Nismo Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Prøver å finne ut om jeg trenger flere CAL. (Windows Server 2003) Skjønner ikke helt bruken av CAL. Brukes disse kun når det er Terminal Server ? Hvis jeg har en server som brukere logger seg på (deling av filer) uten å logge seg på domenekontroller, brukes det CAL da ?
CrZy_T Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 CAL -> Client Access License TSCAL -> Terminal Services CAL Alle maskiner (eller brukere) som kobler seg mot en Windows server trenger en CAL. Alle som skal koble seg mot en Windows Terminalserver trenger en TSCAL i tillegg. Les mer her eller her
Nismo Skrevet 28. august 2008 Forfatter Skrevet 28. august 2008 Det betyr at en må KJØPE flere CAL's når jeg har mer enn 5 brukere på Server 2003 ?
CrZy_T Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 I bunn og grunn trenger du CALs fra første bruker, men det er ikke uvanlig at det følger med noen CALer.
Nismo Skrevet 28. august 2008 Forfatter Skrevet 28. august 2008 Men hvis alle personer som skal bruke maskinen bruker samme brukernavn/passord, trenger jeg kun 1 stk CAL til den brukerkontoen ?
CrZy_T Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Hvis jeg tolker reglene korrekt så er svaret på det der ja. Spørsmålet er bare om antall problemer du kommer opp i ved å ha alle brukere pålogget som en bruker samtidig er verdt besparelsen ved å ha kun en CAL.
enden Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Microsoft regner vel antall tilkoblinger, ikke antall AD-brukere? Altså vil vel fem tilkoblinger fra samme AD-bruker, men fem ulike faktiske brukere generere behov for fem lisenser?
CrZy_T Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Microsoft regner vel antall tilkoblinger, ikke antall AD-brukere? Altså vil vel fem tilkoblinger fra samme AD-bruker, men fem ulike faktiske brukere generere behov for fem lisenser? De teller(telte?) ikke concurrent users på TSCALene sine hvertfall. Det er alltid like artig når man kjørte Citrix og trengte 100 Citrix-lisenser og 300 TSCALer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå