Gå til innhold

Program for å gi tilbakemelding dersom server går ned?


Perazzi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kollega har laget et slik program..

Legg liste over servere i en txt fil (ip, navn og beskrivelse)

Start programmet og den vil konstant sjekke om den får svar fra server. Detter den ned så får du en mail (krever tilgang smtp server)

 

Om det er interessant så kan jeg sende det til deg på mandag.

Dette er jo "hjemmelaget" i Visual Basic.. Så all bruk er selvsagt på eget ansvar.

Lenke til kommentar
En kollega har laget et slik program..

Legg liste over servere i en txt fil (ip, navn og beskrivelse)

Start programmet og den vil konstant sjekke om den får svar fra server. Detter den ned så får du en mail (krever tilgang smtp server)

 

Om det er interessant så kan jeg sende det til deg på mandag.

Dette er jo "hjemmelaget" i Visual Basic.. Så all bruk er selvsagt på eget ansvar.

Høres ut som om det baserer seg på ping eller lignende. Da er det en god del ting som må tas i betraktning, sånn at du ikke overvåker en NAT-ruter eller en brannmur fremfor serveren :)

Lenke til kommentar
En kollega har laget et slik program..

Legg liste over servere i en txt fil (ip, navn og beskrivelse)

Start programmet og den vil konstant sjekke om den får svar fra server. Detter den ned så får du en mail (krever tilgang smtp server)

 

Om det er interessant så kan jeg sende det til deg på mandag.

Dette er jo "hjemmelaget" i Visual Basic.. Så all bruk er selvsagt på eget ansvar.

 

Du har PM ;)

Lenke til kommentar
Høres ut som om det baserer seg på ping eller lignende. Da er det en god del ting som må tas i betraktning, sånn at du ikke overvåker en NAT-ruter eller en brannmur fremfor serveren :)

 

Stemmer det.

Men så lenge du oppgir ip på serveren så er det denne den vil sjekke.

Om server står i et annet nett, eller det er en brannmur i mellom maskinen som kjører overvåkningen, og server så vil ikke dette fungere nei.

Lenke til kommentar

Jeg kan forøvrig svare mer direkte på spørsmålet også. De fleste (alle?) leverandører av skikkelige servere leverer også med management-software til serveren. Her bør det medfølge en SNMP-klient og -server som kan ta imot meldinger og sette opp alarmtriggere. Sjekk bundelen og nettsidene til levereandøren.

Lenke til kommentar

iggipop, du har mail.

 

enden, dette ble "utviklet" for å raskere oppdage feil på gamle servere der hardware management ikke eksisterer. Vi slapp også å kjøre "ping-scriptet" vårt regelmessig for å sjekke manuelt.

 

Uansett, et "ekte" management som b.la IBM Hardware Management eller HP sitt Insight vil jo være en totalt sett mye bedre løsning, men om det ikke er støtte for det, så kommer man langt med enkle verktøy også.

Lenke til kommentar
iggipop, du har mail.

 

enden, dette ble "utviklet" for å raskere oppdage feil på gamle servere der hardware management ikke eksisterer. Vi slapp også å kjøre "ping-scriptet" vårt regelmessig for å sjekke manuelt.

 

Uansett, et "ekte" management som b.la IBM Hardware Management eller HP sitt Insight vil jo være en totalt sett mye bedre løsning, men om det ikke er støtte for det, så kommer man langt med enkle verktøy også.

Jo, jeg ser poenget, men du blir overrasket hvis du tar en titt på alle produsenter og ser om de har en liten SNMP-agent eller ikke. Custom traps er geniale :)

Lenke til kommentar

Om man vil sentralisere overvåkning, og overvåke litt flere enheter enn akkurat servern, så holder det ikke med built-in.

Holder på og tester ut WhatsUp Gold ifra Ipswitch nå. Det virker bra hittil, og er heller ikke så dyrt og komplekst som openview/tivoli vil være.

 

eksempel:

HQ kjører overvåkning server. Det er 6 hops til branch office. Da må man ha en form for overvåkning på HQ, BO (Branch Office), OG alle hops fram til BO. Ellers vil man ikke vite om det er ett hop som går ned, eller faktisk routern på BO.

Om man har ett netterk med en 10-20 servere, workstations 100-200, printers 100, da blir det knallhardt å jobbe med built-in's og scripts :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Om man vil sentralisere overvåkning, og overvåke litt flere enheter enn akkurat servern, så holder det ikke med built-in.

Holder på og tester ut WhatsUp Gold ifra Ipswitch nå. Det virker bra hittil, og er heller ikke så dyrt og komplekst som openview/tivoli vil være.

 

jeg kjører ett par nettverk med WhatsUp Gold, kjempebra til mindre nettverk.

godt verktøy til å ta ut rapporter og slikt, men det går ikke like dypt som jeg kunne tenkt at det skulle gjort.

og det er ubrukelig i noe større nettverk, dette er Tivoli, MOM/SCOM, Spectrum og lignende mye bedre til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...