Gå til innhold

John-B

Medlemmer
  • Innlegg

    1 023
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

John-B sine prestasjoner

1,1k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Skjønner ikke hva du mener her. Dersom det er gradert sykmelding, har arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge, uavhengig av lengde/grad, og den ansatte kan fint arbeide mer enn sykmeldingsgraden tilsier. Ved 100% sykmelding har legen sagt at arbeidstaker ikke skal jobbe overhode, så da har ikke arbeidsgiver noe å tilrettelegge for (med mindre den ansatte friskmelder seg selv)
  2. Med mindre du er 100% sykmeldt har arbeidsgiver har plikt til å følge opp og forsøke å tilrettelegge for at du kan jobbe selv om du er sykmeldt. Å ringe å be deg friskmelde deg er jo litt spesielt, men å ringe å spørre om du har mulighet for å gjøre noe alternativt arbeid er helt innenfor. Dersom du er 100% sykmeldt, men blir frisk nok til å jobbe før sykmeldingen utgår, skal du jobbe. Det er nok det arbeidsgiver har spurt deg om her.
  3. John-B

    Tesla - kaféen

    Hva tenker folk om fremtiden til Robotaxi? Basert på hvor raskt FSD har forbedret seg siste året, vil jeg tro at Robotaxi er på nivå med Waymo innen 1-2 år, og om 4 år er ikke Waymo lenger Tesla's største konkurrent.
  4. Hvorfor er det et problem? Hvis ikke hun har peiling på manuell, så kjører hun ikke manuell da. Selv om hun hadde fått stemplet manuell i førerkortet så ville jo hun uansett ikke hatt lov å kjøre manuell om hun ikke klarer å kjøre manuell trygt. Flere som mener egen manuell lapp er tull: https://www.nrk.no/mr/trafikklaerar-kjell-erik-rotevatn-vil-fjerne-forarprove-pa-manuelt-gir-og-alle-ma-ta-automatlappen-1.17466361
  5. Enig i at det er strengt, men mitt inntrykk er at en som bilfører "alltid har skyld" når det er snakk om gående/syklende. §3 osv...
  6. Disse uttalelsene her fremstår rett og slett så amatørmessige at en burde gå tilbake å se på saker hvor han har blitt brukt som "ekspert". "En sentral del av Huses argumentasjon bygger på at mannen ble funnet i passasjersetet etter ulykken, ikke i førersetet." Har han ikke fått med seg at bilen først kræsjet i en vegg, før den falt vertikalt ned flere etasjer før den traff bakken? Og han forventer at lokasjonen av kroppen til slutt, med sikkerhet er nøyaktig slik den var før uhellet? Det er jo rimelig åpenbart at personen har blitt kastet rundt når beltet ikke er på. "kollisjonsputen på passasjersiden er utløst, men ikke på førersiden, noe han mener beviser at ingen satt i førersetet under ulykken." Det har jo aldri vært noen som hevdet at fører satt i førersetet! Det er allerede kjent at vedkommende gikk inn døren på passasjersiden, og forsøkte å komme seg over til førersiden. Hvordan gjør man det? Jo man sitter i passasjersetet tar foten over til gulvet foran passasjersetet, for deretter å løfte resten av kroppen over. Det er med andre ord veldig lett for at foten blir satt ned på gasspedalen, og store deler av kroppens vekt vil da hvile på den. Han påstår at dette er "fysisk umulig", men dette kan jo hvem som helst teste selv (pass på at bilen er av...). Han virker heller ikke å ha noe kjennskap til hvordan elektroniske signaler i en moderne gasspedal fungerer. Normalt er det minst to helt uavhengige sensorer, som må være samkjørt for at signalet skal være gyldig. Litt forenklet: Om ene sensoren viser 69,7% gass så må den andre sensoren vise 30,3% for at signalet skal være gyldig og bilen aksellerere. Så om ene sensoren ved en feil viser 100% gass, og den andre viser 30,3% så er signalet ugyldig og bilen vil ikke aksellerere, fordi den andre sensoren har et ugyldig signal. At begge sensorene skal feile samtidig, og tilfeldigvis lage et gyldig signal, er helt ekstremt usannsynlig. Det eneste han har rett i er at loggen som viser 100% nedtrykt gasspedal ikke i seg selv beviser at fører har trykket inn gasspedalen. Det kan være andre ting, f.eks. matte, eller andre objekter. Det er også en teoretisk mulighet for feil i loggen, men dette blir rent teoretisk. Så fremt det ikke foreligger noen andre forklaringer som antyder feil i elektronikken, eller andre scenarier, må det jo anses å være bevist utover enhver rimelig tvil når en har en så klar logg. Det er vel fortsatt ingen som har klart å bevise muligheten for feil med gasspedalen på en moderne bil (dvs feil som gjør at pedalen gir 100% gass uten at noen trykker).
  7. Du kan ikke se det fordi du verken har snakket med eller observert Andersen over tid, slik rettsmedisinerene har.
  8. Nå er det jo heldigvis ingenting som tyder på at det er tilfellet her, det er jo bare en påstand fra deg. Den faktiske grunnen er dette, ser ikke hvordan det er "feil bruk av lovverket": At Andersen har vært ute i nesten 10 år og "kun" lastet ned barneporno, uten å voldta/drepe noen i den tiden, betyr ikke at det ikke foreligger en høy risiko. Tilstanden hans kan også ha forverret seg de siste årene, det er noe vi ikke vet noe om.
  9. Han har jo allerede skrevet at det er en overfladisk rift, er det jeg tok som utgangspunkt. Er som sagt også vanskelig å forstå hvordan en asfaltkant kan lage en skade som er dyp, med et så tynt snitt.
  10. Virker som folk overdriver en del her. Det der ser ut som en veldig tynn rift, og jeg kan ikke helt se hvordan det blir dypt med mindre du har kjørt på en kniv? Hadde ikke vært bekymret med mindre du skal kjøre over norske fartsgrenser. Lite vits å spørre Dekksenter om råd, de vil uansett anbefale å bytte pga de ikke vil risikere noe.
  11. En skikkelig stereotypisk aktivist med andre ord 🫣
  12. Helt utrolig at dette faktumet blir fullstendig ignorert. Det skulle ikke en gang være nødvendig å hente ut dataene for å bevise fører feil. SVV skulle umiddelbart ved ankomst til ulykkesstedet trykket inn bremsen for å se om de fungerte. Gjør de det, så vet vi jo at fører ikke har trykket på den.
  13. Jeg har aldri forstått hvorfor en spesifikt må velge mellom automat eller manuell gir for førertkortet. Det gir ingen mening. Det er allerede forbudt for en person som ikke vet hvordan en manuell gir brukes, å kjøre med manuell, det er derfor ingen grunn til at det må spesifiseres i førerkortet: §3 Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade, og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.» Jeg har virkelig ingen tro på at det ville blitt et problem at mange folk plutselig skulle begynne å kjøre en manuell bil, når de ikke vet hvordan en manuell gir fungerer. Og selv om en person skulle prøve dette, ville en ikke kommet langt i trafikken. Etter min mening bør girvalg droppes fra førerkortet. De som vil kjøre manuell, kan trene seg opp til det, og kjøre manuell når de behersker det. Strengt tatt kunne det vært obligatorisk med et par timer manuell i kjøreopplæringen, slik at alle vet hvordan det fungerer. Disse to bilene har samme førerkort. Gir ingen mening at det er helt OK, mens girspaken må man skille på!
  14. Så SV vil at folk skal jobbe 1+ time ekstra uten kompensasjon.
  15. Du har rett, men det er virkelig fra 399 med 0 kr etablering som står på forsiden, så det er grovt misvisende av SpaceX!
×
×
  • Opprett ny...