Gå til innhold

Kommentar: Datakultur ikke kultur?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klart dette er kultur!

 

Jeg reagerer litt på at kun 2500 av de 5200 deltakerne deltok i demonstrasjonen, ettersom dette var under selve arrangementet og det da må ha vært flere til stede enn de 2500?

 

"Arrangøren (...) har søkt om utsettelse på millionkravet. Til svar har de fått at en slik søknad vil ta minst tre uker å behandle."

 

Dette er jo ren vrangvilje fra Skatteetaten. Idiotisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En utrolig bra artikkel av HW dette.

 

Jeg er for at denne saken blir tatt opp som en debatt på TV der både Kristin og Jens samt Trond stiller opp sammen med KANDU, og selvfølgelig skattemyndighetene.

Det må bli en avklaring på dette en gang for ALLE.

 

Stå på Kandu.

Endret av Trickster
Lenke til kommentar
Enkelte røster har kommet med krass kritikk av Giske, og mener han må rydde opp i saken. Det er forståelig at noen tenker i disse baner, men la meg drepe myten først som sist: Giske kan ikke gjøre annet i denne saken enn å uttrykke sin støtte til Kandu. Giske er kulturminister, ikke finansminister.

Takk! Endelig nevnes dette i en offisiell artikkel noe sted, så da kan kanskje alle forum-idiotiene ta til seg at verden ikke er fullt så enkel som i deres hoder, og kutte ned på "GISKE ER HOMO!" og "NED MED LØGNER-GISKE!"-fjaset sitt.

Lenke til kommentar

Hmm la meg berre sjå om eg forstår det her. Når eg leiger meg bil køyrer den lange turen fra Askvoll (kysten av sogn og fjordane) til Hamar og betaler 1000-2000 kroner i billeige samt bensin for so og betale 500-700 Kr for bilett samt penger for mat og nødvendigheter (litt dyrere enn når du er heime og kan lage den heilt sjølv) gjer eg alt det her for og leige ei jevla nettlinje? Ka feila skattedirektortoet, dette reknestykket går jo til h******; lønner seg jo på ingen måte :p

Endret av entername
Lenke til kommentar

Et par kommentarer til en i det store og hele meget bra kommentar.

 

For det første er merverdiavgiftlovens tolkning av opplevelsessenter slik at det kreves fast infrastruktur for å bli definert som dette. Uten å gå nærmere inn i detaljer, ble dette klart fastsatt ved endringene i avgiftsområdene i 2001. Det er gitt unntak for arrangementer uten fast infrastruktur etter merverdiavgiftslovens § 70, blant annet til Risør Trebåtfestival (som søkte departementet om fritak fra mva).

 

Personlig mener jeg at de enkeltsakene med fritak etter § 70, ville gitt skatteetaten nok tolkningsrom for å unnta TG for merverdiavgift.

 

Som jeg har nevnt i tidligere poster, det at man oversitter en betalingsfrist betyr ikke automatisk konkurs. Særlig ikke i et tilfelle der man har anket avgjørelsen. Jeg har både som næringsdrivende og rådgiver flere ganger vært i situasjoner der avgifts- eller skattekrav ikke kunne betales ved forfall, og har ennå ikke opplevd at det har medført konkursbegjæring på kort sikt.

 

Finansdepartementet gir formelt sett ikke kommentarer til avgifts eller skattesaker som behandles på lavere nivå. I og med at de er endelig ankeinstans i slike saker, kan de faktisk ikke uttale seg i enkeltsaker. Det vil bli som om Høyesterett skulle gi en uttalelse knyttet til en sak under behandling i Lagmannsretten. Noe annet ville være om Finansdepartementet gav en generell presisering av hvordan §§ 5, 5a og 5b skulle tolkes. En annen grunn til at det er stille, kan nok være det pågående arbeid med merverdiavgift og kulturområdet. Så spekulasjonen om hvorfor Finansdepartementet ikke sier noe er litt spekulativ etter min mening. De oppfører seg i tråd med hva som er vanlig praksis.

 

Nå tyder også Skatt Midt-Norge sin siste beslutning på at de faktisk til en viss grad har lyttet på politiske signaler, da man tydeligvis har definert TG til delvis å være utenfor avgiftsområdet og delvis innenfor. Ikke uvanlig med slike avgrensinger, selv om jeg er uenig i dette spesifikke tilfellet, rett avgrensing er 100 % "kultur". De har lyttet, men altfor dårlig.

 

Å beskylde skatteetaten for paragrafrytteri, kreve at hoder burde rulle og beskylde de "gammelmannstendenser" blir for meg litt urimelig. Paragrafrytteri er de langt på vei forpliktet til å bedrive, da styringssignaler mer eller mindre utelukkende er lover og forskrifter. At de ikke alltid tolker riktig eller viser manglende kunnskap og forståelse er menneskelig, ungdom viser heller ikke nødvendigvis det heller. TG saken er langt fra noen enkeltstående sak, det er hele tiden oppe saker der tolkning av merverdiavgiftsloven er omstridt, og hvor enten Finansdepartementet eller rettsapparatet må avgjøre.

 

Nå vil jeg faktisk si at Skatteetaten har gjort noen feil i denne saken. Det viktigste er at de ikke har sett at dette er en sak som medfører tolkning som er og vil være omstridt. I et slikt tilfelle burde de ha sendt saken til departmental/politisk avklaring på prinsipielt grunnlag. Ikke minst fordi avgjørelsen har konsekvens langt utover TG.

Lenke til kommentar

Jeg selv har aldri deltatt på TG eller andre lignende samlinger. Likevel ser jeg helt klart en sammenheng mellom TG og kultur. Her bedrives spill, musikk, demo, hardware tweaking og konkurranser innenfor disse nevnte kategorier + litt til.

 

Leste i tidligere innlegg at årsaken til skattekravet er bruket av 1GB internettlinje i 3-4 dager skal tilsvare 1 million norske kroner for ca 5200 brukere (tilsvarer nesten 200,- pr deltaker).

 

Er det slik at alle som spiller fotball og bruker internett for å spre sine resultater på nett, eller hvis en som lager musikk legger ut musikken i form av MP3 filer på nett, eller hvis noen lager en demo og legger den ut på nett så skal de betale moms når de selv ikke tjener noe på dette? Tenk litt over det. Data går begge veier og mye blir sikkert delt imellom deltakere, men det er jo det de gjør ellers i året også. Det eneste TG gjør er å legge forholdene til rette for at data entusiastene skal ha det så gøy som det er mulig å ha det med hobbyen sin i den korte tiden det varer.

 

Snart kommer vel skatteetaten inn på idrettslagets fotballbane som blir benyttet som parkering under et biltreff for å kreve parkeringsskatt også selv om idrettslaget selv ikke tjener noe på dette. Det er jo en tjeneste som blir benyttet av de som deltar.

 

Jeg er overrasket og skuffet over skatteetaten i denne saken! "Født fri - skattet ihjel" har fått nok en bekreftelse.

 

 

Mvh atrixet!

Lenke til kommentar
Bolson: aa kreve hoderulling osv. blir helt feil, men hva annet enn gammelmannstendenser er det som er problemet her?

 

Poenget er at jeg ikke tror det er alder på de som har behandlet saken som er årsaken til avgjørelsen, men faktisk det oppfattede tolkningsrom i lover og regler. Så om saken ble behandlet av personer under 30 år, tror jeg avgjørelsen hadde blitt omtrent den samme.

 

Vi har her tydelig et område der endelig tolkning av lover og regler ikke er klart.

Lenke til kommentar
å sitte 5000 usosiale svette nerder å trykke på en boks er ikke kultur.

Regner med innlegget ditt er ment som en kraftig provokasjon...? Uansett, trist at du har dette inntrykket av TG, da det er så veldig mye mer å oppleve der enn det som skjer på din egen skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...