Gå til innhold

100 000 uvitende ble overvåket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette hadde ikke jeg tålerert. Jeg lurer på hvor mange saksmål som kommer etter dette?

 

Jeg tipper ingen eller veldig få, siden de som er rammet av dette aldri vil få vite det. Frekt, utspekulert, og antageligvis ulovlig i Norge, men hva en ikke vet har en vel ikke vondt av? :)

Lenke til kommentar

Du snakker om skrikende bilde og overskrift! Kutt ut VG-tendensene er dere snille.

 

--

 

Akkurat denne saken var ikke så ille, men loven er blind. Prinsippet om samtykke er ikke gradert. Det er enten eller, ingen unntak. Rart det ikke er ulovlig også i USA (men typisk dem at det ikke er det...).

Lenke til kommentar

Haha, de sier at de ikke visste hvem de overvåket ettersom nummerene deres ble kryptert, men de må ha hatt en viss anelse da de sier at "de færreste beveget seg mer enn 3 mil fra hjemmet sitt"

 

da er det jo klart at DE VET HVOR PERSONENE BOR!

Lenke til kommentar
Haha, de sier at de ikke visste hvem de overvåket ettersom nummerene deres ble kryptert, men de må ha hatt en viss anelse da de sier at "de færreste beveget seg mer enn 3 mil fra hjemmet sitt"

 

da er det jo klart at DE VET HVOR PERSONENE BOR!

 

Det er jo mulig å bare definere området personen beveger seg i som en sirkel, og da anta at bostedet befinner seg i nærheten av sentrum av denne sirkelen. Eller bare finne ut hvor personen tilbringer mesteparten av tiden sin (f.eks. hvor personen tilbringer nettene). Presisjonen til denslags basestasjon-basert sporing er jo ikke presis nok til å pinpointe spesifikke hus, presisjonen utenfor tettbebygd strøk er kanskje på noen kilometer, i sentrum av en by kan en ha så lite som bare noen hundre meters avvik, men fremdeles ikke bra nok til å spore nøyaktige bevegelser, finne ut hvem personen er, eller nøyaktig hvor personen bor.

Lenke til kommentar
Du snakker om skrikende bilde og overskrift! Kutt ut VG-tendensene er dere snille.

 

--

 

Akkurat denne saken var ikke så ille, men loven er blind. Prinsippet om samtykke er ikke gradert. Det er enten eller, ingen unntak. Rart det ikke er ulovlig også i USA (men typisk dem at det ikke er det...).

 

Det ER ulovlig i USA. Det er jo derfor forskningen ble gjort i et annet land.

Lenke til kommentar
Det virker også mer nærliggende å tro at årsaken til at de ikke vil opplyse om sted er for å beskytte forsøksobjektene.
Jeg mener det er mer sannsynlig de vil beskytte seg selv mot søksmål. Dette er jo ikke i nærheten av å være lovlig.

 

En av lederne for undersøkelsen [...] sier [...] – Dette er et nytt steg for vitenskapen. For første gang har vi hatt sjansen til å følge menneskelig atferd på en helt objektiv måte.
Hvor mange har ikke jobbtelefon. Mange har også en fritidstelefon. Andre igjen tar ikke alltid med seg telefonen. Greit at han har mye å forsvare når de har overvåket 100 000 personer ulovlig, men jeg tro disse forskere også har sett seg litt blinde på mulighetene slik overvåkning har.
Lenke til kommentar

Hvem er overvåket? Telenor har da gjort dette siden mobilen ble oppfunnet? At noen har sett på dataene uten nummrene og uten kjenskap til hvor de er fra kan da umulig bry noen. Med mindre man er paranoid og har lite å diskutere. Uten å sikte til noen spesielt. Bare litt oppgitt over norske mediers verdensoppfatning.

Endret av hifiking
Lenke til kommentar
"man kan bruke resultatene til andre ting enn å spionere" er en særdeles dårlig unnskyldning for å drive overvåkning uten samtykke.

 

Det sies INTET om at dette er ulovlig i det landet de har forsket i. Et lands lover formes som regel av landets innbyggere, så de har seg selv å takke dersom dette er lovlig.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

Simen1: Dersom et lands lovgivning åpner for at slikt som dette kan gjøres, og dette landet er et demokrati, så er det i teorien et flertall av innbyggerne som har medvirket til at det er lovlig. Jeg er som sagt enig i at det er meget tilsomt å gjøre dette. Forskerne har sannsynligvis rettferdiggjort det for seg selv ved å fokusere på total anonymisering, men det er ikke noe jeg ville gjort.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
Simen1: Dersom et lands lovgivning åpner for at slikt som dette kan gjøres, og dette landet er et demokrati, så er det i teorien et flertall av innbyggerne som har medvirket til at det er lovlig.

Ja, jeg er klar over hvordan et demokrati fungerer. Det er derfor jeg sier at de 100 000 personene ikke kan takke seg selv for overvåkningen.

 

Akkurat like lite som 100 000 norske sykehuspasienter kan takke seg selv for kuttene i sykehusbudsjettene i Norge.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...