Gå til innhold

Sony Ericsson stuper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke rart. De lager bare kjipe modeller som ikke sier WOW kjøp meg!! De var veldig nyskapende med T68i, T610, T630. Men etter dette har det bare dabbet av. Samme telefonen, bare med bedre innmat har stort sett kommet fra den kanten de siste åra.

Endret av Gromit
Lenke til kommentar

Og hvorfor så kjipe med utstyret?

Har telefonen GPS, får du dårlig kamera.

Har du 5 mpix, så får du ikke Edge.

Og omtrent alle telefonene har 2 tommer eller mindre (Få 2,4 tommere)

 

Jeg vil ha en telefon med 5 mpix, 2,4 tommers skjerm, GPS og edge.

Det er som å kjøpe lørdagsgodt på pose.

Du får noe du liker, men resten er dritt.

 

Jeg vil plukke lørdagsgodisen selv og få alt jeg liker!

Endret av Hitman_ss
Lenke til kommentar
Selskapet skylder på at det generelt har blitt solgt få telefoner i mellomklassen og toppklassen.

Så.. at SE har satset på "low end", og pushet prisen nedover på de dyrere telefonene (ved å droppe kvaliteten på kamera, programvare og delene). Eller at de har vært fullstendig klare på at "high end" telefoner ikke er spesiellt interessant for SE - i forhold til åpning av nye markeder i Asia og USA for lav til medium pris- sjiktet, der SE alltid har vært svake. Slik at de i praksis har sørget for å fjerne den delen av markedet de var sterkt inne i, ved å kutte i utviklingsbudsjettet. Samtidig som de "billige" telefonene deres fremdeles er dyrere enn konkurrentene på samme nivået - dette har selvsagt ingenting med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Enig med alle.

SE´s så kallade "toppmodeller" är inte toppmodeller.

- Tråkig design

- Trege (ihvert fall det med UIQ)

- Buggar

- Man må alltid kompromisse med vad man får (finns ingen som "har allt" ala N95).

- Tar alltid en evighet fra lansering til telefonen finns på markedet o i mellomtiden har konkurrenter kommit med flere bedre alternativer

 

Ta bara N95 som ett prakteksempel på "topptelefon"; den har "allt" og fortsatt 1.5 år etter at den blev tilgjengelig på markedet så selger den som hakka møkk og det er få, om noen, som slår den på specifikasjonerna.

Lenke til kommentar

SE har segmentert musikk- og kameratelefonene veldig uheldig. Mens SE har W- og C-serien for henholdsvis musikk og kamera, kan konkurrenter tilby en mer helhetlig tilbud hvor du får en telefon med det beste fra begge verden.

 

Hvorfor skal en så gidde å velge når man kan få både i pose og sekk hos konkurrentene?

Lenke til kommentar
SE har segmentert musikk- og kameratelefonene veldig uheldig. Mens SE har W- og C-serien for henholdsvis musikk og kamera, kan konkurrenter tilby en mer helhetlig tilbud hvor du får en telefon med det beste fra begge verden.

 

Hvorfor skal en så gidde å velge når man kan få både i pose og sekk hos konkurrentene?

 

Dette bekrefter bare det jeg har sagt lenge. Markedet er på tur over til billige telefoner. hvermansen har hatt dyre telefoner med mange funksjoner, som han ikke brukte, så nå kjøper han en billig telefon med de funksjonene han trenger. Tror ikke det er mer dramatisk enn som så. Og generelt så går salget av telefoner i den vestlige verden nedover, mens det er i India og andre u-land markedet virkelig har eksplodert, og der er, sant nok ikke SE særlig sterke. At de selger best i Sverige, og mest sannsynlig Norge, hjelper nok ikke særlig på ettersom dette er knøttsmåe markeder i verdenssammenheng

Lenke til kommentar

Jepp, jeg er enig med poe her. Folk flest har vel fått nok av funksjonalitet på mobilene sine. Jeg tror nykjøp av mobiltelefon i mange tilfeller skyldes at den forrige avgikk ved døden. Noe som betyr at produsentene har alt å tjene på å lage mobilene ennå skrøpelige fremover.

 

Ellers så tror jeg at de som kjøper ny telefon i en viss grad styrer unna SE på grunn av svært lite utvalg av modeller med 3,5" jackplugg og at de tviholder på de sære minnekortformatene sine.

Lenke til kommentar
Jepp, jeg er enig med poe her. Folk flest har vel fått nok av funksjonalitet på mobilene sine. Jeg tror nykjøp av mobiltelefon i mange tilfeller skyldes at den forrige avgikk ved døden. Noe som betyr at produsentene har alt å tjene på å lage mobilene ennå skrøpelige fremover.

 

Ellers så tror jeg at de som kjøper ny telefon i en viss grad styrer unna SE på grunn av svært lite utvalg av modeller med 3,5" jackplugg og at de tviholder på de sære minnekortformatene sine.

 

Det siste tror jeg du tar direkte feil på. Gjennomsnittskunden vet ikke forskjell på de forskjellige minnekortstandardene. Og det er da fordeler med M2? Det er jo blant markedets raskeste kort, og man merker ikke forskjell på om telefonen leser fra internminn eller fra kortet. Det er ikke min erfaring med andre minnekort.

Jeg overhørte også en diskusjon som gikk på 3,5 mini vs SE sin kontakt, der resultatet ble at gruppen ble enig om at en kontakt til alle funksjonene, var å foretrekke. Denne diskusjonen ble ført av det jeg vil kalle "mannen i gata". ;)

Lenke til kommentar

Tror nok SE må lete etter andre grunner til at de selger dårlig, jeg og. Enn mangel på 3,5mm jack på telefonen. Problemet er nok at n95 og n82 kjøpere gjerne er folk som ville ha kjøpt en vanlig mobiltelefon ellers. Og det ser ut som om SE har bestemt seg for å kopiere dette, uten å egentlig forstå hva som skal til i praksis. Slik at de har laget smarttelefonene sine for et helt annet marked rent teknisk, mens de markedsfører dem som avanserte high- end "feature" telefoner. Som jo er der de taper for nokia i forhold til antall Mhz, OMAP(!!!), og såkalt fremtidsrettet teknologi, 3d- gaming osv. Slik at de telefonene ikke svarer til forventningene, eller konkurransen i det segmentet. Selv om de utvilsomt er veldig gode telefoner for selv den samme bruken som de "overlegne telefonene som har alt" i praksis.

 

Samtidig spares det på de tradisjonelle high- end telefonene som ikke er smarte - kameraene blir dårlige, og sammenlikner en med tidligere telefoner blir en virkelig skuffet - og vi har jo ikke sett at SE har bestemt seg for å lage mer robuste telefoner før i det siste, med de helt nye telefonene. Og vet vi egentlig om en av modellene vil holde i et par år, etter noe slikt? Best å vente å se, ikke sant.. Så plutselig får de trøbbel med å rettferdiggjøre et så dyrt kjøp til kundene. Spesiellt når det viser seg at de billige modellene typisk har de samme funksjonene, og holder ca. akkurat like lenge (mens trenden er at levetiden blir kortere og kortere, som Simen sier..).

 

...Et annet problem SE har er måten de behandler presse og brukere på. En kan si hva en vil om Nokias bruk av bloggere, eller måten de forer telefoner som Arte til testere sammen med andre modeller, osv, og gir folk oppsett med hva "filosofien" til enheten er, og slike ting.. Eller hvordan Apple klarer å love alt offisiellt så fort det blir nevnt som en svakhet i et review eller på et forum, og så videre. Men SE suger fullstendig på å drive PR. Jeg fatter ikke hvor folk får det fra at de gjør det så bra her - de lanserer telefoner midt på sommeren, slik at ingen får skrevet en skikkelig omtale når telefonen kommer ut. De tror telefonene selger seg selv, og ikke behøver å lanseres sammen med teleoperatører. Eller de lanserer telefonen og får den i butikkene, /før/ de får sendt ut review- units. Hvorpå de selger dårlig og telefonene prises ned - som bare forsterker inntrykket av at de er halvferdige. Når også brukerstøtten begynner å bli legendarisk, blir det også bare naturlig å kreve at telefonene er gjennomtestede før en satser på å kjøpe en.

 

..Eller ta måten de taklet oss på uiqblog i forhold til spørsmål brukere stilte til den "nye presidenten" (via en representant som vill hjelpe, etter at vi hadde blitt lovet total snuoperasjon når det gjaldt satsing på smarttelefoner - dette var over nyttår). Det de gjorde var å pakke inn den vanlige propagandaen i et hyggelig personlig brev. Og forventet at det ville gjøre alle fornøyde og positive til de nye produktene deres.

 

Samtidig kan en gi opp å kontakte SE om noe som helst - og ingen nedover i systemet vet tydeligvis spesiellt mye om hva slags avgjørelser som blir tatt eller hvorfor. De to "intervjuene" de har gitt i det siste er jo en regelrett strøm av informasjon som setter oss fullstendig ut her.

 

Men som vanlig, legg merke til hva slags informasjon de vil ha ut - det er ikke noen interesse for å søke ny teknologi, eller utvide løsningene de har. De gjør ikke noe forsøk på å fornye seg på noe vis (ikke engang i teorien, slik som Nokia) - det de er interessert i er å selge og rettferdiggjøre den eksisterende salgsmodellen, der de "legger til én ny ting" (slikt som et program, eller en ny animert knapp) på hver ny topp- modell.

 

Som, som kjent, ikke er noen god strategi - "her er den nye telefonen - og hele UIen er nøyaktig lik den forrige telefonen, men den har nye knapper på baksiden - og de knappene (sammen med den nye fargen) koster en tusenlapp i forhold til den gamle modellen".

 

Legg til at fokusgruppene deres ikke klarer å sette seg rett vei på et klosett, og de dårlige salgstallene kan vel kanskje forklares som i det minste noe mindre mystiske.

Lenke til kommentar

SonyEricsson er noko drit. At dei endå ikkje har lage ein smarttelefon med EDGE, er jo heilt latterleg. Viss vi skal ha EDGE må vi kjøpe ein telefon med elendig programvare. Til og med min gode gamle Nokia N70 har betre funksjonalitet enn alle Sonyericsson telefonane nokon gong. Eg synst Sonyericsson var bra heilt fram til dei kom med K750, deretter har dei berre tapt seg meir og meir. Nokia har teke av kolossalt og gjort smarttelefonen om til folketelefon. Men Sony Ericsson er sikkert det beste valet for folk som skal ein ha telefon som er enkel å bruke.

Lenke til kommentar
SonyEricsson er noko drit. At dei endå ikkje har lage ein smarttelefon med EDGE, er jo heilt latterleg. Viss vi skal ha EDGE må vi kjøpe ein telefon med elendig programvare. Til og med min gode gamle Nokia N70 har betre funksjonalitet enn alle Sonyericsson telefonane nokon gong. Eg synst Sonyericsson var bra heilt fram til dei kom med K750, deretter har dei berre tapt seg meir og meir. Nokia har teke av kolossalt og gjort smarttelefonen om til folketelefon. Men Sony Ericsson er sikkert det beste valet for folk som skal ein ha telefon som er enkel å bruke.

 

Sony Ericsson er bra det.. Knall brukervennelig menyer, de har alltid vært gode på kamera telefoner og musikk telefoner.. De mangler en "alt i ett" utgave.. Men nå kommer jo snart x1 og den er virkelig ett steg i riktig retning.. Men er litt enig i at de nesten alltid har en negativ ting, telefon ser perfekt men så mangler den en vesentlig ting.. værtfall slik jeg føler!

Lenke til kommentar
Det er klart at salget av High-end-mobiler hos SE går dårlig! De har jo ingen! :tease:

 

Det er vel heller at det finnes for få nerder, som kjøper slike telefoner?

Det er nok mere det at de har mistet nerdene sammen med resten. (Og ikke er fullt så flinke til å lage smykker av potetgull som Nokia.)

Lenke til kommentar
Det er klart at salget av High-end-mobiler hos SE går dårlig! De har jo ingen! :tease:

 

Det er vel heller at det finnes for få nerder, som kjøper slike telefoner?

Det er nok mere det at de har mistet nerdene sammen med resten. (Og ikke er fullt så flinke til å lage smykker av potetgull som Nokia.)

 

Tja, ei stund skulle alle ha nerdetelefon. Nå skal kun vi mobilnerdene ha slike :)

Lenke til kommentar

*trekke på skuldrene* nerder vil ikke ha dårlig støttede telefoner med halvferdig programvare. Mens fanboys vil kjøpe telefonen uansett, hvis det høres avansert ut, kan vise flash, og får konsistent god omtale (basert på kameraet) - n95 er et glimrende eksempel på hvordan dette virker. SE har simpelten mistet begge disse kjøperne av smarttelefoner, av forskjellige grunner. Som stort sett har med forakt for brukere å gjøre, og mangel på interesse for å utbedre egentlig veldig små problemer.

 

Du trenger for eksempel ikke være så veldig nerd om du synes det er praktisk å lese e-bøker, eller å kunne lese og skrive korte mail på telefonen (eller sende IM - ikke bare MSN, osv). Problemet er når SE - i stedet for å lage et par gode produkter i forskjellig prisklasse som kan gjøre slike ting, ender opp med å lage hverken eller telefoner - og så insisterer på å "differensiere" enhetene rundt walkman merket. Men da får de problemer med å selge fordi de:

1. ikke kan posisjonere produktet godt.

2. ikke klarer å tilby de funksjonene folk forestiller seg en smarttelefon bør ha.

3. ikke klarer å markedsføre poenget med en konform plattform der programmene du kjøper vil fungere på den neste UIQ telefonen du kjøper, etc.

 

Og da hjelper det ikke selge telefonen på at man har laget et godt walkman program (som ellers fins på billigere telefoner).

 

Men de har helt sikkert mistet folk som vanligvis kjøper dyre telefoner i tillegg, fordi telefonene ikke duger kvalitetsmessig lenger, og ikke nødvendigvis er så mye bedre enn konkurransen - som går til halve prisen (og ser bedre ut veldig ofte). På motsatt vis, kan jeg godt tenke meg at "nerdene" heller kjøper high- end nokia enn SE, fordi nokia er flinkere til å selge, og i det minste later som om de hører på kundene innimellom.

 

Det er derimot liten tvil om at der SE kunne ha lykkes med UIQ - salgsmessig og i forhold til markedsføring og "brukertilfredstillelse" - der har de ikke ofret mye innsats.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...