Gå til innhold

Artikkel: Den store SSD-jakten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Andre produsenter forteller det samme. SSD er for dyrt til at det tar av, uten at vi ble så mye klokere av den grunn. Vi vet da at det er dyrt. Uansett, det ble antydet at ting kunne begynne å skje i 2009, men at det likevel ikke ville være snakk om at SSD tok over før i 2010.

Problemet er at de lages for store. Pris og kapasitet er ganske proporsjonale, dermed blir størrelsen et prisproblem.

 

Jeg synes de bør få ut flere billige (les: små) SSDer med god ytelse, særlig på lesing. En med 16GB og 100/50 MB/s for en tusenlapp hadde passet meg fint.

Lenke til kommentar

Tar jeg feil hvis jeg antar at disse for det meste er de samme enhetene med forskjellige klistermerker?

 

Jeg synes de bør få ut flere billige (les: små) SSDer med god ytelse, særlig på lesing. En med 16GB og 100/50 MB/s for en tusenlapp hadde passet meg fint.
Helt enig, hadde glatt kjøpt en billig helt ned på 4 GiB til laptopen. Endret av haalo
Lenke til kommentar
Problemet er at de lages for store. Pris og kapasitet er ganske proporsjonale, dermed blir størrelsen et prisproblem.

 

Jeg synes de bør få ut flere billige (les: små) SSDer med god ytelse, særlig på lesing. En med 16GB og 100/50 MB/s for en tusenlapp hadde passet meg fint.

 

Dessverre er det slik at ytelsen også er proporsjonal med størrelsen. Små SSDer vil ikke være like raske som store SSDer.

 

Det jeg gleder meg til er at 1.6 TB SSDen til Bitmicro blir en realitet slik at de går ned i pris etterhvert :p

Lenke til kommentar
Andre produsenter forteller det samme. SSD er for dyrt til at det tar av, uten at vi ble så mye klokere av den grunn. Vi vet da at det er dyrt. Uansett, det ble antydet at ting kunne begynne å skje i 2009, men at det likevel ikke ville være snakk om at SSD tok over før i 2010.

Problemet er at de lages for store. Pris og kapasitet er ganske proporsjonale, dermed blir størrelsen et prisproblem.

 

Jeg synes de bør få ut flere billige (les: små) SSDer med god ytelse, særlig på lesing. En med 16GB og 100/50 MB/s for en tusenlapp hadde passet meg fint.

 

Her er jeg helt enig! Og om man vil ha enda bedre ytelse og kapasitet kan man putte to slike i RAID0. Krysser fingre og tær for at vi får dette i løpet av året.

Lenke til kommentar
ser der var en 20Gb og en 120Gb, er det noen praktisk årsak til at de ikke følger det binære systemet (eller hva det nå enn er), 16,32,64,128,256,osv, som tydeligvis er vanlig blant de andre?

De putter bare inn det ønskede antallet flashbrikker. F.eks 5 brikker a 4 GB = 20 GB. De kan også bruke f.eks 3 brikker a 8 GB og bruke 4 av de til redundans (reservesktorer).

5 brikker * 2 GB = 10 GB

5 brikker * 4 GB = 20 GB

5 brikker * 8 GB = 40 GB

5 brikker * 16 GB = 80 GB

10 brikker * 8 GB = 80 GB

15 brikker * 8 GB = 120 GB

10 brikker * 16 GB = 160 GB

 

Dessverre er det slik at ytelsen også er proporsjonal med størrelsen. Små SSDer vil ikke være like raske som store SSDer.

Det må du forklare. De små og de store flashbrikkene yter jo likt og det brukes så vidt jeg vet ennå ikke mer enn 4 parallelle kanaler. (4x Raid0) Det vil si at en 8GB SSD med 4*2GB kan yte likt med en som er f.eks 128GB (8*16GB fordelt på 4 kanaler).

Lenke til kommentar

Hvorfor lage 2 serier når man kan lage 1 serie og levere de med skinner som gjør at de kan monteres i 3,5" brønner?

 

Å lage flere serier gir bare unødvendig høye utviklingskostnader per enhet nå som volumet er så lavt. Skinner er veldig billige.

 

Fysisk plass er ikke noe problem i 2,5"-enheter, så det er ikke en grunn for å utvikle egne 3,5"-versjoner.

 

Pluggene på 2,5" er helt like de på 3,5" så det er ikke noe problem å bruke 2,5"-enheter i stasjonære PC-er.

Lenke til kommentar

Er sikker på at nesten alle her ønsker seg en test som sammenlikner så mange som mulig av disse, men hva skal de brukes til og hva skal testkriteriene være?

 

Jeg kunne f.eks. godt tenke meg å erstatte raptorene i min Shuttle - særlig systemdisken - og lurer også på om SSD kan erstatte et vanlig 2.5" drev i en TV PC, men vanskelig å komme til noen konklusjon basert på kun pris, kapasitet og teoretisk overføringshastighet.

Lenke til kommentar
Er sikker på at nesten alle her ønsker seg en test som sammenlikner så mange som mulig av disse, men hva skal de brukes til og hva skal testkriteriene være?

Noen forslag:

- Tid på oppstart av noen populære OS (f.eks Ubuntu, Windows XP/Vista)

- Tid på oppstart av noen kjente programmer

- Tid på lasting av brett i spill

- Ytelse med f.eks typisk database og webserver-last

- Tid på flytting og kopiering av filer i ulike størrelseklasser

Lenke til kommentar

Hm. Blir litt klam i kløfta av å se så mange SSD disker på en gang.

Men en ting jeg kom til å tenke på...

 

Hvor mye varme utvikler og tåler en SSD disk? Hvor fett hadde det ikke vært å lage filserver utav ssd disker. Kunne jo stablet hele kabinettet fult hvis man ikke får varmeproblem.

Lenke til kommentar

SSD utvikler omtrent like mye varme som en 2,5" disk: 1-2 Watt med normal belastning. De tåler nok mange flere watt bare de kjøles bra nok.

 

Filserver med SSD og stor lagringsplass vil jeg ikke anbefale de neste ca 5-10 årene på grunn av pris. Til mange typiske filtyper for filservere (filer over 1MB) er det heller ikke mye å hente ytelsemessig. Aksesstiden er nemlig ikke kritisk ved lesing av store filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...