Gå til innhold

Inge Rognmo

Medlemmer
  • Innlegg

    5 832
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Hjelpsomme svar

  1. Inge Rognmo's innlegg in Har jeg plass til skjult stikk? ble markert som svaret   
    Denne (34mm) skulle vel passe akkurat i 23mm utlekting+12mm veggplate=35mm tykkelse.
    https://www.elektroimportoren.no/veggboks-34-100-6-loep-elko/1223578/Product.html?Event=pathlist
     
    Hvilke stikk som passer vet jeg ikke. Du må i alle fall ha "gammeldags" innfellingsstikk, altså ikke de som krever avlang 1,5-boks.
  2. Inge Rognmo's innlegg in Nestenkollisjon - Lastebilsjåfør varslet med lysene ble markert som svaret   
    Jo, hvis du ikke har lenger sikt enn  2 meter, så må du kunne stoppe på 2 meter. Eller, om du har 200 meter sikt, men det er påregnelig at det plutselig hopper noen (f.eks. barn eller elg, fritt valg) ut i veien 2 meter foran deg, så må du også kunne stoppe på 2 meter.
  3. Inge Rognmo's innlegg in Privat bruk av yrkesbil ble markert som svaret   
    Grønt er hvor mye (17000) du får plusset på inntekten ved 5000 kjørte km, mens blått er det du da betaler i skatt av de 17000.
    Rødt er det du må betale i skatt om du ikke dokumenterer kjørte km privat med elektronisk kjørebok.
  4. Inge Rognmo's innlegg in Viderekoble 220v til DIY-lysbord ble markert som svaret   
    Klipp en slik og enten skjøt med den røde, eller helst (da sparer du en skjøt), monter bryteren på skjøteledningen.
     
    https://www.elektroshop.no/webshop?referer=none&p=p&ka=476
  5. Inge Rognmo's innlegg in Veien fra førerkort klasse B til T ble markert som svaret   
    Med mindre du tror du kommer til å trenge å kjøre tyngre vogntogvekt enn 25 tonn, så er det nok enklere og billigere å kjøre opp til BE (pakkepris på 6-7.000 +oppkjøring og førerkortgebyr, ca. 5 kjøretimer), som gir førerrett på traktor inntil 40km/t og 25 tonn som nevnt. Eventuelt utvide med 50km/t-kurset etterpå; det må du uansett om du kjører opp til BE eller T først.
  6. Inge Rognmo's innlegg in [Løst] Parkering av traktor ble markert som svaret   
    Ut fra definisjonen i skiltforskriften for underskiltet 807.2 (og 807.3, buss), så virker det ikke slik. Derimot er faktisk varebil (altså under 3,5 tonn på grønne skilter) omfattet av definisjonen, noe som kom som en overraskelse på meg. "807.2 Varebil, lastebil og trekkbil". Det vil si at alle som kjører varebil, også utenom næring, faktisk er pliktig til å stoppe når Statens Vegvesen setter opp disse skiltene utenfor sine kontrollstasjoner og kjører "lastebilkontroll". (lastsikring, teknisk, kjøre/hviletid osv).
    (Skiltforskriften henviser videre til trafikkreglene og kjøretøyforskriften for nærmere definisjon av hva som er "varebil, lastebil og trekkbil.)
     
    Hadde det parkeringsskiltet vært underskiltet med 807.4, "Vogntog" (som, ihht definisjonen er "motorvogn med ett eller flere kjøretøy tilkoplet") ville det også gjelde traktor med henger, eller for den del personbil (eller motorsykkel...) med henger/campingvogn. Og en annen ting er at slik det er skiltet nå, så er det faktisk heller ikke lov å parkere vogntog (altså lastebil med henger) der, bare trekkvogn eller lastebil (eller buss...) uten henger...
  7. Inge Rognmo's innlegg in Enkeltpersonforetak - spørsmål om registrering og skatt ble markert som svaret   
    1) Nei.
    2) Ja, så lenge du ikke skal ha mer enn 5 ansatte, eller videreselge varer (utleietjenester gjelder ikke).
    3) I utgangspunktet nei, men utleie av fast eiendom er ikke mva-pliktig tjeneste uansett, så om det er det eneste du skal drive med, så trenger du ikke registrere deg. Du kan så vidt jeg vet gjøre det likevel, frivillig, for å få mva-fradrag på innkjøp, men da må du naturlig nok også leie ut m/ mva.
    4) Hva er en "lagerenhet"? I utgangspunktet skal investeringer på over 15.000 aktiveres, for deretter å avskrives/utgiftsføres med en viss prosentsats hvert år (alt fra 2 til 30%, avhengig av type driftsmiddel.) , noe som betyr at du ikke kan trekke fra mer enn eksempelvis 3600 med en avskrivningssats på 20% (nokså vanlig; bygninger har 2-6%, og enkelte andre ting som faller fort i verdi, som kontormaskiner/pc'er har 30%) i eksemplet ditt.
  8. Inge Rognmo's innlegg in [Løst] Dekkinnpress - Volvo 740 ble markert som svaret   
    25 +/- 7,5mm.
  9. Inge Rognmo's innlegg in [Løst] Ny integrert ovn med vanlig kontakt, kun teknisk stikk tilgjengelig ble markert som svaret   
    Å sette på en skjøtekontakt der for å kunne koble ny stekeovn til en 20/25A-kurs, riktignok gjennom platetoppen, er ikke helt i henhold til regelverket, med mindre det befinner seg en 16A sikring innenfor dekslet på toppen.
     
    Det som trengs er en såkalt "problemløser" som denne (må monteres av elektriker):
    http://elby.no/Kontakter/Problemloeseren/Nedtrappingsmodul-16A-for-stekovn-Problemloeseren
  10. Inge Rognmo's innlegg in [Løst] Betaling av faktura (BIC, IBAN) ble markert som svaret   
    IBAN er et kontonummer, men et internasjonalt sådant. Velg "utenlandsbetaling" i nettbanken, og følg de videre anvisningene du får der.
  11. Inge Rognmo's innlegg in Registrering i DNA registeret ved forelegg? ble markert som svaret   
    Her var det mye irrelevante kommentarer og spørsmål...
     
    Det enkle svaret på trådstarters spørsmål er så vidt jeg kan se nei; han har brutt vegtrafikkloven, ikke straffeloven.
     
    (Kapittel 19 gjelder forøvrig seksualforbrytelser, paragraf 258 grovt tyveri, og paragraf 268 ran.)
     
    Det siterte avsnittet er altså en standardformulering som ikke kommer til anvendelse på eksempelvis trafikkovertredelser.
  12. Inge Rognmo's innlegg in Rek. brev til utland - Postens gebyrer? ble markert som svaret   
    Ingenting var galt med dokumentasjonen din, men like fordømt koster det 270kr i tillegg for eksportfortolling av brev, herunder rekommanderte brev.
     
    http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling-og-tollregler/fortolling-sende-til-utlandet
     
  13. Inge Rognmo's innlegg in [Løst] Problemer med maling på bordkledning ble markert som svaret   
    Bordene har ganske enkelt krympet etter det er malt, slik at det kommer frem umalt treverk i overlappingen. Det i seg selv er ikke direkte uvanlig; derfor maler man gjerne underliggerene i tømmermannspanel før man spikrer opp overliggerene. Tror ikke tilsvarende fremgangsmåte er like vanlig på liggende panel...
     
    Å male hele veggen på nytt trengs ikke, men du bør male de stripene som kommer tilsyne og ikke er malt. Om du bare har rett fargekode blir det neppe særlig synlig.
  14. Inge Rognmo's innlegg in [Løst] Hvor få tak i "mutter" til varmtvannstank-element? ble markert som svaret   
    Messingmutter: http://www.ovv.no/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=2392&virtuemart_category_id=327
     
    Må det være sveisbart kan du bruke denne:http://www.ovv.no/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=3688&virtuemart_category_id=257
  15. Inge Rognmo's innlegg in Hvilken lov er det som ulovliggjør Segway i Norge? ble markert som svaret   
    Det har aldri vært innført noe eget forbud mot Segway, nei, selv om diverse FrP-politikere på grasrot-nivået sikkert har trodd det, og gjerne har villet fremstille det slik, som "enda et av den rødgrønne regjeringens absurde forbud". Problemet er at den vel knapt tilfredsstiller et eneste av de tekniske kravene som stilles til motorvogn med hastighet over 10km/t (under det regnes jo som rullestol, og brukeren som fotgjenger). Hadde den det gjort, og vært EU-typegodkjent, så kunne man etter dagens regler kjørt den (i registrert og forsikret tilstand) med mopedførerbevis og hjelm(!)
     
    Her står endel om nøyaktig hva som nå blir foreslått tillatt. Bare "Selvbalanserende kjøretøy" inntil 20km/t. For andre, ikke "selvbalanserende" motorvogner, vil vel altså den gamle grensa på 10km/t fortsatt gjelde.
  16. Inge Rognmo's innlegg in [Løst] Kan det monteres baksete i D-MAX etter 10 år? ble markert som svaret   
    Joda, forutsett at det er en bilmodell som er EU-typegodkjent både som varebilutgave (ellers får du den ikke på grønne skilt til å begynne med -dette kravet er nytt; tidligere ble også "personbiler" registrert som varebil i Norge -om de fikk plass til "statskassa".) og som personbilutgave (ellers får du den ikke godkjent med bakseter), og som kan bygges om mellom de to versjonene uten større endringer.
     
    Imidlertid er 10-års-regelen endret til 30 år, men det blir sikkert en slags nedtrapping ned til null, som det også var under 10-årsregelen. Nærmere detaljer rundt dette skulle jeg gjerne kjent til selv, om noen har noe å dele.
     
    Og hvor lenge detaljene i regelverket blir som de er, nå når FrP har inntatt både Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet er jo et åpent spørsmål...
     
    Edit: Tollvesenet har en egen kalkulator for dette, men den forteller ikke hvordan tallene vil se ut om 10 år. Det fremgår imidlertid av bruksfradrag-tabellen i forskriften at det for 10 års alder blir et bruksfradrag på 78%, altså må man betale 22% av differansen mellom varebil-engangsavgift og personbil-engangsavgift. For en D-Max på 1,95 tonn med 163hk, 194gram CO2 og 170milligram NoX blir det (etter dagens satser -men det er jo de 10 år inn i framtiden som skal benyttes...) 50.000 kroner...
  17. Inge Rognmo's innlegg in Konto for renteinntekter? ble markert som svaret   
    Når det er renteinntekt, så blir 8050 kreditkontoen. Debet, derimot, blir (som krikkert også sier) den balanse/eiendels/bankkontoen pengene er innbetalt/mottatt på.
  18. Inge Rognmo's innlegg in Har norge lov til å favorisere egne varer? ble markert som svaret   
    EU er sånn sett betydelig verre og gjør mye mer av det samme -det er mange flere varer det er toll på inn til EU enn til Norge; for vår del er det stort sett bare mat/landbruksvarer og en del klær som har toll, for EU gjelder det også en rekke andre industrivarer.
     
    For å svare på trådstarters spørsmål: ja, i den grad det siktes til tollbeskyttelse er det lov, så lenge det ikke strider mot EØS-avtalen, WTO-avtalen, eller andre handelsavtaler.
     
    Det er derimot ikke lov å forskjellsbehandle norske og utenlandske bedrifter i en offentlig anbudsprosess.
  19. Inge Rognmo's innlegg in Elektronisk skattekort, automatisk? ble markert som svaret   
    Hvis du går inn på "Skattetrekksmelding" i AltInn, så kan du (omtrent nederst) se hvilke av "Mine arbeidsgivere" som har lastet ned / hentet inn opplysningene, og når. Det kan godt hende de venter til tett opp mot lønnsutbetaling før de gjør dette, for å få mest mulig oppdaterte data (i tilfelle noen av de ansatte endrer skattekortet sitt).
     
    Eller du kan gå rett til denne adressen (etter innlogging...):
    https://www.altinn.no/no/Skjema-og-tjenester/Etater/Skatteetaten/Mine-arbeidsgivere/
×
×
  • Opprett ny...