Scanningen må initieres av brukeren; det er ikke noe DAB-radioen gjør etter eget forgodtbefinnende.
I så måte er det en aktiv handling. (Men du trenger ikke gjøre det ofte.)
Jeg kjøpte nylig en liten, billig, batteridrevet DAB-radio fra Kina, og den kom ferdig innstilt på bl.a. australske stasjoner. Out-of-the-box fikk jeg ikke inn noen norske stasjoner. Etter litt dekoding av teksten i brukermanualen (eller -arket) og litt klikking og feiling på radioens knapper, fikk jeg satt i gang scanningen, og nå kan jeg høre på norske sendinger. (Høyttaleren er en vits, så forskjellen på teknisk lydkvalitet mellom FM og DAB er en non-issue her.)