Gå til innhold

Anime Anbefalinger - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Her skal alle diskusjoner rundt anbefalingene gjort i Anime Anbefalinger holde sted. Altså skal det ikke postes anbefalinger i denne tråden, og det skal ikke postes diskusjoner, eller spørsmål i anbefaling-tråden.

 

Årsaken til at det lages en egen tråd for diskusjoner er enkel: Oversikt. Ved å ikke diskutere i anbefaling-tråden, så blir det enklere, og raskere å finne den serien man er ute etter. Forhåpentligvis vil vi slippe de utallige trådene om "hvilken anime bør jeg sjekke ut?" som tilsynelatende dukker opp hver dag.

 

Akkurat nå er alle anbefalingene kun satt opp i alfabetisk rekkefølge. Hvis/når jeg overtar tråden, så vil jeg legge til kategorier slik at det går enda kjappere å finne serier som passer ditt behov.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se der ja. Da håper jeg en eller annen snill moderator kan flytte over de innleggene som ikke inneholder anbefalinger i selve anbefalingstråden over hit, og eventuelt fjerne resten.

 

 

En liten sak jeg vil ta opp:

Hvordan forholder vi oss til flerfoldige anbefalinger av samme serien?

 

Jeg forstår at noen kanskje ikke blir helt fornøyde med en anbefaling av en viss serie, hvor anbefaleren egentlig ikke la fram noe annet enn en tittel, et bilde, en link og litt quote, og vil kanskje gjøre den bedre selv, om han som anbefalte først ikke gidder å anstrenge seg noe ytterligere (og kanskje bare ville være "først"). Ellers har jeg følelse av at noen ikke ser så nøye etter hva som er anbefalt og ikke.

 

Jeg vil også presisere at det kanskje er best å la være å skrive en såkalt anbefaling om en ikke er i stand til å personlig si noe konstruktivt om serien og hvorfor den anbefales. Hvem som helst kan google seg fram til litt info og sheet.

Lenke til kommentar
Se der ja. Da håper jeg en eller annen snill moderator kan flytte over de innleggene som ikke inneholder anbefalinger i selve anbefalingstråden over hit, og eventuelt fjerne resten.

Jeg har nettopp sendt en PM til en mod om å fjerne alle postene uten anbefaling. De få postene som var der bidro lite eller ingenting til tråden. Faktisk brøt de med reglene i tråden (går moderatorene egentlig med på reglene i tråden, forresten?).

 

En liten sak jeg vil ta opp:

Hvordan forholder vi oss til flerfoldige anbefalinger av samme serien?

 

Jeg forstår at noen kanskje ikke blir helt fornøyde med en anbefaling av en viss serie, hvor anbefaleren egentlig ikke la fram noe annet enn en tittel, et bilde, en link og litt quote, og vil kanskje gjøre den bedre selv, om han som anbefalte først ikke gidder å anstrenge seg noe ytterligere (og kanskje bare ville være "først"). Ellers har jeg følelse av at noen ikke ser så nøye etter hva som er anbefalt og ikke.

Jeg synes det er viktig at alle skal få si sitt ettersom alle har forskjellige meninger. Men om alle medlemmene på forumet skulle poste sin egen anbefaling av, for eksempel, Cowboy Bebop, så er det klart at det ikke går. Maks 3 anbefalinger per serie hadde kanskje funket. Forutsatt at alle skriver som egen anbefaling, og ikke bare henter info fra nettet. Ellers så er det nok med en.

 

Jeg vil også presisere at det kanskje er best å la være å skrive en såkalt anbefaling om en ikke er i stand til å personlig si noe konstruktivt om serien og hvorfor den anbefales. Hvem som helst kan google seg fram til litt info og sheet.

Vel, jeg er ikke så flink til å skrive lange tekster om noe som helst selv, men det betyr ikke at jeg ikke vet hva jeg liker.

Jeg tror det at om man henter info fra nettet, så er ikke det så farlig, men om man ikke skriver sin egen anbefaling fra bunnen av, så må man presisere på en enkel måte hva man liker, og hva man ikke liker om serien.

Hvis en serie har dårlig animasjon, så nevner man dette på bunnen av anbefalingen. Har serien tøffe action-sekvenser, så nevner man også dette.

Slik får man enkelt et vist inntrykk av hva å forvente.

Lenke til kommentar

Kjempeflott tiltak :thumbup:

Jeg har også lagt merke til disse "hvilken serie skal jeg se nå" tråder som kommer og går hele tiden.

Sjekker ikke folk Anbefalings tråden? :hmm:

 

Men uansett, jeg vil bare si at Anbefalings tråden har tipset meg, med 23 forskjellige anime serier :!: :blush:

Så... jeg håper den blir mer ryddig, og at folk legger inn nye serier kanskje litt oftere? :hmm:

Grunnen til at jeg sier det, er at hvis man ser i tråden nå, så ble det anbefalt en serie 14/03-2008 (School Days)

også tok det over 2 måneder, før noen (jeg) la inn en ny serie 03/06-2008 :) (Lamune og Airmaster)

 

Jeg mener ikke at det skal komme ny serie med kun noen dagers mellomrom, men si at noen legger til en ny serie... si en max 2 uker da.

Dette høres kanskje mye ut, men jeg har faktisk 5 serier og 2 filmer som ikke ligger i lista, å grunnen til det, er fordi jeg ventet på nettopp dette.

*mer ryddig liste* og at jeg ikke har sett ferdig alt. :p

 

Å som sagt, disse seriene jeg har, kan jeg anbefale etterhvert som jeg blir ferdig med de,

men da venter jeg også ca 1 uke eller mer mellom hvert bidrag for at folk skal se at det er aktivitet i Anbefalings tråden (å dette begynner jeg med etter "ryddingen" til Cutthroat Bill) :thumbup:

 

Ønsker deg lykke til med mulig ansvaret over Anbefalings tråden Cutthroat Bill :new_woot:

 

Edit: teksten så ut som ett rot.. (gjør det kanskje ennå?)

Endret av Lasse_H
Lenke til kommentar
Vel, jeg er ikke så flink til å skrive lange tekster om noe som helst selv, men det betyr ikke at jeg ikke vet hva jeg liker.

Jeg tror det at om man henter info fra nettet, så er ikke det så farlig, men om man ikke skriver sin egen anbefaling fra bunnen av, så må man presisere på en enkel måte hva man liker, og hva man ikke liker om serien.

Hvis en serie har dårlig animasjon, så nevner man dette på bunnen av anbefalingen. Har serien tøffe action-sekvenser, så nevner man også dette.

Slik får man enkelt et vist inntrykk av hva å forvente.

Altså, jeg forventer ikke noen kandidater til litteraturprisen her, jeg er kjempefornøyd bare folk kan tyne ut litt personlig tekst om hva vedkommende har å si om serien.De fleste gjør selvsagt det, men noen untak er det. Som du sier er det toppers om en bare utnevner de klare hovedtrekkene; folk flest kan veldig fint vurdere selv derfra om det er noe av interesse.

 

 

Skal legge ut noen anbefalinger i framtiden. Har alt skrevet en del jeg ikke har postet akkurat her. Også får jeg vel livne opp mangatråden en gang jeg gidder.

Lenke til kommentar

Skal vi si en anbefaling per serie/film, da? I de fleste tilfeller så må man faktisk se serien selv for å få ett ordentlig inntrykk. Anbefalinger er mer en pekepinn.

 

Ellers så er det bare å poste anbefalinger. Alt blir kategorisert etterhvert uansett.

 

Apropos kategorier, hva burde det være? Jeg ser for meg 2 hovedkategorier; film og serier. Hver av disse får følgende underkategorier: Action, eventyr, romantikk, spenning, og horror.

Høres dette greit ut?

Lenke til kommentar

Det blir kanskje for dumt å gå med forbud mot flere anbefalinger per serie/film, men hvis kun den første anbefalingen til et produkt blir linket til så kan resten være "frivillig"?

 

Kategorier syns jeg er litt vanskelig. For meg så blir eventyr og spenning det samme som action, og det eksisterer ikke romantikk som ikke i tillegg er enten drama eller komedie, slice of life er alltid komedie, etc. Så går det også an å kategorisere under shoujo og shounen, etc. om en er litt mer på den hardkokte siden. Men hvis det går an å sette én klar hovedkategori på alle, som enhver kan se seg enig i, så er jo det supert. I farta har jeg action, eventyr, romantikk, ecchi, fantasy, psykologisk, horror, drama, mecha, mystery, sport, komedie, slice of life og sci-fi.

Endret av Motoko
Lenke til kommentar

Skriv hvilke sjangrer serien passer under i parantes ved siden av seriene i anbefalingslisten. Et rask ctr+f-søk gjør at man enkelt kan finne den type serien man ønsker, og det gjør ikke noe om serien har flere sjangre.

 

Er greit hvis det kommer 2-3 anbefalinger av noen serier egentlig, så ser man litt forskjellige meninger. Men mer enn det tror jeg vil være unødvendig. Alle linkene til de forskjellige anbefalningene av en serie bør være samlet på samme sted i lista.

Endret av Serjiously
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk svar tidligere om at det ikke var mulig å endre eier av tråden, men ettersom jeg har vitnet det motsatte, så har jeg nettopp sendt en ny PM til samme admin. Ba også om å flytte alle off topic-postene over her.

 

Men sett at det ikke lar seg gjøre å endre eierskap, hva da? Det eneste jeg kunne tenke meg er å lage en ny tråd for å så linke hver anmeldelse til den gamle tråden, som da må stenges.

Alle nye anbefalinger vil da foregå i den nye tråden.

Lenke til kommentar

Alright, vi får se hva admin. sier.

 

Kommer forresten antagelig til å bruke de kategoriene du nevnte sist i posten din, lengre opp på siden. Jeg tror ikke det er så lurt å bruke "shounen" og lignende. Ikke uten oversettelse i tillegg, i alle fall. Selv ville jeg aldri klare å finne fram uten norsk/engelsk oversettelse, selv om jeg har sett en del filmer og serier. Og det kunne blitt problematisk ettersom det er jeg som skal kategorisere alt. :p

Lenke til kommentar

La til fire til; ecchi, fantasy, psykologisk og horror i omtalte innlegg. Det blir nok av kategorier i alle fall; det kunne være fristende å kutte noen ut, men så langt mener jeg alle som hittil er listet opp trengs.

 

Edit:

Btw, hjelper mer enn gjerne til med kategoriseringen. Vi kan sikkert ta annenhver serie elns :)

Endret av Motoko
Lenke til kommentar

Eventyr og fantasy er da strengt tatt det samme. Ellers så kan vi kanskje ha romantikk og ecchi sammen. Og hvis slice of life alltid er komedie, så kan disse to også gå sammen, såvel som psykologisk og horror.

 

Altså blir det følgende:

Action

Drama

Eventyr

Romantikk/Ecchi

Psykologisk/Horror

Mecha

Mystery

Sport

Komedie/Slice of Life

Sci-Fi

 

Blir det noe særlig flere, så blir det vanskeligere å finne fram.

 

Kom til å tenke på en sak. Mange serier går under flere kategorier. Går det an å legge disse i den kategorien som passer best, også legge til alle kategorier i parentes?

 

Eksempel:

 

Serier

 

Action:

 

Naruto (Action/Eventyr)

Anmeldelse 1 av Person 1

Anmeldelse 2 av person 2

 

Slik ser jeg det for meg, i alle fall. Jeg setter stor pris på hjelp til kategoriseringen! Hvis andre ønsker å bidra, så skrik ut. Alltid greit å få hjelp! :)

 

 

Red.: Er selvsagt åpen for forslag og diskusjon rundt kategorier og oppsett. Jeg mente ikke at dette var noe jeg hadde bestemt. ;)

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Etter litt triksing og miksing er nå eierskap i tråden endret (flyttet ut et innlegg fra vedkommende fra en annen tråd og flyttet så over hele tråden til den nye tråden). Så kos dere. Kan også tipse dere om muligheten til å benytte wikien vår til å lage gode guider og anbefalinger, fotofolket på forumet har bl.a. startet med dette og det vil nok også skje på andre områder (personlig vil jeg starte med ting relatert til film). Den har flere muligheter og alle kan da bidra.

 

Ellers, ta kontakt om det er noe jeg eller teamet kan hjelpe med for å gjøre forumet bedre for anime-entusiastene. Nei, jeg serverer ikke kaffe men ellers skal vi gjøre vårt beste for et best mulig miljø :)

Lenke til kommentar
Ellers, ta kontakt om det er noe jeg eller teamet kan hjelpe med for å gjøre forumet bedre for anime-entusiastene. Nei, jeg serverer ikke kaffe men ellers skal vi gjøre vårt beste for et best mulig miljø :)

 

wuhu!

Bra jobba, vi vil ha boller og brus istedet for kaffe takk. :)

 

Og hvis slice of life alltid er komedie, så kan disse to også gå sammen, såvel som psykologisk og horror.

Nja, eg synes å huske et par serier som ikke var komedie, men det kan ha vært mangaer.

Kan ikke huske å ha sett Slice of life som anime kategori på noen info sider, så hva legger vi i den kategorien? Bare at det skal handle om hverdagslige ting?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...