Gå til innhold

Nye priser på One Call faktura


Anbefalte innlegg

1. Jeg var kanskje litt upresis med "lovgivningen". Det jeg mener å si er at termineringsgebyrene har gjort at OneCall faktisk kan ha tjent langt mer enn "nesten ingen penger" på OneCall Faktura; med et markedet på godt fem millioner mobil-abonnementer minus M2M-nummere og favorittiserende termineringsgebyrer vil lilleputt OneCalls OneCall Faktura-kunder i gjennomsnitt innbringe penger på termineringsdifferansen fra Telenor- eller NetCom-kunder selv om de ikke får regning.

 

3. Du har rett i at innføring av oppstartsavgift fra første minutt endrer vilkårene, men jeg er uenig i at dette er forsøk dekket over.

ONE CALL ENDRER PRISEN PÅ MOBIL FAKTURA

I henhold til våre avtalevilkår informerer vi herved om at følgende endring for One Call Mobil Faktura trer i kraft fra 1. oktober 2008. ... Samtidig [som vi sette ned ringe- og SMS-prisen] vil oppstartsavgiften på 59 øre heretter gjelde fra og med første samtale; også for de første 120 gratis ringeminuttene. ... Les mer på www.onecall.no/prisendring.

Takk for konstruktivt svar.

 

1. Godt mulig. Det gjør nesten saken enda verre i mine øyne.

3. Med "dekke over" mener jeg at de starter med å informere om (marginalt) lavere minuttpriser, slik at delen om oppstartsavgift kommer mer i bakgrunnen. Til tross for at sistnevnte gjør en stor forskjell, og at mange fakturaer faktisk blir større enn tidligere. For de som har hatt måneder med bruk men 0,- på fakturaen vil jo den nye modellen medføre "uendelig mange % høyere mobilregning".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Innbruddsalarm kan ha SIM-kort som melder i fra hvis telefonlinja skulle ryke, eller hvis det blir gjort innbrudd.
På den annen side er det jo snakk om 59 øre for de få samtalene som gjøres (regner ikke med at det _egentlig_ er så enormt mange samtaler fra alarmsentraler, ei heller at de er så fryktelig lange)... Det er nok i mye større grad alle brukerne som ringer under 120 minutter og sender mindre enn 90 SMS som faktisk kan ha omlag 100-150 samtaler i måneden som _er_ problemet deres.

Slike alarmer krever også som regel at man har deaktivert PIN-kode på SIM-kortet. Noen man ikke har mulighet til hos OneCall... Værtfall ikke på de siste SIM-korta, så her går det dårlig med OneCall uansett. ;)

HVA??! :ohmy:

Hvorfor har ikke jeg fått vite om dette?? Det er jo ikke det jeg skrevet under på?!

De har ikke engang prøvd å ta kontakt med meg for å fortelle det!!

Jeg har heller ikke fått vite noe om dette fra OneCall sin side, hadde det ikke vært for at jeg satt her og leste mye av dagen, så hadde jeg ikke vist om det heller. :nei:

Lenke til kommentar

visa mastercard og andre krever 1.5 til ca 3.0% av salgsummen fra salgstedet så det er jo god buisness vil jeg tro

 

Dette er grunnen til at de gir så gode betingelser, men vi brukerstedene liker det ikke noe særlig, for de 2-3 prosentene er gjerne det vi skulle ha i overskudd for å kunne drive godt innkjøp til neste sesong.

 

staten tar 25 % moms

grosisten tar 33-50 %

Visa og andre tar (hos meg) 2-2,5%

og så tar driftsutgiftene resten og etterlater en liten slant på ca 14-18% til meg som springer for dritten.

 

Men er nok heldig for kjedene har mye lavere marginer, kanskje helt ned i 1-2 %

 

Men mine marginer skal bli lønna mi, og visa, mastercard og alle de andre har ca 5-10% inntekten jeg har som gjør jobben

 

eks

 

1 mill, er ca 20-250000 til visa/mastercard o.l

1 mill i omsetning her gir ca 140-180.000 til meg

Hvor mange skritt må du gå for en omsetning på 1 mill. kontra en visa-ansatt?

 

Visa tjener grovt med penger når du gjør dine transaksjoner, og tjener grovt med penger om du ikke betaler.

 

slik er det med den saken.

 

mvh

 

Min feil. Skulle ikke skrive snyltere men brukere. 

Har selv kredittkort med 45dager gebyrfritt utsettelse. Men det er noe helt annet! Kredittorne leier ikke tjeneste av noen andre. Gratis-brukerne må OneCall betale for. Med kredittkort er det nesten nokk og ha tilgang på penger(groft sakt) OneCall og kreditt-selskap er to forkjellige ting. 

 

Aha, så du tror det er gratis å dele ut kredittkort? Da tar du feil, du må f.eks. betale penger til Teller for å utstede VISA eller Mastercard-kort, det koster en viss prosentdel til VISA eller Mastercard for hver transaksjon med mer. Selskapet som utsteder kredittkortet taper faktisk penger når du bruker det og betaler før renter begynner å påløpe. Altså helt likt som One Call.

 

Ergo er du en snylter om du bruker kredittkortet ditt og gjør opp før penger påløper, eller som du har korrigert det til nå; en bruker.

 

Kredittkortselskaper er avhengig av at personer ikke har råd til å gjøre opp kredittbruken sin i tide, men det er en vesentlig forskjell. One Call tjener penger hver gang noen ringer en såkalt snylter, bruker eller hva enn du vil kalle det, fordi de tar en høy termineringspris per samtale. Dette gjelder selvsagt når noen ringer en One Call-kunde fra en annen operatør som eksempelvis Telenor eller Netcom, og ikke fra One Call til One Call. Et kredittkortselskap tjener null kroner på at du har et kredittkort du ikke bruker eller gjør opp i tide.

Lenke til kommentar

Ser det er noen som nevner at de liksom får 3g dekning via telenor.

Dette er delvis TULL!

Ettersom dette KUN gjelder når det ikke er network norway dekning tilgjengelig.

Og i Bergen får jeg i praksis ALDRIG 3G dekning ettersom network norway har bra utbygd.

Og med disse idiotiske oppstarts avgiftene kommer jeg nå til å skifte!

Lenke til kommentar
Ser det er noen som nevner at de liksom får 3g dekning via telenor.

Dette er delvis TULL!

Ettersom dette KUN gjelder når det ikke er network norway dekning tilgjengelig.

Og i Bergen får jeg i praksis ALDRIG 3G dekning ettersom network norway har bra utbygd.

Og med disse idiotiske oppstarts avgiftene kommer jeg nå til å skifte!

Hørt om manuelt operatørvalg? :roll:
Lenke til kommentar
Ser det er noen som nevner at de liksom får 3g dekning via telenor.

Dette er delvis TULL!

Ettersom dette KUN gjelder når det ikke er network norway dekning tilgjengelig.

Og i Bergen får jeg i praksis ALDRIG 3G dekning ettersom network norway har bra utbygd.

Og med disse idiotiske oppstarts avgiftene kommer jeg nå til å skifte!

Hørt om manuelt operatørvalg? :roll:

 

har prøvd dette allerede.

eneste forskjellen er at det kommer opp "Telenor" i displayet. uten noe 3g dekning.

Og jeg vet at det er både 3G og "Super 3G" i området.

Lenke til kommentar
Visa tjener grovt med penger når du gjør dine transaksjoner, og tjener grovt med penger om du ikke betaler.

 

slik er det med den saken.

 

Jeg er klar over dette, mitt poeng var at hvis et selskap gir deg et kort med "fri" kreditt i opptil 6 uker og du bruker kortet flittig, men gjør opp for deg innen 6 uker så tjener de som har utstedt kortet 0 kroner på deg som kunde. For pengene du handler for med slike kort er jo ikke dine, men derimot utsteder sine, og utsteder må dekke eventuelle kostnader ved bruk ovenfor VISA/Mastercard (Teller). Så lenge du aldri er for sen ute og betaler for bruken av slike kort, så vil de som har gitt kortet gå i tap med deg som kunde.

 

Dette er i kontrast til One Call, som tjener penger på innkommende anrop fra andre operatører ved å bare ha deg som kunde. Ergo de taper ikke nødvendigvis så mye på "gratispassasjerer" ved å gi bort gratis ringetid og sms, så lenge de kan ta over 1 kroner per innkommende anrop på mobilen din.

Lenke til kommentar

I en sak om OneCall på mobilen.no, sier adm. direktør, Håkon Dyrnes i Tele2 følgende:

 

Forståelse fra Tele 2

Administrerende direktør Håkon Dyrnes i Tele 2 sier til Mobilen.no at han forstår One Calls beslutning, ettersom de med det nye gratisabonnementet Tele 2 Sheriff opplever noe av det samme.

 

- Vi merker også at vi ikke tjener penger på en del av kundene. Men Tele 2 Sheriff er såpass nytt så vi vil avvente og se hva vi kommer til å gjøre etter hvert, sier Dyrnes.

 

- Men med dette abonnementet kan man for eksempel ikke kjøpe (subsidiert) telefon, ikke tegne fri familie, det er ikke lik pris i Norge og Sverige, og har altså ikke samme fordeler som andre Tele 2-abonnementer. Grunnen til det er at vi gir bort så mange ringeminutter, legger han til.

Ingen lokkekampanje

Dyrnes sier imidlertid at de ikke vil utnytte sitasjonen ved å aktivt prøve å verve One Call kunder som ikke vil betale oppstartsavgift over til Tele 2 Sheriff.

 

- Vi kommer ikke til å starte noen form for kampanje mot eksisterende One Call kunder. En del kunder vil nok bli irriterte over å måtte betale oppstartsavgift, og selvsagt er disse kundene velkommen hos oss, avslutter Dyrnes.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Byttet selv til tele2 Sheriff da det ble lansert for en drøy måneds tid siden.

 

Sitter nå og ser på første faktura, nederst står det:

 

Annet

Tekst, Dato, Kostnad

Minimumsdebitering-MittTlfNr, 26.07.08-14.08.08, 88,15

 

88,15 kr blir vel ca 110 kr inkl mva.

Hva i h... er dette? Står ikke noe om minimumsdebitering på tele2.no eller telepriser.no?

 

Nå har jeg ringt veldig lite og rabatten på 175 kr er fratrukket, så jeg betaler allikevel ingenting for mobilbruken.

 

Har ikke tatt kontakt med tele2, så vet ikke om det er en feil, men anbefaler de som vurderer dette abonnementet å sjekke med tele2 om de har slike skjulte kostnader.

 

En liten oppdatering:

 

Det viser seg at den første fakturaen min inneholdt en feil i utregningen som gjorde at ting så merkelig ut.

 

Jeg har nå fått faktura nr 2 og nå ser ting riktig ut.

Posten for minimumsdebitering står der ennå, men denne er nå balansert mot mitt ringebeløp og gratisbeløpet på 175 kr slik at totalen går i null.

Dvs: Gratisbeløp - MittRingeBeløp = Minimumsdebitering

 

Så da skulle alt være i orden, alarm avblåst, det er ingen skjulte kostnader med Tele2 sheriff.

Endret av Vegggen
Lenke til kommentar
Mye dårlig PR i VG i dag og: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=535332

 

Mister vel vel sikkert en del hundre/tusen kunder på dette.. håper OneCall tar til vettet.. :hrm:

Tar til vettet? Det er jo nå de har tatt til vettet! Om de hadde fortsatt på samme måten ville det ikke tatt lang tid før de gikk konkurs.

Det indirekte formålet med at kundene får god informasjon (les: telepriser.no) er at bedriftene ikke skal kunne tjene på sånne "lure-tilbud"... har nå bytta til en av de andre gratis-abonnementene selv da jeg har et ringemønster som passer godt inn i dem.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...