i stedet for 2GB RAM, Radeon HD 4650 i stedet for HD 3650, 500GB HD, billigere DVD-brenner, bruker boxed kjøler.

Konge! Her begynner vi å snakke :)

Takk for hjelpen!

 

Jeg oppdaget det nå nettopp. Beklager så meget. Nå har jeg oppdatert oppsettet en siste gang. Jeg har oppgradert fra ATI Radeon HD 4850 til 4870, som ut ifra spesfikasjonene så ut til å være ganske ulike. Har allikevel klart å holde meg ved 4200 kroner ved å kjøpe ALT på PCUtstyr.no!

Konge! Flott initiativ forresten! :thumbup:

Lenke til kommentar
Tilbehør er ikke inkludert i prisen på 4500 kroner. Et godt tastatur og mus er nesten obligatorisk. Dette var det jeg fant som var billig, men også hadde en viss kvalitet.

 

Alt som har noe med spill å gjøre er noe overpriset skit. Det beste tastaturet i min 25 år lange erfaring med datamaskiner, var et HP tastatur som jeg kjøpte for 85,- kroner. Mus har jeg som regel betalt rundt 79,- for. Uansett om du har et stramt budsjett ikke kast bort penger på tastatur og mus. Legg det i bedre CPU eller GPU. Ønske deg nytt tastatur/mus til Jul heller!

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Det er alt etter behov. Spillmuser føles veldig forskjellige fra vanlige. Et eksempel på at tastatur også har utviklet seg får du i gjennom disse bildene:

 

Beste tastatur til vanlige bruksvaner.

 

logitech-wave.jpg

 

Beste tastatur til touch/kontorarbeid.

 

Microsoft%20Natural%20Keyboard%204000.jpg

 

Og beste tastatur til spilling.

 

20071004_razer_lycosa.jpg

 

Utformingen på disse er veldig ulik og skrivefølelsen likeså. Dette er ikke lett å legge merke til før du har prøvd hvert tastatur en god stund. Når jeg for eksempel kjøpte Logitech Wave (øverste bilde) fikk jeg inntrykk av at mitt gamle Logitech-tastatur var mye raskere å skrive på. Etter litt tilvending ble jeg derimot overbevist om at det faktisk har vært en god utvikling.

 

Det samme kan ikke sies om mus. Gamle og nyere modeller er VELDIG forskjellige. Min 5 år gamle HP-mus var ubrukelig på alt underlag bortsett fra musematta. Dessuten reagerte den meget tregt. Musen jeg har nå derimot, en Logitech Nano, er guddomelig i forhold.

 

Konklusjon:

Hvis man har et tastatur og en mus liggende som ikke er eldre enn 4-5 år, kan dette fint brukes. Ingen vits i å kjøpe nytt. Hvis man kjøper datamaskin for første gang derimot, kan man like så godt investere i et bra sett.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

All honnør til deg Agentspoon. Det her er virkelig en bra post for å vise at du ikke trenger å bruke alt for mye for en grei PC. De fleste som bruker PC har bare behov for skole, surfing,MSN og enkelte småspill. Kjøpte akkurat en PC for 4000 hos expert, hadde jeg vist om det her så hadde jeg nok godt for det.

 

Det er så latterlig med de som alltid skal ha "best av alt" Mens viss du skal ha en bra PC i dag trenger du fakitsk ikke å gå ut med alt for mye!

Lenke til kommentar

Ikke alle hovedkort liker fire minnebrikker, man opplever ustabilitet. Vet ikke hvordan det er med Gigabyte GA-P35-DS3, men jeg ville valgt et 2x2048MB sett i stedet for 4x1024.

Kingston ValueRAM DDR2-800 4096 MB (2 x 2048) koster tre krone mer en Kingston ValueRAM DDR2-800 2048 MB (2 x 1024) x2 hos PCutstyr.

 

Dette med mus og tastatur er en smakssak. Man kan ikke bastant si at det ene tastaturet passer til gaming eller kontorarbeid og det andre ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...