Gå til innhold

Storslipp fra Apple i september?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lenkjen til Ars Technica er feil.

 

Hadde det vært opp til Apple hadde ikke PHP eksistert...

Kvifor skulle dei ha noko i mot det? Fordi dei står bak WebObjects?

 

Du meinar at hvis det hadde vore opp til Apple så skulle ikkje GCC, WebKit, Apache, eller FreeBSD eksistert reknar eg med...?

 

Apple's stålkontroll over iPhone kan selvfølgelig kritiserast, seiar ikkje noko på det...

Lenke til kommentar

Jeg håper og ber om ripping av dvder i iTunes (selv om det bare gjelder åpne dvder) men regner ikke med at det kommer.

Ellers et lite håp om ny MB og MBP? Sitter lett klistret 9.9 :)

 

By the way, til dere Apple-hatere, har dere ikke noe bedre å gjøre? Kom i det minste med seriøs og konstruktiv kritikk :)

Lenke til kommentar

har brukt windows så lenge jeg kan huske, men har nå switchet til Mac nærmest ved en tilfeldighet og er strålende fornøyd! Goodbye oppdaterings og spyware helvetet!! Nå kan jeg endelig bruke en datamaskin til mine gjøremål uten å måtte bruke timesvis på vedlikehold av OS`et. Adjøss windows!!Går aldri tilbake!

Lenke til kommentar

Velkommen i klubben, Killer!

 

Men et spørsmål folkens:

Jeg har en macbook 13 med flere døde pixler på skjermen(tror det er 6 eller 7) som er samlet i en slags "klump".

Hvis det skulle komme en ny MB modell, tror dere det vil være mulig å motta den nye modellen itede?

For så mange døde pixler burde vel bli dekket av garantien!

 

 

Gleder meg uansett !

Alltid moro med nyheter fra apple :dribble:

Lenke til kommentar
har brukt windows så lenge jeg kan huske, men har nå switchet til Mac nærmest ved en tilfeldighet og er strålende fornøyd! Goodbye oppdaterings og spyware helvetet!! Nå kan jeg endelig bruke en datamaskin til mine gjøremål uten å måtte bruke timesvis på vedlikehold av OS`et. Adjøss windows!!Går aldri tilbake!

 

Tjah, om du driter i spill, maskinvare pr. krone og kundeservice er vel en mac tingen for deg.

 

For meg er asus (eee) og msi (wind) like gode alternativer med mye den samme funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

Mac Pro er iallefall mye maskinvare per krone. MBP er vel litt i overkant i forhold til konkurentene, men tar det igjen på kvalitet imo.

 

iMac og Mac Mini kan ikke samenliknes med de store boksene du får fra Dell og tilsvarende. Hvis du skal ha samme formfaktor som Mac Mini og iMac, så er prisene faktisk ikke ille i det heletatt.

 

Er greit at man missliker Apple og Mac, men man behøver ikke å spre usannheter fordet.

Lenke til kommentar

MBP er ikke noe særlig da det gjelder å få valuta for pengene, MB er (eller var i alle fall) en hel del bedre der (spesielt siden man kan kjøpe basismodellen og oppgradere billig). Bare så synd at MB har så horribel byggkvalitet. Forferdelig dårlig materialer (som ikke tåler varme, plasten blir sprø og skifter farge med en gang), elendig satt i sammen (påøsing av kjølepasta, ting som ikke sitter sammen som det skal etc.).

 

Jeg er generelt sett skeptisk til Apple-arbeidsstasjoner fordi det er så mye tull med OSX som Apple er treige med (FW-bugs, dårlig programmert mot Core2 i f.eks. FCP etc. etc.), men man får ikke så verst mye hardware for pengene (til arbeidsstasjon å være). Viftesystemet har jeg lyst til å rive ut, makan til leven finnes ikke andre steder.

 

De er pene da, det skal de ha, OSX er også generelt sett flott, og som sagt, man får helt greie mengder hardware for pengene, stort sett.

Lenke til kommentar

Hvordan vifter er det du har hatt problemer med? I min Mac Pro (2006) er et defekt skjermkort det eneste vifte-relaterte problemet jeg har hatt, men ellers er den nesten helt stille. Vil si ps3en har mer sjenerende lyd. (etter den har stått på et par timer that is)

 

edit: hvis du sikter til det forferdlige systemet for å skifte cpuer, så er jeg helt enig. Der burde Apples design-avdelig finne ut noe lurt imo. But then again: Det er kanskje det Apple håper å tjene på. Altså at folk kjøper ny Mac Pro istede for å oppgradere CPU. Resten av innmaten er jo kjempelett å skifte på.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Mac Pro er iallefall mye maskinvare per krone. MBP er vel litt i overkant i forhold til konkurentene, men tar det igjen på kvalitet imo.

 

iMac og Mac Mini kan ikke samenliknes med de store boksene du får fra Dell og tilsvarende. Hvis du skal ha samme formfaktor som Mac Mini og iMac, så er prisene faktisk ikke ille i det heletatt.

 

Er greit at man missliker Apple og Mac, men man behøver ikke å spre usannheter fordet.

 

Først: Macbook air, macbook air, og macbook air.

 

Det er ikke en usannhet at macbook er katastrofalt lite maskinvare pr. krone, og at fans må ta opp emner som formfaktor for å rettferdiggjøre prislappen. Hva imac angår, er jeg forsiktig med å uttale meg, siden jeg ikke aner hvilken brukergruppe de markedsfører mot. Rikinger med små krav til ytelse, mest sannsynlig.

 

Om apple var så skråsikre på kvaliteten btw, ville ikke garantiordningen deres være vesentlig dårligere enn norsk forbrukerkjøpslov.

Lenke til kommentar

Macbook air er vel heller ikke noen standard laptop da. (med tanke på formfaktor)

 

Vanlig Macbook lider desverre av dårlig kvalitet på plaststøpinga (på en del av maskinene i allefall), og hardwaren er vel litt svak i forhold til prisen.

 

Hvorfor kan man ikke forsvare prisen med formfaktor? Er vel ingen som er i tvil om at det er mer kostbart å kjøle ned hardware i mindre kabinetter enn i store kabinetter? Hva iMac anngår, må man også huske på at en (god) skjerm følger med i pakken. Husk også på at flertallet av pc-brukere vil ha en maskin som duger til å sjekke epost, lese nyheter, nettbank samt ta musikk over til mp3spilleren sin. Jeg vet om en del som setter pris på så lite som mulig bokser på/under skrivebordet.

 

Garantiordningen er vel mer eller mindre standard i USA, og Apple drives mer eller mindre derifra. (som kan være grunnen til at mms mangler i iPhone feks.) I norge er jo ikke det et problem når vi har forbrukerkjøpsloven.

 

Det man også må huske på når det gjelder Apple, er at de ikke bare leverer hardware, men heller ei totalløsning med hardware og programvare. Noe som gjør at ting er mer stabilt og har mindre problemer enn andre løsninger (etter min erfaring i allefall). Jeg synes det er verdt å betale litt ekstra for hardware som er garantert å virke med programvaren kontra å bygge selv. Så er jo også OSX det beste oset for mitt bruk også da, som er et stort pluss.

 

edit: vet ikke om du prøver å samenligne Asus EEE og MSI Wind med Macbook Air nå eller? I såfall er det ikke helt den samme hardwaren som står i de to maskinene. (Der Macbook Air er vesentlig mye kraftigere)

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Først: Macbook air, macbook air, og macbook air.

Ja? Sikkert grei maskin det, for de som vil ha en kraftig men ekstremt kompakt bærbar, og som vektlegger prosessorytelse, skjermkvalitet, styreflate og tastatur mer enn antall tilkoblingsporter. Ikke er den dyrere enn f.eks en Lenovo X300 heller ;)

 

Det er ikke en usannhet at macbook er katastrofalt lite maskinvare pr. krone, og at fans må ta opp emner som formfaktor for å rettferdiggjøre prislappen. Hva imac angår, er jeg forsiktig med å uttale meg, siden jeg ikke aner hvilken brukergruppe de markedsfører mot. Rikinger med små krav til ytelse, mest sannsynlig.

MacBook er helt på tampen av sin livssyklus for nåværende modell, så pris/ytelse er ikke så bra som det var. Ikke katastrofalt dårlig, men kanskje en tusenlapp dyrere akkurat nå enn sammenlignbare maskiner som nylig er introdusert fra andre produsenter. Dette er sannsynligvis endret i løpet av få dager siden nye modeller ventes når tid som helst.

Design, formfaktor, materialbruk osv har selvsagt betydning som kostnadsfaktorer. Det gjelder ikke bare for Apple, men også for Dell og Lenovo, der du også ser at prislappen stiger på de ultrakompakte maskinene i forhold til de store klumpene med billige standardløsninger.

I og med at iMac er en kraftig maskin som ikke er spesielt dyr, så tror jeg du bommer når det gjelder brukergruppen. Det er nok helt vanlige databrukere i alle aldre som er målgruppen, med unntak av en liten gruppe som stort sett driver med gaming ;)

 

Om apple var så skråsikre på kvaliteten btw, ville ikke garantiordningen deres være vesentlig dårligere enn norsk forbrukerkjøpslov.

Hvem sier at Apple er "skråsikre" på kvaliteten? Selv om Apple har bedre kvalitet og lavere gjennomsnittlig feilrate enn de andre store PC-produsentene så er de ikke akkurat feilfrie heller. Norsk Lov om forbrukerkjøp gjelder uansett hvilken garantiordning en produsent har, så garantien kan bare gi merytelse i forhold til loven.

Lenke til kommentar
Om apple var så skråsikre på kvaliteten btw, ville ikke garantiordningen deres være vesentlig dårligere enn norsk forbrukerkjøpslov.

*Rdf* Rdf* *Rdf* *Rdf* osv...

 

Hvem sier at Apple er "skråsikre" på kvaliteten? Selv om Apple har bedre kvalitet og lavere gjennomsnittlig feilrate enn de andre store PC-produsentene så er de ikke akkurat feilfrie heller. Norsk Lov om forbrukerkjøp gjelder uansett hvilken garantiordning en produsent har, så garantien kan bare gi merytelse i forhold til loven.

 

Macgjengen er i skrivehumør om dagen, ser jeg.

 

Da har jeg en utfordring til deg, kjøp en macbook gjennom f'eks apple.no, og hevd reklamasjonsretten din etter ett forbigått år. Da skal du få lære noe nytt om selskapet du idoliserer.

 

Btw, typisk macfan å marginalisere betydningen av spill.

 

Eller rettere sagt, typisk macfan å marginalisere betydningen av spill, samtidig som å rettferdiggjøre investeringen i svindyr hardware.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
edit: vet ikke om du prøver å samenligne Asus EEE og MSI Wind med Macbook Air nå eller? I såfall er det ikke helt den samme hardwaren som står i de to maskinene. (Der Macbook Air er vesentlig mye kraftigere)

 

Og vesentlig mer begrenset (1 usbport, mangler dvddrev, etc)

 

Btw er 8500 kroner relativt mye for en maskin som skal kunne "sjekke epost"

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Er det dvddrev i Wind og EEE? var ikke det sist jeg sjekka.

 

 

Anngående apple-support: fikk fint erstatta batteriet i macbooken til min mor da det ble ødelagt. Var vel ett og et halvt år etter kjøp. Den var kjøpt fra applestore.

 

Spilling er også ikke noe stort problem, Crossover eller dualboot fikser den biffen. Når det er sagt, jeg har de siste to årene hatt windows på macene mine en gang, og det var ca en måned med AoC, før jeg ble lei.

 

Nå er ikke jeg noe stor-gamer, men wow samt ps3 og wii er nok spill for meg.

 

Jeg har ingen problemer med å respektere at andre folk hovedsakelig vil spille spill på maskina si, men for den typiske mac-bruker, er det irrelevant.

Lenke til kommentar
Hvordan vifter er det du har hatt problemer med? I min Mac Pro (2006) er et defekt skjermkort det eneste vifte-relaterte problemet jeg har hatt, men ellers er den nesten helt stille. Vil si ps3en har mer sjenerende lyd. (etter den har stått på et par timer that is)

 

edit: hvis du sikter til det forferdlige systemet for å skifte cpuer, så er jeg helt enig. Der burde Apples design-avdelig finne ut noe lurt imo. But then again: Det er kanskje det Apple håper å tjene på. Altså at folk kjøper ny Mac Pro istede for å oppgradere CPU. Resten av innmaten er jo kjempelett å skifte på.

 

Nei, jeg sikter til vifter som høres ut som jetfly da man gjør random ting i FCP. Er til å bli gal av. I tillegg så er det ikke spesielt kult å ha en studio-maskin som høres ut som et jetfly med en gang man putter i et FW-basert lydkort (noe særdeles mange har). Det er rett og slett ikke bra nok. Jeg vet ikke om det har kommet en fiks til FW-problemet enda, men 10.4 har så vidt jeg vet ikke problemet, så det er mulig å unngå, men likevel: ikke bra nok.

Lenke til kommentar
Macgjengen er i skrivehumør om dagen, ser jeg.

Og det skulle bety?? Sånn tatt i betraktning at du har skrevet 1.4 innlegg pr dag i forumet i snitt, og jeg 0.1 pr dag, mener jeg...

 

Da har jeg en utfordring til deg, kjøp en macbook gjennom f'eks apple.no, og hevd reklamasjonsretten din etter ett forbigått år. Da skal du få lære noe nytt om selskapet du idoliserer.

Ta deg en bolle, og et den sammen med den tåpelige "utfordringene" din. Jeg har selv aldri hatt behov for å hevde reklamasjonsrett på et Apple-produkt, og jeg har brukt en del av dem gjennom årenes løp. Men jeg kjenner et par stykker som har gjort det, og reklamert på hhv. batteri og styreflate/toppdeksel på en Macbook, etter at ett år var gått. Ingen problemer med det. Jeg tror faktisk at jeg har mindre å lære enn deg, om selskapet som jeg slett ikke idoliserer. Jeg er imidlertid realistisk nok til å vite at Apple ikke leker butikk, og ikke har råd til å ikke respektere Lov om forbrukerkjøp. Vi vet jo at Forbrukerombudet elsker all presseomtalen en sak mot Apple gir, så jeg tror ikke Apple er spesielt interessert i å gi FO den gleden igjen, etter denne iPod-saken som verserte i alle landets media for et par år tilbake ;)

 

Btw, typisk macfan å marginalisere betydningen av spill.

 

Eller rettere sagt, typisk macfan å marginalisere betydningen av spill, samtidig som å rettferdiggjøre investeringen i svindyr hardware.

Ja, ikke sant....når _én_ skriver noe som muligens kan tolkes i en bestemt retning så er det et _veldig_ godt grunnlag for generalisering og generell drittslenging om "macfans"...fortell meg gjerne om den enorme betydningen spill har, jeg trenger noe å le av i dag... ;)

Og så jeg som i min enfoldighet trodde at gamere ofte investerte i "svindyr" hardware...men de gamerne jeg kjenner som sitter med leketøy i 15.000-kronersklassen trenger selvsagt ikke rettferdiggjøre sine dyre monster-PCer? Nå sitter jeg riktignok en Mac Pro med 2xQuadCore Xeon her, som koster godt over 20.000, men jeg har ingen problem med å "rettferdiggjøre" den. For det første så tjener jeg inn det den kostet på no time. For det andre så er den er omtrent dobbelt så kraftig, og gir faktisk nesten dobbelt så mye ytelse pr krone, som den "svindyre" Quad-core PCen til kollegaen som ble kjøpt inn samtidig... :p

 

PS. Ser maskinspec'en din i profilen din. Jøss...E6600 @ 3.0GHz...det er jo _nesten_ like rått som CPUen i iMac'en som jeg brukte til en jobb for en ukes tid siden (3.06GHz E8400). Synd at du ikke har en 24" S-IPS skjerm da...men du stiller jo små krav til ytelse selv, ser jeg... :D

Lenke til kommentar

Noen av dere kranglefanter som har peiling på når sånn ca vi kan vente oss en kunngjøring fra Apple? Er ikke noen eplefan selv, men er alltid moro med nye og pene duppeditter.

 

Jeg merker meg forresten at apple store er nede, noe som jo er et godt tegn.

Endret av boglito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...