Gå til innhold

Skal jeg kjøre RAID 5 eller JBOD ?


Anbefalte innlegg

På ordentlige raid5 kontrollere er det en egen cpu som gjør alle beregningene som skal til. Cpu'en på hk'et jobber ikke mer ved lesing/skriving til raidet på raid5 kontrolleren, enn ved lesing/skriving til en vanlig disk tilknyttet hk'et.

Raid kontrollere on-board på hk'et kan som nevnt gi litt cpu load, men ingen vil savne de få %'ene.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Hva skjer når en disk feiler i RAID5 - har man da full tilgang til alle data men ingen redundans eller må man vente til defekt HD er erstattet og RAID5 er "bygd opp igjen" før man kan aksessere dataene?

 

mvh.

muthe

Slik jeg har forstått det, og som det står på wikipedia:

Når en disk i raid-5 krasjer er raidet fortsatt funksjonelt, men uten redundans. Raidet vil fungere som normalt men med degradert ytelse siden kontrolleren må regne ut hvilken data som var på den krasjede disken "on the fly" ut fra paritetsdata. Det øyeblikket en ny disk kobles til i stedet for den krasjede så rekonstruerer kontrolleren data, og når det er ferdig er raidet tilbake i normal funksjon og ytelse.

 

Dette var en kraftig bump BTW, du kunne godt laget en egen topic om dette. Eller du kunne sjekket wikipedia om diverse raid nivåer, eller eventuelt googlet spørmsmålet.

Det slo meg akkurat at det kanskje kunne vært en idè å laget en egen sticky tråd til spørsmål om RAID.

Lenke til kommentar

Jer er på jakt etter et bra 8 ports RAID 5 kort. Har tidligere lest at en del kort ikke er "ekte" RAID 5 kontrollere, men finner ikke dette igjen. (Heller ikke via google og wikipedia) Er det noen som har informasjon om dette?

 

Hva kort går for å være gode kort? Jeg tenker om hk eller noe ryker, vil jeg kunne bytte ut nk/ram/cpu og fremdeles kunne benytte RAID'er. Tenker på kort i 3-4000 klassen er nødvendig?

Lenke til kommentar
Jer er på jakt etter et bra 8 ports RAID 5 kort. Har tidligere lest at en del kort ikke er "ekte" RAID 5 kontrollere, men finner ikke dette igjen. (Heller ikke via google og wikipedia) Er det noen som har informasjon om dette?

 

Hva kort går for å være gode kort? Jeg tenker om hk eller noe ryker, vil jeg kunne bytte ut nk/ram/cpu og fremdeles kunne benytte RAID'er. Tenker på kort i 3-4000 klassen er nødvendig?

Hvis du skal ha "ekte" raid-5 så må du ha et kort med onboard I/O prosessor, og for 8 porter snakker du da opp i 3-4000kr klassen ja. Sjekk rocketraid 3520 på komplett eller 3522. Du kan også gå for tilsvarende kort fra Areca eller 3ware.

Lenke til kommentar
Jer er på jakt etter et bra 8 ports RAID 5 kort. Har tidligere lest at en del kort ikke er "ekte" RAID 5 kontrollere, men finner ikke dette igjen. (Heller ikke via google og wikipedia) Er det noen som har informasjon om dette?

 

Hva kort går for å være gode kort? Jeg tenker om hk eller noe ryker, vil jeg kunne bytte ut nk/ram/cpu og fremdeles kunne benytte RAID'er. Tenker på kort i 3-4000 klassen er nødvendig?

 

Er det kanskje denne artikkelen du tenker på? http://linux-ata.org/faq-sata-raid.html

Joda, det finnes en god del løsninger der ute som er enten fakeRAID, eller RAID Akselerert før du kommer til ordentlige RAID kort.

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha "ekte" raid-5 så må du ha et kort med onboard I/O prosessor, og for 8 porter snakker du da opp i 3-4000kr klassen ja. Sjekk rocketraid 3520 på komplett eller 3522. Du kan også gå for tilsvarende kort fra Areca eller 3ware.

Er det i RocketRaid 3520 sitt tilfelle Intel IOP341 som er onboard I/O prosessor? Vil alle RAID kort med denne prosessoren være real RAID? Hvilke andre I/O prosessorer er det som brukes?

 

Er det kanskje denne artikkelen du tenker på? http://linux-ata.org/faq-sata-raid.html

Nei - det var en artikkel som og listet opp en del "vanlige" RAID kort og sa om de var fake eller real.

Lenke til kommentar

Jeg har alt laget en ny tråd om dette, men siden det alt diskuteres her er det sikkert enklere å få svar her inne, så da prøver jeg å legge inn samme som jeg skrev i min andre tråd her.

 

Jeg har som så mange andre her inne en del spørsmål knyttet til Raid oppsett.

 

I mitt tilfelle har jeg alt et raid 5 oppsett bestående av 6 disker på 500 GB som er laget til via en "hack" til windows xp som lot meg lage raid 5.

 

Problemet er nå at jeg har 30 GB ledig plass på diskene, og det er begrenset hva som kan slettes, så da er løsningen å få større disker i oppsettet mitt.

 

Det jeg tenkte var å bytte ut en og en disk til alle bestod av 1 TB disker i håp om at når den siste var på plass ville hele raid 5 oppsettet bli utvidet til 6 disker på 1 TB, men om jeg har forstått det riktig så vil jeg ikke få mer enn 6x500 GB selv om diskene er større, med mindre jeg lager til hele oppsettet på nytt med større disker. Ulempen her er jo helt klart at jeg må ha disker til backup i tillegg til nye disker som skal inn i maskinen, og neste gang jeg går tom for plass er problemet det samme. I tillegg kan jeg heller ikke utvide med en eller flere disker uten å måtte lage hele oppsettet på nytt.

 

Så da er jeg over på et annet alternativ. Om jeg kjøper dette eller dette kortet, vil jeg da få mulighet til å bytte disker slik som jeg ønsker, eventuelt legge til disker underveis, eller vil det fungere på samme måte som jeg har det nå?

 

Det jeg vil oppnå er et radi 5 oppsett som lar meg enkelt legge til flere disker og lar meg bytte ut en og en disk til alle har like størrelse, for så at hele oppsettet blir oppdatert i størrelse når dette er gjort, uten at jeg treger å tenke på at data blir tapt.

 

Jeg har også hørt at det går an å ha en "backup" disk i raid 5 som automatisk slår inn dersom en av diskene tar kvelden. Er dette mulig på et av de kortene jeg har linket til?

 

Kortene som jeg linker til, er det "ekte raid kontroller", eller blir det en form for software raid på de?

 

Håper på litt hjelp her så jeg blir litt klokere på dette:)

Lenke til kommentar
slippe opp for stasjonsnavn... er ikke hele alfabetet nokk får deg? :p
I windows2000 og senere finnes det mulighet for å mappe en partisjon til en mappe. Forutsetninga er at mappen må ligge på en ntfs-formattert partisjon.

 

JBOD gir faktisk INGEN fordeler med mindre du har et filsystem som takler JBOD på en saklig måte (replikering av filer, osv).
Finnes det slike filsystemer i det hele tatt?

 

Det er bedre å omtale JBOD som 'omvendt av partisjonering', da du i stedet for å dele disker i flere deler setter sammen flere disker til en stor "partisjon"
Fin forklaring. Må huske ;)
Lenke til kommentar
Etter en de svar fra folk som har kjørt film-server i flere år, så ble det nok JBOD på meg.

RAID 5 er bra nok det, men sannsynligheten for feil kontra det jeg skal bruke det til er såpass liten at jeg tar sjansen.

Kommer til å kjøre Windows Home Server og streame filmer derfra.

 

Dessuten har de tilbud på ekstern WD 1TB hos datakjeden idag, så nå blir det en disk

til i samlinga! :D

 

Iom at du skal kjøre WHS vil du jo bruke WHS eget filsystem, så hvorfor lurer du på om du skal bruke JBOD eller Raid5?

Lenke til kommentar

svortevik:

 

RocketRAID 2220 supports key features with hot-swap and hot-spare .

 

Hot-spare har de fleste raidkontrollere, iop eller ikkje.

 

Genialt å ha en hot-spare hvis man har 7 disker i raid-5 f.eks. Hvis den ene tar kvelden, så starter den "hot-spare'n" automatisk inn. Slik slipper man at arrayet blir tregt en hel dag. Oppbygging av et raid tar typisk 8 timer på en kontroller uten iop (cpu)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har det noe for seg å kjøpe Highpoint RocketRAID 3520 fremfor 2320? Det viktigste for meg er datasikkerhet og mulighet for å flytte hele RAID'et til en annen pc... PC som kortet skal stå i kommer primært til å brukes som filserver.

 

Har det noe for seg å kjøpe Highpoint RocketRAID 3520 fremfor 2320? Det viktigste for meg er datasikkerhet og mulighet for å flytte hele RAID'et til en annen pc... PC som kortet skal stå i kommer primært til å brukes som filserver.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Blir det ikke stress om f.eks hk/cpu ryker og jeg må kjøpe ny pc? er det mulig å bare flytte diskene over til en annen pc (med samme os) og få raidet opp?

 

Jeg har deltatt i ulike tråder her vedrørende samme tema. Min erfaring er nemlig at hele software raidet trynet og lot seg ikke bygge opp igjen. 2 TB med data borte for alltid. Sikkerhet for meg virker som det samme hos deg - nemlig å holde raidet oppe uansett selv hvis man må oppgradere hovedkort og cpu. Til og med når XP må bytte plass med Windows 7 om noen mnd...

 

I den grad det ikke er noe problem at raidet trekker cpu kraft kan et highpoint 2320 sikkert være godt. MEN må man ikke da "hacke" litt for å få det til å fungere i XP? Jeg ønsker ihvertfall ikke for mye hack, da dette sikkert gjør det vanskeligere å flytte raidet.

 

For meg er det mere "frykt" som sender meg i retning av et ekte hardware-raid enn ekstra ytelse. Etter å ha flyttet alle dvd-filmer og all musikk over på disk ønsker jeg ikke å måtte begynne forfra... noen gang ;o) Det har vært en kjempejobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...